S trećom fazom popuštanja mjera protiv pandemije, povećat će se uvoz viškova iz drugih zemalja, naročito mljekarske industrije koja će na tržištu nastupiti dampinškim cijenama, ali vjerojatno nižom kvalitetom. Zato je važno upravo sada poticati domaću proizvodnju i kupnju tih proizvoda jer se time čuva vlastiti radnik, a da je tome tako govori i podatak da uz 3663 radnika koji su zaposleni u Grupi Vindija, posao ima i 1373 kooperanata pa se zapravo radi o 5000 obitelji koje žive od prodaje Vindijinih domaćih proizvoda.
Rekao je to za 24 sata direktor Vindije Dragutin Drk koji se pridružio kampanji "Budite heroji koje Hrvatska treba" koju je pokrenula Styria Media Group, a u kojoj čelnicima gospodarstva u Hrvatskoj savjetuju što moramo raditi kako bismo sačuvali što više radnih mjesta u ovoj krizi koju je uzrokovala pandemija korona virusa.
U svojim rijetkim istupima u javnosti, Drk je progovorio o problemima s kojima se Grupa Vindija suočava u ovoj krizi:
- Od samog početka krize uzrokovane korona virusom, Grupa Vindija kontinuirano prilagođava proizvodne procese zahtjevima tržišta, što je u inicijalnom valu krize bilo posebno vidljivo u segmentu povećane potražnje za osnovnim živežnim namirnicama. Sredinom ožujka, svjedočili smo rastu u prodaji mlijeka i svježeg pilećeg mesa, zbog čega se rad u našim proizvodnim pogonima nekoliko dana odvijao punim kapacitetom, u tri smjene, kako bi se zadovoljile potrebe na domaćem tržištu. Pritom smo, vodeći brigu o zaštiti zdravlja svih naših zaposlenika, sve one kojima je rad vezan za proizvodne pogone podijelili u dva tima koja se konstantno izmjenjuju, kako bi proizvodnja tekla neometano, dok je dio djelatnika svoje redovne poslovne obveze nastavio odrađivati iz vlastitog doma. Poseban je izazov, vodeći brigu o zaštiti zdravlja zaposlenika i kooperanata, bila logistika – od više od 300 kamiona dnevno koje otpremimo do otkupa mlijeka kod kooperanata. Slijedili smo smjernice nacionalnog stožera koji je po mojem mišljenju odradio izvanredan posao. Educirali su građane o nužnim mjerama, bili su vjerodostojni i omogućili su nam da opće mjere dobro prilagodimo našim specifičnostima.
S druge strane, nastavlja Drk, nakon tog početnog vala potražnje, morali su imati u vidu da na nekoliko njima ključnih kanala distribucije neće biti velike potražnje barem mjesec dva. To su prije svega sektor turizma, kako u zemlji tako i u susjednim zemljama gdje su imali značajan izvoz u HORECA sektoru.
- Vindija je također godinama zbog svoje kvalitete jako prisutna i u sektoru obrazovanja – od vrtića, škola i fakulteta, prije svega studentskih menzi koje sada ne rade. No, kao i svi, prilagođavamo se krizi – osobno praktično ne napuštam ured, a moram posebno istaknuti doprinos svih zaposlenika i kooperanata koji su dali sve od sebe da odgovorno sačuvamo proizvodne procese koronavirusu usprkos - kaže Drk. Na pitanje, kako svatko od nas, može utjecati na očuvanje gospodarske aktivnosti zemlje i očuvanju radnih mjesta u Hrvatskoj, odgovorio je kako je pandemija više nego ikad pokazala da se kupovinom domaćih proizvoda izravno utječe na snagu i opstojnost domaćeg gospodarstva i očuvanje nekoliko tisuća radnih mjesta u prehrambenoj industriji.
Dragutin Drk ukazuje da uz njihovih 3663 radnika, posao ima i 1373 kooperanata od kojih otkupljuju domaće sirovine provjerena porijekla
- Primjerice, Grupa Vindija u Hrvatskoj zapošljava 3663 ljudi, a uz 1373 kooperanata od kojih otkupljujemo domaće sirovine, provjerenog porijekla, govorimo o više od 5000 obitelji koje ovise o prodajnim rezultatima, odnosno prihodima Grupe Vindija. Zato je ključno kontinuirano isticati ulogu domaće proizvodnje u domaćem gospodarstvu. Veseli me što su i sami građani u pandemiji dodatno uvidjeli koliko je prehrambena industrija ključna za Hrvatsku. U anketama je 3 od 5 ispitanika prepoznalo prehrambenu industriju kao prvu i ključnu stratešku odrednicu naše zemlje. Još više građana, njih 9 od 10 smatraju da je važno da su sada prehrambeni proizvodi podrijetlom iz Hrvatske. Ključni su razlozi kvaliteta, utjecaj na gospodarstvo, zdravlje, solidarnost sa zaposlenicima u prehrambenoj industriji, sigurnost, dostupnost i online narudžba. Većina građana, njih tri od pet navodi kao razlog bolju kvalitetu domaćih proizvoda, a da su zdraviji misli skoro svaki drugi građanin - kaže prvi čovjek Grupe Vindija za 24sata. Kaže kako to u Vindiji žive već godinama te da su kvaliteta Vindija i sigurnost proizvoda njihovi glavni aduti koje su uspjeli očuvati i u doba pandemije.
- Drago mi je da su građani prihvatili našu krovnu oznaku „Hrana s hrvatskih farmi i polja“ na mlijeku, mesu, jajima i drugim proizvodima i zato sada treba nastaviti s akcijama „Kupujmo hrvatsko“. Hrvatska ima ogroman potencijal i ključne preduvjete za samodostatnost u poljoprivrednoj proizvodnji, a pandemija je još jednom pokazala zašto moramo (pojačano nastaviti) ulagati u domaću proizvodnju. Kako bi to bilo učinkovito, potrebno je implementirati rješenja za unapređenje poljoprivredne politike te definirati prijeko potrebne smjernice koje će omogućiti povećanje konkurentnosti hrvatske poljoprivrede, a novonastale su okolnosti dodatna zaista prilika za promociju domaće proizvodnje. Uskoro ćemo se morati suočiti i s prelijevanjem proizvodnih viškova, osobito mljekarskih proizvoda iz drugih zemalja, koji će konkurirati dampinškim cijenama, no ne i kvalitetom - upozorava Drk. Nastavio je kako moramo nastaviti isticati prednosti kupovine domaćih proizvoda jer od toga, zapravo, korist ima cijelo društvo – kroz nova zapošljavanja, nastavak ulaganja u proizvodne pogone, i slično. Jako je bitno promišljati prehrambenu industriju kao cjelinu i graditi sustav u kojem trebamo sve od OPG-ova, do kooperanata i nas prerađivača, govori Drk i nastavlja:
- Svaki novi pogon donosi posao ne samo za njegove zaposlenike i vlasnike, već i za dobavljače i partnere u projektima planiranja i izgradnje, održavanja pogona, niz drugih industrija navezano je na proizvodnju hrane, što također generira dodatnu gospodarsku aktivnost i prilike za dobavljače na čitavom teritoriju Hrvatske. Samo tako povezani možemo napraviti taj iskorak da proizvodimo dovoljno hrane za Hrvatsku. Dakle bitni su i mali proizvođači, ali i veliki sustavi.
Za prvog čovjeka Grupe Vindija kriza je prilika za domaću prehrambenu industriju te da Hrvatska može biti samodostatna
Na pitanje, treba li raditi na osnaživanju svijesti da je kupovanje lokalnih proizvoda i usluga od lokalnih tvrtki očuvanje radnih mjesta u zemlji kaže kako na tome treba raditi i u normalnim okolnostima, ne samo u razdoblju krize jer Hrvatska zaista ima veliki potencijal i tradiciju kvalitetne poljoprivredne proizvodnje.
- Drago mi je što posljednjih tjedana u medijima mogu vidjeti kampanje koje su usmjerene na jačanje podrške domaćim proizvođačima, ne samo u kontekstu prehrambene industrije, jer na taj način stvaramo temelje za daljnji razvoj i ulaganje u zajednicu. Prepoznali su to i veliki trgovački lanci koji domaće proizvode sve više ističu u svojim kampanjama, no to dodatno mjesto na polici moramo kroz kampanje osigurati dugoročno. Čim se situacija smiri, prijeti nam opet veliki uvoz, koji nije uvijek željene kvalitete, a direktno urušava domaću proizvodnju te posljedično radna mjesta i standard građana - kaže naš sugovornik. Nastavlja kako je Vlada reagirala pravovremeno pomažući s isplatom minimalnih plaća svima koji sz bili pogođeni protuepidemijskim mjerama i da je to bio ključan faktor da se zadrži likvidnost i potražnja na tržištu.
Cijeli intervju pročitajte ovdje.
vzaktualno.hr/24sata.hr