Prema najnovijim podacima MZO-a, vjeroučitelji su do danas postali ravnatelji u 36 osnovnih škola, od kojih je 27 državnih, a 8 vjerskih. Osim toga, oni su na čelnim pozicijama u 18 srednjih škola od kojih je 9 državnih. Dakle, ukupno u 54 škole, prenosi index.hr.
Statistički podaci pokazuju da njihov broj u osnovnim školama posljednjih godina sve brže raste, osobito posljednje 4 godine – od 2011. do 2018. kada se broj više nego udvostručio. Budući da je, prema dostupnim podacima, ukupan broj nastavnika u Hrvatskoj oko 54.000, vjeroučitelja oko 3.100, ravnatelja oko 1.400, a broj ravnatelja koji dolaze iz redova vjeroučitelja 54, nije teško zaključiti da bi vjeroučitelji, ako se trend nastavi, svojom zastupljenošću među ravnateljima uskoro mogli preteći svjetovne nastavnike.
Svjetovni nastavnici i vjeroučitelji nemaju iste mogućnosti
Na prvi pogled čini se da u tome ne bi trebalo biti ničeg spornog – svi nastavnici trebali bi imati ista prava, obaveze i mogućnosti napredovanja. No problem je u tome što nemaju. Naime, država nad vjeroučiteljima ima malu nadležnost, dok Crkva ima praktički svu, po svim pitanjima. Osim kada je u pitanju njihovo plaćanje, a plaća ih država.
To proizlazi iz Vatikanskih ugovora prema kojima vjeroučitelje vrednuje, postavlja i smjenjuje Crkva. Preciznije, svjetovne nastavnike vrednuju institucije države - nastavničko vijeće i Agencija za odgoj i obrazovanje (AZOO), a rad i kvalifikacije vjeroučitelja savjetnik Biskupskog katehetskog ureda koji radi u AZOO-u, ali ga postavlja Crkva. Oni moraju ispunjavati određene uvjete propisane zakonom, no neke ključne provjere njihovih pedagoških standarda uglavnom će obavljati ljudi iz redova Crkve.
Iz navedenog proizlazi da se Hrvatska država, u kojoj je prema Ustavu Crkva odvojena od države, kroz Vatikanske ugovore odrekla dijela svojeg obrazovnog suvereniteta u korist Katoličke crkve. Fizičar dr. sc. Ivica Puljak, koji se kao jedan od čelnih ljudi stranke Pametno zalaže za sekularizaciju Hrvatske, kaže da je činjenica da biskupi praktički određuju tko će biti ravnatelji škola porazna ne samo za obrazovni sustav, nego za cijelu državu.
U priči o vjeroučiteljima-ravnateljima u školskom sustavu sporna je još jedna stvar koja se tematizirala posljednjih dana – činjenica da oni napreduju značajno brže od svjetovnih nastavnika. Primjerice, da bi stekao status mentora, svjetovni nastavnik mora imati najmanje šest godina radnog iskustva, dok su vjeroučitelju dovoljne samo dvije. Također, vjeroučitelj stječe status savjetnika već nakon tri godine rada u školi, dok ga ostali nastavnici mogu steći tek nakon 11.
Za mjesto ravnatelja vjeroučitelji se mogu kandidirati nakon pet godina, baš kao i ostali nastavnici, no stečena napredovanja mogu biti uteg na vagi u njihovom CV-u. U resornom Ministarstvu tumače da su do 1999. godine svi učitelji i nastavnici imali iste uvjete napredovanja.
-Nakon sklapanja Ugovora o katoličkom vjeronauku u javnim školama i vjerskom odgoju u javnim predškolskim ustanovama između Vlade RH i Hrvatske biskupske konferencije, izmijenjen je Pravilnik o napredovanju i nagrađivanju učitelja i nastavnika u osnovnim i srednjim školama kojim su se uvjeti napredovanja za vjeroučitelje uredili na drugačiji način - poručuju iz MZO-a.
Novi pravilnik trebao bi ispraviti nepravdu
Ovo ubrzano napredovanje vjeroučitelja katolički aktivisti opravdavaju tvrdnjom da ih je u početku bio manjak, te da do 1999. nisu uopće mogli napredovati, međutim, od tada je prošlo 20 godina, a isti Pravilnik je još uvijek na snazi. U MZO-u tvrde da će ovu nepravdu uskoro ispraviti. Ističu da je upravo u postupku donošenje novog Pravilnika kojim se predlažu isti uvjeti napredovanja za sve.
Ovdje također treba imati na umu da sa svakim napredovanjem u zvanju i u položaju rastu i plaće, odnosno „nagrađivanje“, kako piše u Pravilniku, što znači da vjeroučitelji mogu brže doći do boljih primanja. Bruto plaća nastavnika početnika (0 godina staža i bez položenog stručnog ispita) koji ima VSS, radi na puno radno vrijeme, ima jedno dijete i plaća prirez grada Osijeka (13%), iznosi 7.138 kn, a neto plaća 5.667 kn.
Bruto plaća nastavnika savjetnika s 15 godina staža koji ima VSS, radi na puno radno vrijeme, ima jedno dijete i plaća prirez grada Osijeka (13%), iznosi 11.019 kn, a neto 7.930 kn.
Kada bi vjeroučitelj postao savjetnik već nakon tri godine, što mu omogućuje Pravilnik koji je još uvijek na snazi, on bi u Osijeku s jednim djetetom imao bruto plaću 10.404 kn, a neto 7.571 kn. Ostali nastavnici do tog statusa mogu doći tek nakon 11 godina.
Iz AZOO-a i MZO-a uvjeravaju nas da se takva mogućnost danas ne koristi, odnosno da trenutno vjeroučitelj-savjetnik s najmanje staža u sustavu ima 12 godina rada za sobom. No to je za očekivati nakon što su 20 godina imali pravo stjecati statuse po ubrzanoj proceduri, a danas je zapošljavanje svih novih nastavnika ionako značajno usporeno. To nikako ne podrazumijeva da su se svi oni koji su napredovanje stekli po ubrzanoj proceduri odrekli koeficijenta koji su s njime dobili. Konačno, to nikako ne opravdava činjenicu da je isti Pravilnik još uvijek na snazi, jer je u 20 godina i više nego dovoljan broj vjeroučitelja stigao nadoknaditi zaostatak.
No kako su ovdje u fokusu ravnatelji, posebno je zanimljivo koliko njima rastu plaće s položajem. Ministarstvo tumači da se one određuju u skladu s koeficijentom složenosti poslova. Primjerice, ako ravnatelju pripada najveći koeficijent - 2,076, njegova bruto plaća s 15 godina staža, VSS-om, jednim djetetom i prirezom od 13% iznosi 14.173 kn, a neto 9.769 kn.
Ako ravnatelju pripada najniži koeficijent složenosti poslova – 1,688, tada njegova bruto plaća iznosi 11.524 kn, a neto 8.224 kn.Dakle, razlika u plaći ravnatelja u odnosu na nastavnika savjetnika kreće se oko 1000 do 2000 kn. U odnosu na druge još je značajno veća.
-U 2014. godini bilo je ukupno 2.577 vjeroučitelja u osnovnim školama za koje je godišnje izdvojeno 200,1 milijuna kuna te 585 vjeroučitelja u srednjim školama za koje je izdvojeno 42,4 milijuna kuna, odnosno ukupno 242,5 milijuna kuna - kažu u MZO-u.
Trend porasta broja ravnatelja vjeroučitelja veći u osnovnim školama
U ovom kontekstu nameće se pitanje zašto i kako vjeroučitelji sve više dolaze na pozicije ravnatelja. Budući da se broj učenika u Hrvatskoj postojano smanjuje, kao i broj škola, a ukupan broj ravnatelja gotovo ne mijenja, bilo bi za očekivati da broj vjeroučitelja-ravnatelja stagnira ili se smanjuje. No, kako se njihov broj u osnovnim školama više nego udvostručio u samo sedam godina, stječe se dojam da oni imaju neku prednost nad drugim nastavnicima.
Dr. sc. Nikola Baketa, poslijedoktorand s Instituta za društvena istraživanja u Zagrebu, kaže da je zanimljivo primijetiti da se trend porasta broja ravnatelja-vjeroučitelja bilježi prvenstveno u osnovnim školama, dok uglavnom zaobilazi srednje škole.Prvo, sam izbor ravnatelja iznimno je političko, a uglavnom usko stranačko pitanje. Tako imamo velik broj ravnatelja koji su izravno ili neizravno povezani s političkim strankama u sredinama iz kojih dolaze. Također, to omogućava da sprega politike i Crkve doprinese povećanju broja ravnatelja iz redova vjeroučitelja - kaže Baketa.
Smatra da, shodno navedenom, postoje tri moguća rješenja – da se vjeronauk izmjesti iz škola, čime se rješava i pitanje vjeroučitelja-ravnatelja; da se konačno uspostavi kvalitetan sustav licenciranja ravnatelja na meritokratskim načelima te da se ukinu različiti kriteriji napredovanja kako bi svi nastavnici bili u jednakoj prilici napredovati i konkurirati za mjesto ravnatelja (iako samo napredovanje nije uvjet, ono može biti važna referenca u životopisu).
www.vzaktualno.hr/index.hr