Kako su poremećaji režima rada trgovine na malo – za mnoge kroz zabranu, a za ostale uz ograničenja radnog vremena i protoka ljudi – počeli tek u drugoj polovici ožujka, a podaci državnih statističara objavljuju se s vremenskim odmakom, danas objavljeni podaci o prometu u maloprodaji uglavnom još zapravo nemaju pečat koronakrize.
Prema DZS-u, u veljači je promet od trgovine na malo realno porastao i na mjesečnoj i na godišnjoj razini: u odnosu na siječanj 0,2 posto (sezonski i kalendarski prilagođeno), a u odnosu na kalendarski prilagođeni promet u lanjskoj veljači 4,9 posto. Pritom je u trgovini hranom, pićem i duhanskim proizvodima promet u odnosu na veljaču 2019. porastao 9,9 posto, a u maloprodaji neprehrambenih proizvoda (bez goriva i maziva) čak 13,1 posto, piše Poslovni dnevnik.
Prema izvornim, neprilagođenim podacima na godišnjoj razini ukupan je maloprodajni promet povećan 9,8 posto nominalno odnosno 7,9 posto realno.
Promatrano po trgovačkim strukama, sve su u odnosu na lanjsku veljaču ostvarile rast maloprodajnog prometa, i to ukupno 11,2 posto nominalno. Tome je s obzirom na velik ponder (37 posto udjela u ukupnom prometu) najviše doprinijelo 13,3-postotno prometa u nespecijaliziranim trgovinama pretežito živežnim namirnicama, s doprinosom indeksu od 4,9 posto. U segmentu ljekarni i medicinskih proizvoda te kozmetičkih i toaletnih proizvoda zabilježen je gotovo petinu (19,6%) veći nominalni promet, ali je zbog manjeg pondera utjecaj rasta te kategorije na indeks bio ispod dva posto. Među značajnijim stavkama s pozitivnim doprinosom indeksu maloprodajnog prometa u veljači je bila i trgovina gorivima, koja u strukturi maloprodaje čini oko 18 posto, a u odnosu na lanjsku veljaču zabilježila je 5,4 posto veći promet, prenosi Poslovni dnevnik.
U pogledu daljnjih procjena analitičari su veoma oprezni. No, “nadolazeći snažan pad gospodarske aktivnosti zasigurno će ostaviti negativne posljedice te pad promet kod značajnog broja hrvatskih tvrtki, što će direktno utjecati na zaposlenost, raspoloživi dohodak građana i općenito raspoloženje potrošača”, ističu analitičari Raiffeisen banke. Prvi kvartal zadržat će, kažu, pozitivan predznak prometa maloprodaje jer su prehrambnih i ostalih egzistencijalnih proizvoda, no već travanj i naredni mjeseci drugog i trećeg kvartala potvrdit će negativan utjecaj koronakrize (i) na trgovinu na malo.
vzaktualno.hr/poslovni.hr