Varaždinska županija i Savez za željeznicu organizirali su tribinu pod nazivom „Lepoglavska spojnica – šansa za gospodarstvo sjevera Hrvatske”, održanu u utorak u Skupštinskoj dvorani Varaždinske županije, a kojom se želi pokazati koliki ekonomski i društveni rast može sjever Hrvatske ostvariti gradnjom i korištenjem ove brze i suvremene poveznice sjevera Hrvatske sa Zagrebom.
Izgradnjom Lepoglavske spojnice, pruga Čakovec – Varaždin – Lepoglava – Zabok – Zagreb postat će glavni koridor budućeg integriranog putničkog i intermodalnog teretnog prijevoza te prometna poveznica za gospodarski i društveni razvoj zagrebačke regije i sjeverne Hrvatske te izvor gospodarskog rasta, kao i rasta kvalitete života.
Domaćin, varaždinski župan Radimir Čačić, rekao je kako se radi o daleko najvažnijem projektu za sjever Hrvatske, a posebno za Varaždinsku i Međimursku županiju.
- Otprilike 2 milijuna ljudi mi imamo na željezničkom prijevozu od 20 koliko ih ukupno u Hrvatskoj ima, a nakon završetka ovog projekta mi bi digli naš putnički prijevoz, prema svim analizama koje su dosada rađene, na 12 milijuna. Dakle, ukupno Hrvatska ima 20 milijuna putnika, mi bi digli sjever Hrvatske na 12 milijuna. Radi se, dakako, o nečemu što bitno povećava gospodarski potencijal Hrvatske u svakom pogledu, i ove regije. Na svako ulaganje u javni prijevoz ovakve vrste, povrat je otprilike četiri puta veći, dakle, to je snažno ulaganje u budućnost Hrvatske, ne samo u povezivanje Varaždinske i Međimurske regije u urbani prsten i urbani prostor Zagreba, nego i u povezivanje s cjelinom europskog prostora, dakle Beč, Prag – rekao je Čačić.
Dodao je kako se radi o projektu vrijednosti oko 400 milijuna eura, dok se 250 milijuna investicije predviđa u Varaždinskoj županiji jer se veći dio tog projekta odvija ovdje.
- 60 km tog projekta bi trebali realizirati, 17 km je nove pruge, nikad u Hrvatskoj, ovoj sad, mi novu prugu nismo vidjeli, to je prva, nažalost je to tako – rekao je Čačić.
Međimurski župan Matija Posavec dodao je kako se danas od Čakovca do Zagreba putujete vlakom 2 sata i 40 minuta.
- U 21. stoljeću, u zemlji koja je članica Europske unije, mislim da je svakome jasno da to nije baš niti dobro niti ne služi razvoju jedne potentne regije kao što je sjever Hrvatske. Ovim projektom 40 minuta će se utrošiti vrijeme od Varaždina do Zagreba, a 50 minuta od Čakovca do Zagreba, odnosno nešto više od sat vremena od Kotoribe. Želja je, u svrhu razvoja gospodarstva i turizma, sigurnosti prometa, zaštite okoliša, da taj projekt čim prije bude u funkciji svim građanima jer na taj način Međimurska županija i cijeli hrvatski sjever dobivaju sasvim drugo značenje što se tiče konkurentnosti – rekao je međimurski župan.
Zamjenik župana Krapinsko-zagorske županije Anđelko Ferek-Jambrek istaknuo je da je preduvjet razvoja gospodarstva komunalna infrastruktura.
- Krapinsko-zagorska županija je izvrsno povezana s gradom Zagrebom i Zagrebačkom županijom, sad smo svjedoci elektrifikacije pruge od Zaprešića do Zaboka, imamo autocestu i sporednu zagorsku magistralu, ali povezivanje koridora 4 prema Mađarskoj i dalje gore, mislim da je od izuzetno važno za konkurentnost našeg gospodarstva cijele sjeverne Hrvatske – rekao je Ferek-Jambrek.
Naglasio je kako na području KZŽ postoji nekoliko poduzeća koja izvoze velike terete, a u Oroslavju i koja izvoze kotlove u Rusiju i trebaju željeznički prijevoz za takve terete.
- Osim toga, migracija putnika. Ako imate normalne prijevoze, skraćivanje vremena putovanja, ljudi će se vraćati – dodao je.
Član Uprave HŽ Infrastrukture Nikola Ljuban kazao je kako je potrebno utvrditi niz detalja da bi se u konačnici ostvario cilj, a to je putovanje do Zagreba iz Varaždina za 50-ak minuta. O vrijednosti cjelokupne investicije nije govorio, naglasivši da se još utvrđuju varijante, pa ne mogu izreći procjenu. Rekao je i kako HŽ trenutno provodi projekte vrijedne 4,5 milijardi kuna. Za redovno funkcioniranje prometa morali bi raditi 90 km remonta godišnja, a kazao je kako se posljednjih 30 godina radi puno manje.
- Po našim procjenama, morali bi ulagati u investicijske projekte najmanje 120 milijuna eura. U održavanje sada ulažemo nekih 17 milijuna eura, po nekakvoj mojoj procjeni bi se to moralo dići na 25 milijuna – kazao je Ljuban.
Zoran Maršić, predsjednik Saveza za željeznicu i suorganizator tribine na temu Lepoglavske spojnice, pojasnio je da je Savez udruga koja okuplja sve zainteresirane neprofitne organizacije i predstavnike tvrtki koje žive od željeznice i radi na lobiranju za područje željezničkog sektora.
- U svojih 12 godina sudjelovali smo u pet EU projekata, kao suradnici u tri EU projekta, napravili smo nekoliko projekata vezanih direktno za željeznicu, izdali publikaciju na temu željezničkog prometa – kazao je Maršić naglasivši da im je cilj da se željeznički sektor unaprijedi i da bude puno kvalitetniji po uzoru na susjedne zemlje.
Stanje u željeznici se trenutno malo mijenja u smislu ulaganja, u smislu privlačenju novaca iz EU projekata, ali daleko je to od onoga što bi mi željeli da željeznica bude. Željeznica bi trebala biti okosnica u promišljanju integriranog prijevoza putnika i intermodalnog prijevoza tereta u RH, što danas nije u punom smislu – rekao je Maršić te dodao:
- Priča oko Lepoglavske spojnice jako je dobra priča za ove tri županije da se puno bolje povežu sa Zagrebačkom županijom, Gradom Zagrebom, da se puno bolje povežu sa susjednim zemljama s kojima inače poslujemo i da se približi jadranskim lukama koje mogu biti korisne i ostalim gospodarstvenicima koji žive i rade u ove tri županije.
Izrada studijske dokumentacije i idejnih rješenja za Lepoglavsku spojnicu očekuje se do ljeta 2021. godine.
m.furlan/vzaktualno.hr