Saborska zastupnica Narodne stranke – Reformisti Natalija Martinčević danas je u Hrvatskom saboru govorila o prekidu u radu fiksne i mobilne telefonije u Republici Hrvatskoj koji se dogodio u utorak 29. rujna. Prekid je trajao 6 sati, a prema informacijama iz Hrvatskog Telekoma problem nije bio u ljudskoj pogrešci niti u hakerskom napadu, već u kvaru opreme.
Martinčević je istaknula i kako ovo nije bio prvi takav slučaj, jer se prekid u radu teleoperatora dogodio i u rujnu 2015. na području cijele Hrvatske, te u veljači 2017. godine na području nekoliko županija. Ovaj prekid telekomunikacijskih usluga osim što je napravio velike neugodnosti samim građanima, ukazao je na jedan velik i jako ozbiljan problem. Zbog greške na infrastrukturi jednog teleoperatora građanima su bile nedostupne sve žurne službe, policija, vatrogasci, centri 112, hitna medicinska pomoć, bolnice i to dugih 6 sati.
– Kvarovi su uvijek mogući i događaju se svim operatorima u svijetu, no ono što zabrinjava je ovisnost hrvatske države o jednom telekomunikacijskom operatoru.
Nama koji tih 6 sati nismo mogli komunicirati vjerojatno se ništa spektakularno nije dogodilo, ali osobama koje su se našle u automobilskoj nesreći, požaru, zdravstvenom problemu poput primjerice moždanog ili srčanog udara... tu je ozbiljan problem jer kao što znamo u takvim trenutcima životi ovise o sekundama.
Dakle, jedan običan kvar kakav se uvijek može dogoditi paralizirao je naše najvažnije službe, a ni Hrvatski Telekom, ali ni Vlada nisu dobro reagirali. Šest sati je jako puno vremena i nije normalno da nitko u šest sati nije našao rješenje kako bi građani mogli pozivati barem broj 112. Upute građanima o alternativnim brojevima putem aplikacija za uspostavu poziva preko interneta za ljude koji su u opasnosti i ugrozi ne zavređuje ozbiljan komentar.
Ovaj nam događaj pokazuje kako jedan malo veći kvar na sustavu može dovesti do kolapsa na razini države. Stoga ključni sustavi ne mogu ovisiti o infrastrukturi samo jednog teleoperatora, već moraju biti povezani na više nezavisnih i međusobno nepovezanih infrastruktura, kako bi se u trenutku kvara odnosno ispada jednog teleoperatora mogla koristiti druga infrastruktura i sustav bi nastavio normalno funkcionirati.
Sada kad smo na teži način naučili lekciju potrebno je odmah uspostaviti druge načine spajanja koji su tehnički mogući. Oni će zahtijevati promjenu propisa i te određena ulaganja u opremu na strani hitnih službi sa ključnim ciljem, da se u slučaju pada jednog sustava hitne službe mogu spajati na sve ostale operatere. Dakle rješenje je tu i ja sada pozivam Vladu republike Hrvatske i resorna ministarstva - Ministarstvo mora, prometa i infrastrukture i Ministarstvo unutarnjih poslova, da okupe stručnjake i u najkraćem roku poslože sustav kako životi naših građana kada se dogodi kvar na sustavu jednog privatnog teleoperatora ne bi bili ugroženi – rekla je Martinčević.