02. travnja se u cijelom svijetu obilježava Dan svjesnosti o autizmu, puštanjem plavih balona u zrak. Na taj način želi se istaknuti nedovoljna informiranost javnosti o ovom poremećaju koji je sve prisutniji u našem društvu.
Osim da se govori o teškoćama, ovaj dan treba iskoristiti kao priliku da se iznova stavi naglasak na sve neprepoznate i neiskorištene potencijalne koje imaju osobe s poremećajem iz spektra autizma.
Glavna skupština Ujedinjenih naroda je odabrala 02. travnja za obilježavanje Svjetskog dana svjesnosti o autizmu, čime želi skrenuti pozornosti javnosti diljem svijeta na sve veći problem ovoga složenog poremećaja koji se kod pojedinaca najčešće razvije u prve tri godine života i uglavnom traje do kraja života. Prema nizu istraživanja su osobe s autizmom i njihove obitelji posebice vulnerabilan dio populacije koji zahtijeva sustavna rješenja.
Prema zadnjem izvještaju Centra za sprečavanje i suzbijanje bolesti Sjedinjenih Američkih Država, bilježi se stalan porast prevalencije autizma, koja sada iznosi 11,3 /1000 djece. To bi značilo da 1 od 100 djece ima teškoće iz spektra autizma. U Hrvatskoj se podaci o osobama s poremećajima iz autističnog spektra prate u okviru Hrvatskog registra o osobama s invaliditetom u kojem je zabilježeno oko 2.000 slučajeva, pri čemu je, u skladu s gore navedenom procjenom prevalencije, moguće očekivati i do 12.000 osoba s navedenim spektrom.
Poremećaj iz spektra autizma je razvojni poremećaj koji utječe na čovjekov način komunikacije, odnose s drugim ljudima te na okolinu. Način na koji utječe na ljude razlikuje se od osobe do osobe te ovisi o dobi te intelektualnim sposobnostima. Osobe s poremećajima iz spektra autizma mogu imati različite vrste teškoća i u različitim mjerama – od teških oblika do visokofunkcionalnog autizma kod djece i odraslih osoba s prosječnom ili visokom razinom inteligencije – iako još uvijek s teškoćama u komunikaciji i socijalizaciji. Osobe s autizmom vide, čuju i osjećaju, ali te utiske teško sklapaju u smislenu cjelinu, pa se stoga povlače u vlastiti svijet u kojem nalaze sigurnost. Stoga osobe s autizmom imaju poteškoća u izražavanju svojih osjećaja, želja, potreba, sposobnosti i problema s kojima se svakodnevno bore, a što se odražava na njihovo ponašanje koje može biti vrlo neobično.
Svjetska je znanost, zahvaljujući pronalascima s područja genetike, neurologije i drugih znanosti mnogo toga spoznala o čimbenicima povezanim s autizmom, ali još nije u potpunosti razjasnila zbog čega nastaje navedeni spektar poremećaja. Češće se javlja kod dječaka nego kod djevojčica (4,3:1).
Kvalitetu života osoba oboljelih od autizma mogu znatno poboljšati rana dijagnoza i intervencija. Također, važno je da osim djeca i roditelji dobiju podršku kako bi se lakše nosili sa svakodnevnim izazovima koje nose odgoj djece s autizmom.
Važno je istaknuti kako je svaki slučaj autizma različit. Iako kod nekih osoba izaziva ozbiljne motoričke probleme, drugi autistični pojedinci mogu biti istaknuti u struci i postići veliki uspjeh. Tako su brojne značajne osobe poput Alberta Einsteina, Mozarta, Charlesa Darwina, Thomasa Jeffersona, Michelangela, Stanleya Kubricka itd. imale poteškoće iz spektra autizma. Dapače, te su im teškoće „omogućile“ izvrsnost i posebnu talentiranost u određenim područjima.
Krapinsko – zagorska županija potiče i osigurava uvjete za razvoj usluga koje se upravo odnose na ranu intervenciju – dijagnostiku i razvojne tretmane kojima se potiče ostvarivanje razvojnih potencijala djeteta, sprečava razvoj daljnjih poteškoća, pripremaju dijete za vrtić, školu, zapošljavanje i u konačnici za samostalan život.
U tom smislu Krapinsko – zagorska županija izdvaja sredstva za sufinanciranje programa rane intervencije. Čak milijun kuna uloženo je proteklih godina u programe rane intervencije koje se provode u Centru za odgoj i obrazovanje Krapinske Toplice. Od 2016. godine Županija podmiruje troškove stručnog djelatnika u predškolskoj skupini Centra za odgoj i obrazovanje Krapinske Toplice. Također, ulagalo se u uređenje i opremanje prostora te edukaciju stručnjaka iz područja rane intervencije.
U rujnu prošle 2020. godine u Centru za odgoj i obrazovanje Krapinske Toplice otvoren je kabinet za ranu intervenciju. Kabinet je suvremeno opremljen, a usluge rane intervencije koje se ovdje pružaju za roditelje su potpuno besplatne. Moto kabineta je „Podrška, OBITELJ, suradnja!“ Rad kabineta i troškove 4 djelatnice financira Krapinsko-zagorska županija, kao jednu od aktivnosti u projektu „Krapinsko-zagorska županija – prijateljica djece“. Više o radu Kabineta možete saznati na http://centar-krapinske-toplice-kr.skole.hr/kabinetraneintervencije.
Također, usluge rane intervencije već se više godina provode i u Specijalnoj bolnici za medicinsku rehabilitaciju Krapinske Toplice.
Važan dio podrške djeci s poremećajima iz spektra autizma, ali i drugih razvojnih teškoća su logopedske usluge. Krapinsko – zagorska županija inicirala je model prema kojem su se uspostavili logopedski kabineti za područje Županije na način da jedan logopedski kabinet djeluje na području dvije ili više jedinica lokalne samouprave koje zajednički sufinanciraju njegov rad. Krapinsko-zagorska županija uključila se u nabavku opreme za logopedske kabinete na području Grada Klanjca i Općina Kumrovec, Desinić, Zlatar Bistrica i Bedekovčina, te podupirala projekte organizacija civilnog društva kojima je bio cilj otvaranje i rad logopedskog kabineta. Do sada je u tu svrhu izdvojila ukupno 100.000,00 kn.
Važno je spomenuti i programe podrške integraciji djece s teškoćama u redovne odgojno-obrazovne programe.
Projektom Baltazar 4 se u osnovnim i srednjim školama na području Krapinsko-zagorske županije u razdoblju od šk. god. 2017/2018. do 2020/2021. osigurava potrebna podrška za ukupno 60 učenika s teškoćama u razvoju putem zapošljavanja 60 pomoćnika u nastavi i stručnih komunikacijskih posrednika. Partnerski pristup i projektne aktivnosti jačaju uspostavu stručnog i održivog sustava osiguravanja podrške učenicima s teškoćama, što doprinosi ostvarivanju prava na primjereno i inkluzivno obrazovanje, jednake mogućnosti za poboljšanje odgojno – obrazovnog uspjeha, uspješnu socijalizaciju i emocionalno funkcioniranje, osamostaljenje i razvoj vještina.
Osim kroz projekt Baltazar 4, u osnovnim i srednjim školama na području Županije dodatnih 50 pomoćnika u nastavi za učenike s teškoćama u razvoju osigurava se i preko projekata pet udruga: Udruge distrofičara Krapina, Udruge invalida Bedekovčina, Udruge mladih Feniks, Udruge Sveta Ana Lobor i Društva multiple skleroze Krapinsko – zagorske županije. Također, prema modelu 50% sredstva osiguranih iz županijskog proračuna i 50% sredstva iz proračuna jedinice lokalne samouprave na području koje učenici imaju prebivalište, osigurava se dodatnih 11 pomoćnika u nastavi.
Stoga je u aktualnoj šk. god. 2020/2021. osigurana podrška ukupno 121 pomoćnika u nastavi i stručnog komunikacijskog posrednika za ukupno 134 učenika s teškoćama u razvoju u ukupno 37 osnovnih i srednjih škola u Županiji, uključujući i Centar za odgoj i obrazovanje Krapinske Toplice.
Da bi bolje razumjeli osobe s autizmom te njihovog jedinstvenog pogleda na svijet, uz istovremeno podizanje svjesnosti o poremećaju iz spektra autizma, pomoći će edukativni film „Događaju se čudesne stvari“ – svakako pogledajte: https://www.youtube.com/watch?v=qpzNoRLHIMw
vzaktualno.hr/kzz.hr