Nesumnjivo, elektromobilnost je današnji trend koji nastoji istisnuti vozila pogonjena na motor s unutarnjim sagorijevanjem. Sve je veći broj proizvođača automobila koji najavljuju kako će do oko 2035. godine prestati s proizvodnjom dizelskih i benzinskih agregata i kako u potpunosti prelaze na proizvodnju električnih automobila.
Prestanak proizvodnje dizelskih i benzinskih agregata sa sobom donosi kako brojne prednosti ali s druge strane i brojne rizike koji bi mogli rezultirati značajnijim zagađenjem okoliša ako se problematici proizvodnje komponenti električnih automobila ne pristupi na održiv način.
Jedan od temeljnih izazova s kojim će se društvo susresti je odlaganje, odnosno reciklaža svih vozila pogonjenih na fosilna goriva kao i logistika prikupljanja takvih vozila s obzirom na činjenicu kako je, prema podatcima Eurostata (2016) u Europi 505 automobila na 1000 stanovnika. No, prikupljanje i zbrinjavanje vozila manji je problem u odnosu na problematiku vezanu uz osiguranje svih resursa koji su potrebni za proizvodnju električnih automobila. Neki od resursa koji se posebno spominju su nikal i litij, odnosno grafit budući da su upravo to najvažniji kemijski elementi koji se koriste u proizvodnji električnih baterija za automobile. S obzirom na to da je prosječna količina nikla koja se upotrebljava za proizvodnju jednog električnog automobila oko 30 kilograma vidljiv je problem, a posebice zbog načina na koji se nikal dobiva što uključuje kemijske procese poput elektrolize za koju je potrebno osigurati kiseline i ostalo. S druge strane, ako se proizvodnja nikla sagledava kroz ekonomski, odnosno upravljački aspekt, postoje primjeri gdje su proizvođači električnih automobila ušli u partnerstva s proizvođačima nikla pa se postavlja pitanje što ako proizvođači uđu i u vlasničku strukturu rudnika? Hoće li to rezultirati pojavom apsolutne moći upravljanja nad dostupnosti nikla za ostale proizvođače električnih automobila?
No, osim stanovitog problema povezanog uz osiguranje svih potrebnih kemijskih elemenata koji se koriste za proizvodnju ili dobivanje drugih resursa neophodnih za proizvodnju, javlja se i problem odlaganja električnih baterija, odnosno njihova recikliranja budući da recikliranje i sve aktivnosti povezane uz to također mogu imati značajan utjecaj na okoliš.
Nadalje, osim cijene električnih automobila koja može u budućnosti rezultirati rizikom od toga da posjedovanje automobila postaje povlastica imućnih i svega navedenog, jedan od problema je i nedostatak punionica kao i autonomija električnih vozila. Društvo je naviklo na veliku autonomiju benzinskih, a posebice dizelskih vozila koja je značajno manja kad su u pitaniju električna vozila. Manja autonomija, nedostatak punionica i brzina punjenja može u budućnosti rezultirati i neisplativosti korištenja električnih vozila budući da će putovanja trajati (pod pretpostavkom da se autonomija neće značajnije promijeniti) značajno duže, a prvenstveno zbog rizika od gužvi na punionicama i brzine punjenja.
No, svakako nije sve tako crno i električni automobili sa sobom donose velik broj novih inovacija koje vozaču pružaju komfor prilikom putovanja. Isto tako, ako se sagledavaju performanse električnih automobila one su značajno bolje u odnosu na automobile pogonjene isključivo fosilnim gorivima. Tu dakako treba spomenuti i bolji zeleni otisak samog korištenja, odnosno vožnje električnog automobila, njegovu korisnost, itd.
Zaključno, potpuno napuštanje dizelskih i benzinskih agregata i potpuni prelazak na električnu energiju kao dominantnu energiju za pokretanje automobila sa sobom donosi brojne izazove. Međutim, budući da je elektromobilnost još u povojima, a 2035. godina relativno daleko, s obzirom na brzinu razvoja tehnike i tehnologije, odnosno znanosti u globalu vrlo je vjerojatno da će se svi nabrojeni i opisani izazovi u ovom tekstu premostiti i da će inovacije i ljudska genijalnost rezultirati proizvodnjom i stvaranjem održive električne mobilnosti, odnosno automobila.
Ovaj prilog omogućuje Odjel logistike i održive mobilnosti Sveučilišta Sjever (https://www.unin.hr/tehnicka-i-gospodarska-logistika-kc/opce-informacije/).
vzaktualno.hr