Povratna logistika po svojem pojmovnom određenju predstavlja sve aktivnosti povrata robe koja se ne koristi, koja je iskorištena ili koju kupci reklamiraju natrag na mjesto njezina slanja, odnosno na mjesto gdje će neškodljivo biti odloženi. Pogrešno je shvaćanje da povratna logistika obuhvaća samo povrat iskorištenih jedinica, odnosno otpada budući da i svi paketi koje primatelj ne zaprimi se vraćaju natrag na mjesto odakle su poslani.
Međutim, povratna logistika može predstavljati velik trošak za logističke organizacije ako itinerer kojim se vozilo vraća nije optimiziran, odnosno ako se vozilo šalje samo kako bi se pokupio paket koji se vraća na mjesto slanja. Problematika optimiziranja rute kretanja vozila posebno je značajna budući da povrat pojedinačnih paketa može značiti i preusmjeravanje vozila s njegove primarne rute kretanja na drugu rutu što znači i pojavu dodatnih troškova. Budući da se u logistici sve vrti oko smanjenja i optimizacije troškova, dobra optimizacija itinerera u povratnoj logistici ključ je uspjeha logističkih organizacija.
No, potrebno je naglasiti kako povratna logistika ima i zadaću prikupljanja otpada, odnosno svih istrošenih jedinica i njihov transport na mjesto gdje će isti biti odloženi. Prilikom prikupljanja otpada, a posebice u gusto naseljenim urbanim područjima jedan od problema s kojim se susreće logistička organizacija je definiranje rute kretanja vozila koje prikuplja otpad. Tim više, ako se prikupljanje otpada vrši za vrijeme vršnog opterećenja u urbanom području problematika definiranja rute kretanja je veća.
U osnovi, svi opisani problemi optimizacije mogu se riješiti pomoću različitih metoda operacijskih istraživanja i kvantitativnih metoda, a jedna od tehnika ili bolje rečeno alat koji se koristi za to je problem trgovačkog putnika pomoću kojeg se nastoji definirati ruta kretanja u kojoj će vozilo započeti svoj put iz točke A i obići sve točke na kojima mora pokupiti otpad ili pakete i vratiti se natrag u točku A iz koje je krenulo.
Posebno značajna problematika povratne logistike je prikupljanje otpada u urbanim područjima budući da vozila koja se koriste za isto često zbog svojih dimenzija zauzimaju velik prostor i smanjuju protočnost ceste čime se u znatnoj mjeri utječe i na stvaranje prometnih čepova. S obzirom na to u nekim urbanim područjima prikupljanje otpada vrši se u noćnim satima čime se utječe i na manje prometno zagušenje koje može nastati, ali i na smanjenje neugodnih mirisa koji se mogu pojaviti zbog stajanja otpada na visokoj temperaturi tijekom dana.
Bez obzira na način prikupljanja otpada, odnosno povrat paketa, povratna logistika osnova je održivosti budući da omogućuje vraćanje iskorištenih jedinica na mjesto gdje će biti reciklirani, odnosno odvoz otpada čije bi gomilanje u urbanom području moglo izazvati velike probleme koji mogu biti povezani uz pojavu bolesti i štetočina.
Ovaj prilog omogućuje Odjel logistike i održive mobilnosti Sveučilišta Sjever (https://www.unin.hr/tehnicka-i-gospodarska-logistika-kc/opce-informacije/).
vzaktualno.hr