Prilikom upisa učenika u srednje škole ubuduće će veću ulogu imati prijemni ispiti, plan je Ministarstva znanosti i obrazovanja, a neki su takva nastojanja već nazvali udarom na superodlikaše.
Novi pravilnik u koji su uvršteni prijamni ispiti, zajednički i dodatni elementi bodovanja, dodatni bodovi za upis i proširenje predmeta koje škole mogu bodovati dan je na javno savjetovanje, a izmjene bi se trebale početi primjenjivati već iduće školske godine. jedna od važnijih izmjena je da će se sa sadašnjih pet, broj bodova povisiti na deset.
Sve je komentirala bivša ministrica znanosti i obrazovanja Blaženka Divjak na svom Facebooku, ustvrdivši da se opet radi ono što je lakše, umjesto ono što je pametno.
„Uvođenje masovnih prijemnih ispita u srednje škole je instant rješenje koje se očito široko nekritički prihvaća. Razlog tome je što je previše ljudi u Hrvatskoj sklono raditi ono što je lako, pa svako instant rješenje padne na plodno tlo.
Razlog ovom potezu je „poplava superodlikaša“ u osnovnom školi. Problem je stvaran i štetan”, napisala je Divjak.
Dodaje kako je dugoročno i jedino smisleno rješenje sustavna edukacija nastavnika da se kriterijski ocjenjuje temeljem planiranih ishoda iz kurikuluma, te sustavni rad s roditeljima i učenicima da razumiju kriterije i prihvate pošteni odnos prema radu i znanju.
„Tako je to započeto i planirano u kurikularnoj reformi Škola za život. Ali, da, to je teško, zahtjeva vrijeme i napor i koordinaciju od strane Ministarstva, nastavnika, roditelja, učenika, škola, agencija…Umjesto toga na sva usta se hvali uvođenje prijemnim ispita i povećanje njihovog utjecaja kod upisa u srednje škole, koji uz neke manje i kratkoročne pozitivne efekte imaju i mnoge štetne posljedice”, napisala je Divjak između ostalog.
Bivša se ministrica pita tko je u školama educiran za izradu testova i upozorava da će se otvoriti novo tržište instrukcija i priprema za prijemne ispite za srednje škole.
„Mogućnost upisa preko reda se povećava, jer se ne zna tko će u svakoj školi kontrolirati postupak, testove, ispravljanje, tajnost itd. Podsjetimo se da je baš državna mature snažan antikorupcijski alat za upise na fakultete i treba se sjetiti kako je to bilo prije uvođenja mature”, piše Divjak i upozorava da će učenici kod upisa biti izloženi dodatnom stresu, dok će učitelji u osnovnim školama dodatno izgubiti na statusu u društvu jer se prešutno prihvaća da oni zapravo ne znaju ocjenjivati i njihovo vrednovanje rada učenika i povratna informacija gubi na značaju.
ak/vzaktualno.hr/fb-b. divjak