Pojam „big data“ puno je lakše objasniti nego doslovno prevesti, pa smo ga preuzeli, kao i mnoge druge pojmove koji „bolje zvuče“ na engleskom. Iz tog razloga možemo reći da „Big Data“ (najkorektniji prijevod bio bi „tehnologija velikih podataka“) služi za prikupljanje, obradu i analizu velike količine strukturiranih i nestrukturiranih podataka.
Kako bi opisali što to znači, najčešće upotrebljavamo kraticu 4V, koja je u nekoliko godina narasla s 2V, gdje je tek nedavno nadodana i četvrta značajka, odnosno istinitost (eng. veracity) (kvaliteta i vrijednost podataka). Preostale tri su: volumen (eng. volume) (veličina podataka je velika), brzina (eng. velocity) (podaci se stvaraju u stvarnom vremenu), raznolikost (eng. variety) (podaci se sastoje od različitih vrsta iz različitih izvora).
Postoji metoda za ludilo pješaka, čak i na krcatim raskrižjima poput ovog u Tokiju. Nove simulacije precizno prikazuju kretanje pješaka uzimajući u obzir sposobnost ljudi da predvide nadolazeće sudare (https://www.sciencenews.org/article/math-match-pedestrian-behavior-all-about-timing)
Podaci prikupljeni na ovaj način mogu se koristiti u razne svrhe. U ovome slučaju, na gradskoj razini mogu pomoći ljudima da razumiju dinamički status urbanih kretanja i objekata u prometom toku i pomoći u donošenju agilnih odluka o upravljanju cjelokupnim urbanim prometnim sustavom, čime se poboljšava raspodjela resursa, smanjuju troškovi gradskih operacija i poticanje održivije životne sredine.
Ovu ogromnu količinu podataka – koristeći anonimizirane podatke iz GPS-a i mobilnih uređaja – proučavaju javne i privatne organizacije diljem svijeta u nastojanju da se detaljnije razumiju aspekti svakodnevnog života. Jedna od prednosti prikupljanja velikih podataka za prometne planere je mogućnost praćenja kretanja vozila i ljudi u mjeri koja nikada prije nismo mogli zamisliti. Potencijal za korištenje informacija koje generiraju mobilni telefoni i drugi uređaji u velikim populacijama i geografskim područjima nudi perspektivu dizajniranju pješačkih tokova na način da se razumiju kretanja u cijelom gradu do razine najmanjih detalja i točnosti kao nikad do sada.
U sklopu održive mobilnosti, pješačenje je bitan način prijevoza, a kretanje pješaka ostaje glavna komponenta današnje gradske prometne mreže. Ipak, ponašanje pješaka je složeno i višedimenzionalno jer hodajući, pješaci kontinuirano komuniciraju s okolnim okruženjem i ljudima unutar dinamičkog procesa. Iz tog i drugih razloga, podaci mobilnih telefona koji se trenutačno generiraju iz postojećih mreža nisu u mogućnosti izravno dati detaljnu analizu i razumijevanje kretanja pješaka. Razvoj tehnologije, poput 5G mobilne mreže, s većom će vjerojatnošću i puno detaljnije omogućiti praćenje mobilnih uređaja.
Potreba za razumijevanjem i predviđanjem količine pješaka, te njihovog kretanja i ponašanja kod „mega događaja” ili planiranja u hitnim slučajevima i dalje će biti sve izraženija kako bi se dizajnirali učinkovitiji i sigurniji gradovi za pješake.
Ovaj prilog omogućuje Odjel logistike i održive mobilnosti Sveučilišta Sjever (https://www.unin.hr/tehnicka-i-gospodarska-logistika-kc/opce-informacije/).
vzaktualno.hr