SOS telefon i savjetovalište za žene žrtve nasilja Krapinsko - zagorske županije obilježavaju velikih 10 godina postojanja.
Kako je objasnila djelatnica SOS telefona, Vendi Keserica Tomičić SOS telefon osnovan je 2012. godine i to na inicijativu organizacije CESI, Krapinsko - zagorske županije i Povjerenstva za ravnopravnost spolova KZŽ.
- Od 2017. godine osnovano je i Savjetovalište, a od 2018. godine provodimo i program mreže podrške i suradnje za žrtve i svjedoke kaznenih djela. Od samog početka kontinuirano od Krapinsko - zagorske županije dobivamo financijsku i sve druge oblike podrške, a financijski nas podržava i Ministarstvo rada, mirovinskog sustava, obitelji i socijalne politike, kao i Ministarstvo pravosuđa i uprave te naša organizacija CESI kroz različite programe i projekte - pojasnila je Keserica Tomičić.
Dodala je i kako se u sklopu SOS telefona i Savjetovališta nude različite vrste usluga korisnicima, a to su telefonsko savjetovanje, savjetovanje uživo, psihološko, ali i psihosocijalno, pravno savjetovanje, informiranje i pružanje podrške i praktičnih informacija, a tu su i grupe podrške za žrtve nasilja.
- Također od 2018. godine imamo mogućnost da naše korisnice pratimo na institucije kao što su policija i sudovi, a ono što zadnje vrijeme češće prakticiramo su i terenske posjete. Organiziramo i brojne druge aktivnosti među kojima i pokazne radionice samoobrane, a koje su rado posjećene te su povratne informacije izuzetno pozitivne. Provodimo i edukativne radionice po školama cijele županije, a teme su nam najčešće prevencija nasilja nad ženama zatim prevencija seksualnog uznemiravanja i određene druge teme ovisno o tome koji interes koja škola pokaže. Ove je godine održana i edukacija za četvrtu generaciju naših SOS volonterki - rekla je Keserica Tomičić.
Na nju se nadovezala i voditeljica SOS telefona Tena Sambolić Petrišić objasnivši kako je do sada pruženo savjetovanje za više od 700 korisnica.
- Od početka provođenja mreže podrške i suradnje za žrtve i svjedoke kaznenih i prekršajnih djela imali smo više od 250 korisnica i korisnika te je svakome od njih pruženo deset različitih usluga poput pratnje na institucije koji je od 2018. godine pruženo više od 50. U više od 94,3 posto slučajeva javljaju nam se žene žrtve, a najčešće im pružamo uslugu savjetovanja – 50,3 posto i informiranja 23,5 posto - rekla je Sambolić Petrišić te navela kako je u gotovo 3 posto slučajeva zatražena usluga smještaja.
Istaknuto je kako je kod korisnica prisutno više vrsta nasilja, a najviše se ističe psihičko i to u 88 posto slučajeva, fizičko nasilje 55,9 posto, ekonomsko 38,9 te seksualno nasilje u 8,9 posto slučajeva. Treba naglasiti i da je uglavnom istovremeno prisutno više vrsta nasilja.
- Naši su korisnici iz cijele Krapinsko - zagorske županije pa i šire, a 58,8 posto korisnica žrtava nasilja u obitelji su u bračnoj zajednici. Od toga, počinitelji nasilja su najčešće muževi i to u 59,7 posto, a od drugih se počinitelja ističu bivši intimni partneri i druga poznata muška osoba. Zato je potrebno isticati da je obiteljsko nasilje rodno uvjetovano nasilje, od strane muškaraca prema ženama - poručila je Sambolić Petrišić.
Konferenciji za medije prisustvovala je i ravnateljica Centra za socijalnu skrb Zabok Tanja Cujzek koja je tom prilikom istaknula izvrsnu suradnju sa SOS telefonom.
- Kod nasilja u obitelji velika je tamna brojka i za smanjenje te brojke jako je važno pružiti adekvatnu podršku žrtvi, da se ona ne boji prijaviti nasilje. Treba imati razvijenu mrežu podrške žrtvi i važno je da ona ima osjećaj sigurnosti vođenja kroz cijeli postupak, ali i nakon toga, kada postupci završe. Žrtvi je i dalje potrebna podrška u svladavanju svakodnevnih izazova - rekla je Cujzek.
Policijska službenica za prevenciju u Uredu načelnika PU krapinsko- zagorske, Andreja Jurić kazala je kako sa savjetovalištem jako dobro surađuju i kako je ta suradnja s policijom važna zbog lakšeg prikupljanja svih potrebnih informacija koje su potrebne za procesuiranje počinitelja kako bi žrtve lakše podnijele cijeli sudski postupak.
-Svi dobro znamo da je policija nekako najčešće prva koja zaprima prijavu žrtava i u tim prvim susretima naša prva zadaća je zaštiti žrtvu nasilja, spriječiti nasilnika u daljnjem takvom postupanju, prikupiti sve činjenice koje su potrebne da bi se podnijela adekvatna prijava nadležnom prekršajnom ili kaznenom sudu. Bitno je da u tim situacijama žrtvu upoznamo sa svim njezinim pravima jer se često dogodi da su žrtve u tom emocionalno istraumatizirane i možda u tom momentu ne čuju i ne razumiju prava s kojima ih mi upoznajemo – rekla je Jurić dodavši kako je jako bitno dati im usmenu i pismenu uputu da se obrate državnim institucijama i nevladinim organizacijama koje im kasnije mogu pružiti pomoć i podršku i objasniti dodatno njihova prava, a tu upravo uskače SOS telefon kroz svoju mrežu podrške žrtvama kaznenih djela.
Desetu godišnjicu upornog rada Savjetovalištu čestitala je i ravnateljica Doma za žrtve nasilja Novi početak Lovorka Latin pohvalivši odličnu suradnju.
- U protekle dvije godine otkako Dom radi i postoji, ostvarila se naša suradnja sa Savjetovalištem kroz uključivanje naših korisnica u individualne i grupe podrške i radionice s ciljem osnaživanja naših korisnica za život bez nasilja i uključivanje u svijet rada. Važnost rada Savjetovališta je i u mogućnosti pravnog savjetovanja što je bitno za naše korisnice – rekla je Latin dodavši kako su ovakve mogućnosti i više nego potrebne i dobrodošle u županiji, a sve s ciljem izgradnje dostupnog i snažnog sustava podrške i pomoći za najranjivije članove društva.
Kako je naglasila zamjenica krapinsko - zagorskog župana Jasna Petek desetogodišnja suradnja s CESI-jem izuzetno je važna zbog činjenice da u županiji ne postoje udruge koje se striktno bave pitanjima nasilja nad ženama i prava žena. Podsjetila je i na činjenicu da u Hrvatskoj svakih 15 minuta jedna žena doživi nasilje.
- 1500 korisnika znači oko 150 korisnika godišnje što je jako velika brojka. Postojanje jedne takve podrške izuzetno je važno, pogotovo u jednom trenutku kada je kritično ili u trenutku kada žena nije spremna izaći iz labirinta nasilja iz čega nije lako izaći – rekla je Petek istaknuvši zadovoljstvo što je Krapinsko-zagorska županija kamenčić po kamenčić gradila mozaik podrške žrtvama nasilja.
Kako je naglasila, ove su institucije ključ uspješne podrške u Krapinsko-zagorskoj županiji, a izuzetno je važna i međuresorna suradnja kako bi taj sustav bio kvalitetan i dostupan.
- Mi smo u Krapinsko-zagorskoj županiji sve te godine podržavali rad SOS telefona i gradili sustav podrške žrtvama nasilja sa suradničkim institucijama. Od uspostave SOS telefona, preko savjetovališta, pa do skloništa za žrtve nasilja koje djeluje dvije godine, vidljivo je kako je izuzetno važno da takav sustav podrške postoji – kazala je Petek poručivši kako su i pomaknuli granice razmišljanja ljudi.
Pritom je istaknula kako je to tema koju treba svakodnevno komunicirati jer, kako kaže, nasilje je nešto što se ne događa negdje drugdje, već je to nešto što se događa svugdje oko nas i tiče se svih nas.
- Ponukani upravo time krenuli smo aktivistički u određene kampanje poput „I tebe se tiče” koja ima za cilj informiranje i senzibiliziranje javnosti da od nasilja ne treba okretati glavu, već naprotiv, da treba ohrabriti žrtve na prijavu nasilja bilo koje vrste. U suradnji s Klubom poduzetnica Krapinsko-zagorske županije ove smo godine imali još jednu odličnu kampanju „Progledaj oko sebe i aktiviraj se” gdje osobe iz javnog života govore o nasilju kao neprihvatljivoj kategoriji – podsjetila je Petek.
Poželjela je i da imaju što više preventivnih i aktivističkih aktivnosti s ciljem jačanja cjelokupne javnosti u borbi protiv nasilja, a što manje SOS poziva, odnosno da se smanji nasilje u njihovom okruženju.
jmiklauzic/vzaktualno.hr