Članove vijeća mjesnog odbora biraju građani s područja mjesnog odbora koji imaju biračko pravo. Biraju se neposredno tajnim glasovanjem, a mandat im traje 4 godine. Posljednji izbori za vijeća mjesnih odbora u Varaždinu su održani 5. svibnja 2019. godine. To bi značilo da, s obzirom da nisu raspisani novi izbori, a niti je objavljena odluka od strane Gradonačelnika, vijeća mjesnih odbora u Gradu Varaždinu više ne postoje.
U obrazloženju prijedloga odluke o promjenama Statuta Grada Varaždina, kojima se ukida mjesna samouprava, predlagač tih promjena, a to je SDP (potpisuje ih predsjednik Vijeća Lovro Lukavečki) navodi nekoliko “razloga” kojima se taj grubi čin pokušava opravdati. Evo kratke analize tih “argumenata” i konkretnih argumenata zbog čega SDP-ove tvrdnje ne stoje.
Prigovor 1 - Postojeća mreža mjesnih odbora ima neujednačen broj stanovnika
Statutom Grada uređuje se broj vijećnika u svakom Mjesnom odboru, što je usklađeno s načelom proporcionalnosti u odnosu na broj stanovnika u svakom MO. Važno je napomenuti da matematička proporcionalnost nije uvijek moguća jer, primjerice, Grad Zagreb, koji je čak 40 puta veći od Varaždina, nema 40 puta više vijećnika u Gradskoj skupštini. Slično tome, manji gradovi od Varaždina ne moraju nužno imati dvostruko manji broj vijećnika.
Također, postoji potencijalna mogućnost za prilagodbu administrativnih granica pojedinih Mjesnih odbora kako bi se smanjile te razlike. Unatoč važnosti broja vijećnika, ključno je pitanje tko su ti ljudi i kako Grad postupa s mjesnom samoupravom, jer su ovo elementi koji igraju ključnu ulogu u učinkovitom funkcioniranju sustava.
Prigovor 2 - Vijeća mjesnih odbora nisu aktivna, ne sazivaju sjednice, odnosno “ne rade ništa”
Prigovor nije upućen samom sustavu, već je povezan s izborom kandidata koje stranke i liste predstavljaju na izborima. Često se događa da znatan broj građana nije svjestan održavanja tih izbora. Kadrovske odluke koje stranke i drugi politički akteri donose su njihova odgovornost, a sustav nije odgovoran za to što, na primjer, SDP nije predstavio kvalitetne kandidate ili nije uložio napor da osigura izbor kvalitetnih kandidata koji su možda bili na njihovim listama.
Ovaj prigovor može se jednostavno riješiti ako svi politički sudionici pažljivo odabiru kandidate, shvate važnost mjesnih izbora, a Grad sustavno provodi informacijske kampanje kako bi građane educirao o značaju i mogućnostima mjesne samouprave. Također, važno je prestati s nepravednim odnosom prema mjesnoj samoupravi i umjesto toga je tretirati ozbiljno i odgovorno.
Prigovor 3 - Za sve im mora pomagati gradska uprava i ovlasti se ne mogu prebaciti na MO
Gradska uprava postoji kako bi služila građanima, a ne obratno. U engleskom jeziku, službenici se nazivaju "civil servants", što doslovno znači "građanski službenici". Gradska uprava ima više od 100 zaposlenih ljudi, čija su primanja iznad prosjeka prihoda u Varaždinu za osobe s istim stupnjem stručne spreme. Radna mjesta u gradske uprave zakonski su zaštićena od samovolje i političkog utjecaja. Ovaj prigovor nije povezan sa samim sustavom mjesne samouprave, već s nesporazumom o ulozi gradske uprave. Ako želimo dati veću samostalnost mjesnim odborima, trebamo ih osnažiti, pružiti obuku njihovim članovima i pružiti im potrebnu podršku kako bi postali bolji i autonomniji tijekom mandata ili dva.
Prigovor 4 - Troškovi izbora su bili 40.000,00 eura, a izlaznost na izbore je mala
Koristiti cifru od 40.000 eura kao ključni argument protiv sustava mjesne samouprave je, blago rečeno, neprimjereno. Demokracija ima svoju cijenu. Građanska participacija ima svoju cijenu. Organizacija događanja kao što je Špancirfest ima svoju cijenu. Financiranje javnih događanja, plaće gradonačelnika i zamjenika gradonačelnika, naknada predsjedniku Vijeća i ostali troškovi poput ispijanja kava u Gradskoj upravi su sastavni dio funkcioniranja lokalne uprave i to je poznato.
Niska izlaznost na izborima ne umanjuje njihovu važnost. Pravo glasa je temeljna demokratska vrijednost, a građani ga koriste ili ne, ovisno o njihovom uvjerenju da njihov glas može donijeti promjene u njihovim životima. Politička apatija i nedostatak informiranosti građana nisu slučajnost, već rezultat različitih faktora, uključujući i stav stranaka prema građanima i demokraciji, kao što to sada pokazuje SDP.
Važno je istaknuti da je tijekom posljednje dvije godine bilo obilje vremena za raspravu o ovoj ključnoj temi, predlaganje konkretnih mjera i njihovu provedbu. Nažalost, vlast SDP-a, iz različitih razloga, nije bila voljna poduzeti korake u tom smjeru. Sada, suočeni s pravnom i statutarnom zavrzlamom u kojoj izbori nisu održani, ali institut mjesne samouprave i dalje postoji, pribjegava se brzim i dugoročno štetnim rješenjima. Ipak, odgovornost za ovu situaciju leži na onima koji su imali dovoljno vremena i prilika, ali nisu poduzeli nikakve konkretne korake.
Grad ima značajne mogućnosti da bude katalizator promjena kroz kampanje, javne događaje, radionice i obrazovne inicijative. Postoji obilje prilika za informiranje i obrazovanje o demokraciji i sustavu mjesne samouprave, samo je potrebna volja i strpljenje da se to ostvari.
foto: arhiva
vzaktualno.hr