Župan Krapinsko-zagorske županije Željko Kolar i župan Međimurske županije Matija Posavec te gradonačelnik Grada Zagreba Tomislav Tomašević na Markovom trgu su održali konferenciju za medije na temu državnog preuzimanja osnivačkih prava nad općim bolnicama.
Smatraju da taj novi zakon nije u skladu s Ustavom i još uvijek oko ocjene ustavnosti, oko državnog preuzimanja osnivačkih prava nad općim i županijskim bolnicama, čekaju odluku Ustavnog suda.
Župan Željko Kolar je rekao kako su Grad Zagreb, Krapinsko - zagorska i Međimurska županija podnijeli zahtjev prema Ustavnom sudu Republike Hrvatske o ocijeni suglasnosti Članka 22. stavak 1 i članka 86. tog zakona u odnosu na Ustav Republike Hrvatske.
- Ukratko ovim zakonom je predviđeno da osnivačka prava od lokalne i regionalne samouprave, znači od županija i grada Zagreba za opće bolnice preuzima Republika Hrvatska i da to uzimaju bez naknade. Mi smatramo da je ta odluka neustavna jer u članku zakona 129 a nedvojbeno piše da poslovi od regionalnog značaja za obrazovanje, pa između ostalog i zdravstvo su u nadležnosti regionalne samouprave da se ta područja uređuje zakonom, a da sama primjena zakona bude takva da tim područjem upravlja onaj koji je najbliži građanima, znači nedvosmisleno je da su to županije i grad Zagreb – napomenuo je Kolar i dodao kako su prije nekoliko dana, nakon otprilike 7 i pol mjeseci dobili od Ustavnog suda da se očituju o našem zahtjevu, a prvenstveno vezano za financijsku stranu odnosno udio našeg sufinanciranja i financiranja Općih bolnica od 2015 godine pa do kraja 2023. godine.
- To smo pripremili i danas ćemo predati na Ustavni sud. Mi smo izgradili novu bolnicu, Županija se kreditno zadužila za novu bolnicu i taj kredit smo isplatili 2021. godine, pola tog kredita vlastitim sredstvima, a pola je financirala država. Sada, kada je država preuzela osnivačka prava, za sve one koji su dignuli kredite za bolnice, automatski je država preuzela i tu obavezu na sebe. I ispada da nismo svi u istoj poziciji. To je jedna strana priče, ali mi čitavo vrijeme nismo govorili prvenstveno o novcima, govorimo o razvoju i o pružanju usluga. Govorili smo da izmjena osnivača neće promijeniti stanje u bolnicama, i dokaz tome vam je da u mojoj bolnici u Zaboku u prva tri mjeseca 2023. godine je minus bio 500 tisuća eura. Danas, u 2024. godini za prvih šest mjeseci je minus tri milijuna eura, dakle mjesečno 500 tisuća eura. Zašto? Zato što su plaće u prosjeku porasle 40 posto, što mi pozdravljamo, ali je limit rastao 10 posto i limit ne pokriva plaće, a gdje su tu materijalni troškovi, medicinska oprema, plaćanje režija? – pita se župan Kolar.
Prema ovim podacima koje je naveo drži da je ovakav sustav neodrživ, da treba stvoriti financijski održivi sustav, a nakon toga je uvjeren, da kad će sustav biti održiv, da će županije znati bolje upravljati tim sustavom pojedinačno, nego što će to raditi Vlada ili ministarstvo s jednom mjesta.
- Mi smo jasno znali što želimo u županiji i što nam nedostaje. Napravili smo program onkološkog centra, raspisali međunarodni natječaj i, gle čuda, na natječaj se prijavio i dobio ga UPMC, najveća sveučilišna bolnica u Americi. Da je bolnicom upravljala država, nema teoretske šanse, da bi ta investicija došla u Zabok. Ovo što nam je Ustavni sud dao, da se očitujemo oko našeg zahtjeva, mi to tumačimo kao način da Ustavni sud vidi elemente u našem zahtjevu za ocjenu suglasnosti ili ustavnosti i zbog toga i očekujemo pozitivan odgovor – istaknu je krapinsko-zagorski župan.
Župan Kolar nadalje tvrdi da svatko ima svoje prioritete i zna što je najbolje za njega, te da su u organizacijskom smislu napravili apsolutno sve što je bilo moguće.
- Međutim, smatram da je ova mjera i kratkoročno i dugoročno loša. Mi smo pokazali da, kad su županije preuzimale neke ovlasti koje su prije radila resorna ministarstva, da smo brži i da smo učinkovitiji i da taj posao radimo s manje ljudi nego što su radili oni. Smatram da čim prije treba ići u reformu kompletnog sustava, jer on mora biti financijski održiv. OB Zabok je bila jedina novoizgrađena bolnica u Hrvatskoj – na našu inicijativu, mi smo se za nju kreditno zadužili i smatramo da mi bolje znamo što nam treba i da ćemo mi bolje razvijati samu bolnicu unutar zakonskog okvira, nego što će to raditi resorno ministarstvo – završio je Kolar.
Župan Matija Posavec kazao je kako je prije gotovo godinu dana rekao da izmjene i dopune Zakona o zdravstvenoj zaštiti i članka koji propisuje preuzimanje općih i županijskih bolnica u Republici Hrvatskoj sa županija na državu, neće biti dobro, neće biti korisno, da je to loš potez i volio bih da sam u krivu.
- Međutim, šest mjeseci nakon što je taj zakon stupio na snagu i država preuzela osnivačka prava nije se dogodilo ništa i ništa se nije pokazalo da bi moglo biti bolje. Dakle, opće i županijske bolnice su svako na svom području ustanove koje zbrinjavaju naše pacijente i koje pružaju kvalitetnu zdravstvenu zaštitu na temelju vizije, strategije i razvoja te jedinice regionalne samouprave i te županije onda na temelju specifičnosti lokalnog stanovništva dalje planiraju razvoj pojedine zdravstvene ustanove. Nama u Međimurskoj županiji je upravo zbog tog preuzimanja osnivačkih prava usporen proces daljnjih ulaganja u bolji zdravstveni sustav. Konkretno želimo razvijati sustav palijativne medicine, imamo građevinsku dozvolu već nekoliko mjeseci i ne možemo pokrenuti taj proces jer Ministarstvo zdravstva, koji sada formalno mora dati suglasnost na to, ju ne želi dati. S druge strane, ono što je jako važno reći danas je Vlada Republike Hrvatske donijela odluku kojom dodatnih 80 milijuna eura usmjerava prema zdravstvenim ustanovama za sanaciju dugova bolnica prema lijekovima, prema vele drogerijama – naglasio je Posavec.
Pojasnio je da pri tom 60 milijuna eura ili dvije trećine odlazi na kliničke bolničke centre i kliničke bolnice koje su uvijek i bile u ingerenciji države, a 20 milijuna eura ili jedna trećina na sve druge opće i županijske bolnice.
- Toliko o tome tko zapravo stvara te dugove. Također, ne vrednuje se koje bolnice izvršavaju posao iznad limita, koje bolnice posluju pozitivno, pa im onda HZZO nažalost to otpisuje ili ne priznaje. Ono što mi očekujemo i pozivamo s ovog mjesta i Ustavni sud Republike Hrvatske da konačno donese odluku je li taj zakon u skladu s Ustavom i svim drugim dokumentima i pravilnicima, jer mi mislimo da nije i zato smo podnijeli ocjenu ustavnosti i da na temelju te odluke možemo dalje normalno funkcionirati, i da našim građanima pružimo najkvalitetniju zdravstvenu zaštitu – prokomentirao je međimurski župan.
Naveo je i da je Županijska bolnica u Čakovcu samo prošle godine napravila 15 posto usluga više nego godinu ranije, a to je u brojkama milijun i 256 tisuća liječničkih usluga, 595 tisuća pacijenata, 15.566 hospitaliziranih pacijenata s prosjekom boravka 5,67 dana. Po tome se vidi koje su potrebe, je li potreba da obnavljate odjel pedijatrije, abdominalne kirurgije, neurologije, interventne kardiologije i na temelju tih specifičnosti lokalnog stanovništva razvijate zdravstveni sustav.
- Sada to neće biti moguće jer će o tome odlučivati netko tko sjedi u Zagrebu i netko tko će imati ingerenciju nad cijelom Hrvatskom, a ne poznaje koje su potrebe svakog hrvatskog kraja. Zato mislim da je to loše i pogrešno. Često govorimo o decentralizaciji, o tome da se ono što se može što više spusti na lokalnu razinu, kako bi bilo bliže građanima. Ovo je upravo suprotno, ovo je centralizacija, a nitko nas o tome nije pitao, Zakon je donesen bez našeg znanja i aktivnog sudjelovanja u tome – mišljenja je Posavec.
Sada je situacija dosta konfuzna jer vi sada niti jednu odluku ne možete dobiti bez suglasnosti ministarstva.
- Ja kao župan, odnosno Županija kao osnivač Županijske bolnice u Čakovcu, zacrtali smo si da krajem prošle godine krećemo u rekonstrukciju jedne zgrade kako bi razvili sustav palijativne medicine. Mislim da je palijativna skrb tema o kojoj bi u Hrvatskoj trebalo više govoriti, osigurati više novca kako bi bile zadovoljene potrebe u cijeloj Hrvatskoj. Imamo građevinsku dozvolu, isfinancirali smo projektnu dokumentaciju, sve pripremili i trebamo samo raspisati javnu nabavu za izvođača radova i u godinu dana završiti projekt. Evo, ne možemo. Građevinska dozvola mi stoji na stolu mjesecima i građani su uskraćeni za sustav palijativne medicine. To je samo jedan, ali ima puno takvih primjera. To sad tako funkcionira – najavljuje se da će se mijenjati upravna vijeća i ravnatelji, ali ako je trebalo preuzimati osnivačka prava da bi se promijenila upravna vijeća ili da bi se stavio svoj ravnatelj, mislim da je to nije samo nekorektno, nego i vrlo opasno – naglasio je Posavec.
Gradonačelnik Tomislav Tomašević rekao je da se u slučaju Grada Zagreba, ovdje radi o bolnici Sveti Duh i više puta su iznijeli neslaganje s ovakvim zakonom o zdravstvenoj zaštiti koji je stupio na snagu 1. siječnja ove godine.
- Na vrijeme smo podnijeli zahtjev za ocjenu ustavnosti i to na način da ga je Gradska skupština usvojila kako bi ubrzala proceduru da Ustavni sud donese odluku, jesu li ovakve izmjene zakona u skladu s Ustavom ili nisu. Mi smatramo da nisu jer planiranje i razvoj mreže zdravstvene zaštite zdravstvenih ustanova na području županija je nadležnost županija, a ne države. U najmanju ruku je tu potrebno suodlučivanje, kojeg kod donošenja ovog zakona nije bilo. Država se upisala u registar Trgovačkog suda kao osnivač Svetog Duha, a mi i dalje imamo Upravno vijeće koje je birano od strane Grada Zagreba i imamo status quo i apsurdnu situaciju da se Sveti duh u ovom trenutku nalazi u proračunu države i proračunu Grada Zagreba. Prije nekoliko dana smo sve tri županije dobili zahtjev od Ustavnog suda da se očitujemo i dostavimo dodatne informacije koje su posebno vezane za financijska ulaganja koje smo napravili od 2015. do 2023. godine – istaknuo je Tomašević i dodao kako je danas rok i podnijet će je Ustavnom sudu.
- Kad je riječ o Svetom Duhu, Grad Zagreb je od 2015. do 2023. godine u bolnicu Sveti Duh iz proračuna uložio čak 100 milijuna eura, od toga je 65 milijuna eura plaćeno, a 35 milijuna eura je uloženo u kapitalna ulaganja koja se tek trebaju otplatiti u sljedećih desetak godina. Ukupno smo uložili u tom razdoblju koji nas je Ustavni suda tražio u sanaciju bolnica, u kapitalna ulaganja, u različite druge potrebe. Ovo predugo traje. I dalje smatramo da je naš zahtjev opravdan i da je taj zakon protivan Ustavu i to temeljimo na odlukama Ustavnog suda, na presudama iz 2012. godine kada se potvrdilo da je mrežu zdravstvene zaštite planiraju i razvijaju županije, odnosno jedinice lokalne samouprave – zaključio je Tomašević.
vžaktualno.hr