U posljednje vrijeme rijetko tko može reći da nije dobio zaprimio neki nepoznati inozemni poziv. Mnogi takve pozive ignoriraju, no svjedoci smo sve težih i domišljatijih prevara na koje nerijetko nasjedaju osobe svih životnih dobi.
Razno razni pozivi iz Češke, Litve, Genove, susjedne nam Slovenije, Cipra, Albanije ili pak Londona često uznemiravaju naše građane i to u bilo koje doba dana.
- Negdje oko 7 sati ujutro sam se javila, a s druge strane mobitela ženska osoba mi se predstavila da zove iz Microsofta jer primaju grešku s mog računala te je od mene zahtijevala da se spojim kako bi me navodila da riješimo problem. Kada sam rekla da to ne želim napraviti, ona mi je odgovorila da ne razumijem problem i da će mi ugasiti račun. Prekinula sam i dalje ignorirala pozive jer sam čula da bi mi nakon spajanja poslali nekakav 'gift card' i čekali da se spojim na internet bankarstvo, a oni skinuli novce - ispričala je jedna čitateljica za Index.hr o pozivu sa Cipra.
Kako je navela, sve je prijavila tehničkoj podršci mrežnog operatera koji su joj rekli da ne mogu puno učiniti jer nemaju mogućnost blokiranja pojedinih brojeva u sustava te joj poručuli da se ne javlja na takve pozive i ne otvara linkove.
Društvene mreže preplavljene su ljudima koji se žale na neprestane pozive s međunarodnih brojeva, a kada s broj blokira, poziv se usmjeri na drugi, piše Index.hr.
Klasične su to prevare putem telefonskih poziva kojima je cilj krađa osobnih podataka i novca, ili pak nekog drugog oblika koristi poput pristupa osjetljivim podacima i širenje zlonamjernog softvera.
Kako je za Index.hr objasnio voditelj Katedre za kibernetički sigurnost Visokog učilišta Algebra, Zlatan Morić, samo javljanje na takve pozive obično nije dovoljno da bi se izazvala šteta.
- Ali interakcija s prevarantom i pristajanje na njegove zahtjeve mogu dovesti do problema. Preporučuje se prekinuti poziv i ne instalirati softver ili aplikacije na zahtjev pozivatelja - objasnio je Morić.
A kako dolaze do vašeg broja? Na razne načine, od društvenih mreža, javno dostupnih zbirki podataka ili pak tehnikom automatskog biranja brojeva sve do kada ne uspostave kontakt. Naravno, tu je i kupovina lista s kontakt podacima korisnika od trećih strana koje su te podatke prikupile nezakonito.
Neke prevelike zaštite od takvih poziva nema, no, kako je pojasnio Morić, mogu se koristiti aplikacije za filtriranje poziva i poruka koje automatski prepoznaju i blokiranju potencijalno štetne kontakte poput Truecaller, Hiya i Should I answer?. Takve aplikacije pružaju korisne alate za filtriranje poziva i poruka i na taj način korisnicima omogućavaju da identificiraju i blokiraju nepoznate pozivatelje.
Osim aplikacija, najbolja obrana ipak su informiranost i oprez jer takve vrste prevara ima sve više. Bilo preko telefonskih poziva u kojima se prave da rade u zdravstvenom osiguranju, poruka uime Hrvatske pošte ili pak Netflixa, a sve češće i lažnom e-poštom banaka s poveznicom na krivotvorenu mrežnu stranicu.
Stoga, ako u skorije vrijeme dobijete kakav poziv, e-mail ili pak SMS u kojem vas traže vaše osobne podatke ili pak da otvarate određene linkove, budite oprezni i ne nasjedajte.
vzaktualno.hr/Index.hr