Crni petak, poznat i kao Black Friday, dan je koji je mnogima postao sinonim za velike popuste, gužve u trgovinama i početak blagdanske potrošačke groznice. Iako je nekad bio isključivo američki šoping događaj, posljednjih godina pretvorio se u globalni fenomen koji svake godine krajem studenoga puni košarice, troši budžet i postavlja pitanje: jesu li popusti doista toliko dobri koliko se tvrdi? Ove godine Crni petak pada 28. studenoga.
No, iako se o Crnom petku govori stalno i svuda, mnogi još uvijek ne znaju da nakon njega stiže i njegov, u online svijetu često povoljniji "nasljednik", Cyber Monday. Riječ je o prvom ponedjeljku nakon Crnog petka, danu koji je u potpunosti posvećen internetskim popustima. U 2025. godini pada 1. prosinca, a trgovci tada najčešće dodatno ruše cijene elektronike, gadgeta, igračaka i raznog tehničkog asortimana kako bi ispraznili skladišta prije božićne potrošačke navale. Drugim riječima, ako mislite da su popusti na Crni petak najbolja prilika, Cyber Monday bi vas mogao još više iznenaditi.
Ipak, dok trgovci početkom studenoga agresivno najavljuju "najveće popuste u godini", sve više kupaca primjećuje da stvari baš i nisu tako jednostavne. Mnogo ih tvrdi da se dio popusta temelji na umjetnom dizanju cijena tjednima unaprijed, kako bi na Crni petak izgledale znatno snižene.
Mnogi na društvenim mrežama i forumima opisuju isto iskustvo:
"Pratili smo cijene mjesecima. Sve je poskupjelo prije Crnog petka, a na dan akcije cijene su bile jednake ili više nego prije."
Te tvrdnje potvrđuju i pojedini zaposlenici u trgovinama, koji objašnjavaju da se cijene u tjednima prije Crnog petka često podižu upravo kako bi se na dan akcije mogle predstaviti kao "veliki popusti". Upravo zbog toga mnogi kupci upozoravaju na sve rasprostranjeniji fenomen "lažnih sniženja", u kojima se cijena zapravo samo vraća na staru, a kupac dobiva osjećaj da je napravio dobar posao iako to često nije slučaj.
Zbog takvih iskustava raste nepovjerenje prema Crnom petku, ali i prema Cyber Mondayu, koji također zna biti kombinacija stvarnih popusta i marketinških trikova. Mnogi priznaju da su kupovali impulzivno, pod dojmom da su naišli na nenadmašnu priliku iako im proizvod zapravo nije bio nužan.
Kako se onda pripremiti da vas popusti ne prevare?
Dobro planiranje i priprema ključ su pametne kupovine. Počnite tako da sastavite popis onoga što vam uistinu treba. Kad imate jasan pregled, manja je šansa da ćete kupovati impulzivno samo zato što je nešto na akciji. Zatim pratite cijene unaprijed, nekoliko tjedana prije akcija. Ako spremite izvorne cijene, brzo ćete prepoznati što je stvarno sniženo, a što samo lijepo upakirano.
Uz to, policija svake godine apelira na oprez kod internetskih kupnji te savjetuje sljedeće: birajte provjerene trgovine, idealno one iz Hrvatske ili zemalja članica EU-a, jer tako lakše rješavate eventualne reklamacije. Prije kupnje dobro je provjeriti recenzije i iskustva drugih kupaca, a plaćanje karticom povećava mogućnost povrata sredstava ako nešto pođe po zlu. Važno je koristiti sigurne načine plaćanja i izbjegavati javne WiFi mreže, posebno kada unosite osjetljive podatke. Policija upozorava i na sumnjive oglase, nevjerojatno velike popuste i poruke o "osvojenim nagradama", jer takve ponude često kriju prijevare ili zlonamjerni softver. Ako se ponuda čini predobra da bi bila istinita, najčešće to i jest. A ako proizvod ne stigne, treba se najprije javiti prodavaču, a zatim banci kako biste pokušali povratiti sredstva.
Na kraju Crni petak i Cyber Monday doista mogu biti odlična prilika za uštedu, ali samo uz oprez, pripremu i realna očekivanja. U suprotnom, dani koji obećavaju najveće popuste u godini lako se pretvore u razočaranje, manipulacije cijenama i nepotrebnu potrošnju.
A kakvo iskustvo vi imate s Crnim petkom i Cyber Mondayom? Jeste li ulovili stvarne popuste ili ste se susreli s lažnim akcijama? Treba li napokon progovoriti o marketinškim trikovima, ili i dalje vjerujemo da ovi dani nude najbolje ponude u godini?
vzaktualno.hr








