U Međimurskoj županiji u utorak je održan sastanak triju župana. Domaćin županu Krapinsko-zagorske županije Željku Kolaru i županu Varaždinske županije Radimiru Čačiću bio je župan Međimurske županije Matija Posavec.
Drugi je to sastanak u nizu ovog mjeseca, nakon prvog održanog u Krapinsko-zagorskoj županiji gdje su župani potpisali izjavu kojom zajednički projekt željeznice upućuju Vladi RH na dopunu Nacionalnog programa željezničke infrastrukture. U Čakovcu su potpisali sporazum o suradnji triju županija.
Međimurski župan je uvodno istaknuo da je ovo u proteklih sedam dana drugi radni sastanak jer su si zadali tempo i dinamiku rada kojima u skorije vrijeme žele pokazati rezultate.
– Da zajedno možemo razvijati naše sredine pogotovo kad je riječ o velikim infrastrukturnim projektima koji su vezani za sve tri županije. U ovom trenutku su ključna tri velika infrastrukturna projekta koja su naš zajednički interes. Možda najviše interesa Međimurske županije, pošto je najudaljenija od grada Zagreba, je prometna infrastruktura, ceste i željeznice. Kad govorimo o cestama, u ovom trenutku suočavamo se s činjenicom da spojem dvaju gradova, Čakovca i Varaždina, kroz Nedelišće, Pušćine i Kuršanec, prolazi dnevno 17.000 vozila. Kad 17.000 vozila prolazi naseljima, pored škola, vrtića, crkve, onda je to ozbiljan sigurnosni i ekološki problem. Zajedno ćemo krenuti u projekt gradnje brze ceste Čakovec-Varaždin koja će ići paralelno uz željezničku prugu, s izlaskom u prvoj fazi pored mosta preko Drave, u drugoj fazi izgradnjom novog mosta i ta će se brz cesta nastaviti iz Varaždina prema Krapini – rekao je Posavec te dodao da je druga tema željezničko povezivanje Međimurja, Varaždinske županije i Zagorja s gradom Zagrebom.
– Riječ je projektu koji je težak pola milijarde eura. Treba prugu elektrificirati, proširiti, dovesti nove vlake koji mogu razviti brzinu veću nego što je danas 35-40 km/h pa iz Kotoribe i Čakovca do Zagreba treba i više od 3 sata. Mi to ovim projektom želimo svesti na 50 minuta. Za to postoji europski novac. Krenuli smo brzo jer do 8.7. je otvorena javna rasprava za strategiju željezničkog prometa koju donosi Vlada. Mi smo već uputili tu inicijativu. U kolovozu bi ta strategija trebala biti gotova kako bi već u devetom mjesecu sjeli s konzultantima koje Hrvatska plaća, a koji će nam dati daljnje smjernice implementacije tog projekta u projektnu dokumentaciju i studije izvodljivosti kako bi dobili europski novac i počeli graditi i završili do kraja mandata – kazao je Posavec naglasivši da je i treća tema izuzetno važna.
– To je tema prijedloga izjednačavanja prosjeka plaća s nacionalnim prosjek s obzirom da su sve tri županije u istim problemima, a to je 18-19 posto niži prosjek plaće od nacionalnog. Postoje rješenja kako se to da izjednačiti – rekao je međimurski župan te dodao da se razgovaralo i o povezivanju, od obrazovnih ustanova do različitih agencija.
– Osnovna pretpostavka naše suradnje je upućivanje prijedloga prema Vladi i europskim institucijama. Premijera i ministre ćemo s današnjim zaključcima upoznati u ponedjeljak u Požegi gdje će biti sastanak svih ministara i premijera sa svim hrvatskim županima. Zajednički nastup tri županije važniji je, kvalitetniji i bolji nego da svaki župan ide posebno. Naravno da je ova suradnja otvorena i za preostale županije sjevera Hrvatske, Bjelovarsko-bilogorsku i Koprivničko-križevačku. Definitivno možemo biti predvodnik u boljoj suradnji jer je sjever Hrvatske u proteklih 25 godina bio zakinut kad govorimo o velikim infrastrukturnim projektima – završio je Posavec.
Zagorski župan je nastavio da se već prije razgovaralo i razmišljalo o pojedinim stvarima koje treba napraviti, ali da su ih neke okolnosti navele da malo brže reagiraju.
– Vlada je donijela projekt Slavonija, težak 2,5 milijarde eura koji apsolutno podržavamo i smatramo da je potreban za pet slavonskih županija. Međutim postavlja se pitanje, zbog ravnopravnog regionalnog razvoja Hrvatske, što je sa sjeverom Hrvatske? Ne možemo stalno govoriti da smo mi sa sjevera dobri, da se kod nas puno radi, da mi izvozimo, ali nam ljudi imaju male plaće, novac za izgradnju prometne infrastrukture uvijek otiđe na drugo mjesto. Mi smo jednostavno morali reagirati. Nije neuobičajena praksa u nekim europskim zemljama, ja ću reći primjer Poljske, da zapravo ne određuje Vlada financijsku omotnicu nego je to prepustila svojim regionalnim jedinicama. Ako je napravljen projekt za Slavoniju, još jedanput ponavljam da apsolutno podržavamo, onda isti projekt treba napraviti za razvoj sjevera Hrvatske. To će biti naša inicijativa, zajednička. Danas tri županije, sutra četiri ili pet – kazao je Kolar te dodao da postoji povoljna situacija oko pruge.
– Jedan dio je u europskom koridoru 10A. Građevinska dozvola je gotova, financiranje je odobreno i radovi bi trebali početi od Zaprešića prema Zaboku. Drugi dio koji je također u koridoru, od Zaboka do Krapine, također bi izuzetno brzo mogao početi, a onda mi imamo vremena isprojektirati dio pruge koji treba napraviti od Krapine do Jesenja gdje se spoja na prugu u Lepoglavi pa se nastavlja prema Varaždinu i Čakovcu. I to je realna priča koju tražimo – zaključio je Kolar.
Posljednji je govorio varaždinski župan.
– 95 posto europskog novca u Europskoj uniji ide preko NUTS2 regija. Ne 9 ili 19 nego 95 posto. Ova zemlja, nažalost, da li slučajno ili namjerno, je formirala statističke regije koje nemaju blage veze s pameti. Formirala ih je zato da omogući da ipak svi participiraju u europskom novcu i u tom smislu je to dobro. Beskonačno bolje od onog što je bilo ranije, što je potpisala HDZ-ova vlada po čemu ni župan Kolar ni Čačić ni Posavec, ni Bjelovarsko-bilogorska ni Koprivničko-križevačka županija, ne bi imali pravo ni na jedan euro iz fondova jer je HDZ-ova Vlada potpisala sporazum s Europskom komisijom gdje mi spadamo u regiju sa Zagrebom i nemamo pravo na europski novac. To je srećom promijenjeno, ali promijenjeno na bedast način. Ni Milanovićeva ni vlade nakon toga nisu željele snagu regija, nisu željele logiku interesa regija. Sad je HDZ-ova Vlada prepoznala specifičnosti i potrebe. To je dobro, odlično, cijenimo, podržavamo, niti jedna primjedba. Čak je dobro odmjeren i novac. Što mi ovdje poručujemo? Ne želimo ništa više, ali ni ništa manje – poručio je Čačić iz Čakovca.
n.k. / www.vzaktualno.hr