Europski projekt USEmobility istraživao je navike putnika i ispitivao motivaciju zašto ljudi prelaze na korištenje javnog prijevoza umjesto vlastitih automobila, a u Hrvatskoj su u njemu sudjelovale Varaždinska i Međimurska županija te Grad Zagreb.
Za vrijeme trajanja projekta anketirano je ukupno 2.000 građana, od čega 500 na području Varaždinske i Međimurske županije. Posebno su još intervjuirani i izabrani donositelji odluka u sustavima javnog prijevoza, predstavnici politike, znanosti, te prijevoznih tvrtki.
Zamjenik župana Varaždinske županije Milan Pavleković intervjuiran je u dijelu projekta koji se odnosio na donositelje odluka u politici i prijevozu, zajedno s preko 20 izabranih predstavnika u šest europskih zemalja. Zamjenik je kao sudionik projekta, razinu usluge javnog prijevoza na području Županije ocijenio još uvijek nedovoljno razvijenom pri čemu smatra da su autobusne i željezničke linije uglavnom organizirane tako da odgovaraju učenicima srednjih škola, a u manjoj mjeri studentima varaždinskih fakulteta. Pojasnio je i kako trenutno sustav autobusnih i željezničkih linija međusobno nije integriran te kako ne postoji mogućnost korištenja zajedničke karte za obje vrste prijevoza, dok je i sama informiranost o ponudi sustava javnog prijevoza iznimno niska. Prema njegovom mišljenju situacija može biti i povoljnija za Varaždinsku županiju u smislu povećanja kvalitete i učestalosti usluge javnog prijevoza, prvenstveno iz i prema ruralnim dijelovima Županije, a sve s ciljem smanjenja iseljavanja mladih ljudi.
Na temelju projekta USEmobility i provedenih istraživanja, Europskoj komisiji, nacionalnim političkim strukturama, prijevozničkim tvrtkama i udrugama civilnog društva isporučene su smjernice o stvaranju kvalitetnog sustava javnog prijevoza te će služiti kao podloga za stvaranje prijevozne (transportne) uprave za cijelu sjevernu Hrvatsku koja će biti temelj uspostave integriranog javnog prijevoza putnika, prvo u tom dijelu Hrvatske, a kasnije i širom zemlje. Budući da intermodalni sustavi u Hrvatskoj još ne postoje, pretpostavka je da će rezultati i smjernice, koji će proizaći iz projekta USEmobility, imati veliki utjecaj na izgradnju takvih sustava.
Inače, Varaždinska i Međimurska županija u listopadu 2010. potpisale su Sporazum o pokretanju sustava integriranog javnog prijevoza putnika u obje županije u narednim godinama. Integrirani prijevoz putnika (IPP) je sustav koji objedinjuje željeznicu i autobuse u jedan prometni sustav, a kojim upravlja prometna uprava. U sustavu vrijedi zajednička karta pri čemu se na mnogim mjestima uređuju intermodalni terminali kako bi putnici mogli presjedati između vlakova i autobusa. Takvi sustavi svojom kvalitetom usluge imaju cilj povećanja broja učestalih korisnika javnog prijevoza i smanjivanje korištenja osobnih automobila, a Varaždinska županija se, među ostalim, uključila u ovaj projekt jer javni prijevoz mnogo manje zagađuje okoliš i prosječno troši manje energije što će povećati kvalitetu života u Županiji. Sustave IPP-a koriste sve razvijene zemlje Europe i svijeta, a obzirom da je nedovoljan broj ljudi upoznatih sa pojmom IPP-a, uz stvaranje samih sustava, radi se i na informiranju građana.
Projekt USEmobility trajao je 26 mjeseci, a završio je u veljači 2013. godine te je obuhvaćao sedam partnera iz Njemačke, Hrvatske, Austrije, Belgije i Mađarske. Voditelj projekta bio je njemački Alliaz pro Schiene, a partner iz Hrvatske bio je Savez za željeznicu, nevladina i neprofitna organizacija koja se bavi promocijom željeznice i javnog prijevoza općenito te se zalaže za povećanje kvalitete javnog prijevoza u cilju povećanja broja korisnika javnog prijevoza.
Više informacija može se pronaći na internetskim stranicama projekta www.usemobility.eu i web stranicama Saveza za željeznicu www.szz.hr .
www.vzaktualno.hr