U prostorijama HUP-a u Zagrebu održana je tribina „Kakvu željeznicu želimo“ na kojoj se okupilo preko 150 predstavnika znanosti, struke i industrije, kako bi zajedno došli do ključnog odgovora na pitanje koje je bilo okosnica programa održane tribine.
Cilj tribine bio je poboljšanje komunikacije između javnoga sektora, željezničkih tvrtki, novih operatera, industrije i znanosti te osvješćivanje uloge željeznice, kao javne usluge, u demografskoj obnovi RH, pri čemu se vraća fokus na korisnika željezničkog prijevoza, kao ključnog dionika. Organizator tribine bio je Savez za željeznicu, nevladina udruga koja ove godine obilježava 10. obljetnicu rada, uz partnere HGK i HUP te pod pokroviteljstvom Ministarstva mora, prometa i infrastrukture i predsjednice Republike Hrvatske, u čije ime je okupljene pozdravio izaslanik Darinko Bago, predsjednik Hrvatskih izvoznika i direktor Končar industrije.
Restrukturiranje željezničkog sektora u Hrvatskoj traje od 1995. godine s više ili manje uspjeha, što je pokrenulo novu fazu restrukturiranja, koja se ponovno osmišljava, sukladno nacionalnim propisima i potrebama tržišta. Tom prigodom prof. dr. sc. Nikolina Brnjac, državna tajnica MMPI, tijekom svog izlaganja u prvom dijelu programa, istaknula je da restrukturiranje željezničkog sektora može rezultirati željeznicom kakvu očekuje korisnik.
U prvom dijelu programa voditeljica sektora željeznice i žičara u Ministarstvu infrastrukture Republike Slovenije Vlaste Kampoš Jerenec predstavila je i uspješan primjer restrukturiranja Slovenskih željeznica. Ekonomski analitičar prof. dr.sc. Anto Bajo osvrnuo se na dosadašnje rezultate restrukturiranja željezničkog sektora u Hrvatskoj.
Uslijedila je konstruktivna i uzbudljiva panel-rasprava na kojoj se pokušao dati odgovor i smjernice za proces restrukturiranja, kako bi uistinu Hrvatska i dobila željeznicu kakvu korisnik zaslužuje. Panelu su se osim navedenih predavača pridružili i predsjednik Saveza za željeznicu Zoran Maršić, član Uprave-direktor Rail Cargo Carrier-Croatia d.o.o. Milan Brkić, varaždinski župan Radimir Čačić i predsjednik udruge „Lipa“ Davor Huić.
Sudjelujući u raspravi Čačić se osvrnuo na svoj mandat u Račanovoj Vladi, kad je krenula izgradnja autocesta.
– Da bi projekt uspio morate imati jasnu sliku o tome što želite, morate imati političku odluku o tome, tim koji to zna napraviti i niže razine stručnih i odgovornih operativaca. A mi smo to tada imali! – rekao je Čačić.
Na pitanje moderatora zašto se u tom razdoblju nije više angažirao i na modernizaciji željeznice, rekao je to da su u njegovom resoru bile autoceste, a željeznice nisu. On je zamjerio prethodnim i postojećim Upravama HŽ-a neadekvatno provođenje strategija, a smatra da je bila pogrešna odluka o ukidanju kontrole ugovaranja poslova u javnim poduzećima. Također, naglasio je to da je sada došlo vrijeme za željeznicu, obzirom na to da su ceste izgrađene. To je, kaže osobno pokazao na način da je upravo izgradnja i modernizacija brze pruge od Varaždina preko Lepoglave do Zagreba, takozvana „lepoglavska spojnica“, bila uvjet da podrži aktualnu Vladu, nakon posljednjih izbora.
– Brza pruga, vrijedna oko 500 milijuna eura, slikovito rečeno, za mene znači „Pelješki most sjevera Hrvatske“. Danas se od Čakovca i Varaždina do svega stotinjak kilometara udaljenog Zagreba, putuje do 3 sata, dok bi se novom i moderniziranom prugom put do glavnoga grada skratio na 50-ak minuta. Želimo bržu, sigurniju i udobniju željeznicu, u kojoj je korisnik u fokusu. Budući da je u Bijeloj knjizi EU željeznički promet istaknut kao prioritetan, za izgradnju i modernizaciju ove pruge možemo dobiti sufinanciranje od čak 85 posto iz EU – kazao je Čačić.
Zaključujući tribinu, predsjednik Saveza za željeznicu Zoran Maršić rezimirao je ciljeve organizacije ovakvih diskusija koje će Savez nastaviti i dalje.
– Savez za željeznicu, čija je vizija Hrvatska u kojoj su javni prijevoz i željeznica okosnica održivog razvoja, na korist sviju korisnika, smatra da je krajnje vrijeme da se donesu, i u djelo počnu provoditi, važne odluke strateškog restrukturiranja željeznice. Danas smo s dionicima podijelili korisna iskustva i pozitivne primjere drugih željeznica, raspravili smo o mogućim smjerovima restrukturiranja i, najvažnije, dobili povratnu informaciju kakvu željeznicu priželjkuju naši korisnici. Sad je vrijeme da ove zaključke prenesemo u djelo! – rekao je Maršić.
Zaključci usvojeni na Tribini priložit će se kao set preporuka i smjernica diskusiji izrade nacionalne strategije „Hrvatska 2030.“
www.vzaktualno.hr