Robotika, koja se opisuje kao interdisciplinarno znanstveno područje koje se bavi projektiranjem, konstruiranjem, upravljanjem i primjenom robota zasniva se na mehatronici, a objedinjuje niz znanstvenih područja i disciplina i zastupa sve veći gospodarski i tehnološki prostor. Centar za robotiku i nove tehnologije u Krapini, u kojem su danas predstavljene aktivnosti Srednje škole Krapina s naglaskom na nedavno otvoreni Centar koji je, mogli bismo reći, orijentiran na ishođenje rješenja.
Srednja škola Krapina je u periodu od 2002. do 2007. godine doživjela veliki preokret kroz adaptaciju i dogradnju te je uz pomoć osnivača, Krapinsko-zagorske županije i Resornog ministarstva, proširila obujam na 52 učionice i 27 kabineta. Tu su i neizostavni laboratoriji, radionice ručne i strojne obrade, a uz to je bila dograđena i trodijelna funkcionalna sportska dvorana koju su čekale generacije i generacije učenika.
Ravnatelj SŠ Krapina Ivica Rozijan, istaknuo je kako je upravo ovaj Centar ono što je Krapini bilo potrebno, kako Rozijan kaže, on je pun pogodak. Srednja škola Krapina svoju jasnu viziju razvoja vuče još iz 2002. godine. Rozijan ističe kako svemu navedenome nije kraj:
– Mi kao vizionari nismo stali na tome. Krenuli smo ubrzanim korakom dalje jer smo imali jasnu viziju što nas sve čeka u bližoj i daljoj budućnosti u odnosu na razvoj gospodarstava i tehnologije, dakle sve ono na što treba odgovoriti kroz obrazovni sustav. U prije navedenom razdoblju imali smo viziju razvoja u pojedinim strukovnim programima. Krenuli smo u EU projekte koji su se prije svega odnosili na razvoj ljudskih potencijala bez kojih ne možete otvarati određene programe. Tu smo bili u dva ciklusa koji se odnose na IPA projekte gdje smo razvijali programe u području elektrotehnike i strojarstva. Slijedom navedenog, u toj viziji, u samim začetcima novih programa otvorili smo program za CNC operatere. Uz to, otvorili smo program za područje mehatronike. Mehatroničar u jednoj osobi sažima dvije osobe: automehaničara i autoelektričara.
Jedan od EU projekta koji je bio od znakovitog značaja bio je projekt „Mijenjamo se” sa svrhom unapređenja programa i podizanja kvalifikacija i kompetencija učenika koji su nakon završetka obrazovanja bili spremni za ”instant” zapošljavanje, a u skladu potreba gospodarstava, s naglaskom na područje KZŽ. Rozijan je napomenuo kako je za provođenje takvih projekata nužna podrška osnivača koji ima jasnu viziju strukovnih programa i snagu gospodarstva.
Ukupna vrijednost završenih projekata iznosi 5 milijuna kuna.
Krunoslav Kranjčec, nastavnik Informatike i računalstva u SŠ Krapina poručio je kako je upravo ovaj Centar veliki odmak od tradicionalnog načina poučavanja:
– U tradicionalnom načinu poučavanja učenici su pasivizirani objekti samog procesa. U Srednjoj školi Krapina nastojimo to izbjeći. Učenici u ovom prostoru sudjeluju u procesu nastave. Uspjeli smo postići da učenici više sebe povezuju s onim što će u budućnosti raditi. Centar za robotiku i nove tehnologije omogućava da i naši profesori razvijaju svoje osobne kompetencije – kazao je Kranjčec i dodao kako će se uskoro u Centru razviti i Centar za umjetnu inteligenciju.
Dražen Šenjug, nastavnik strojarske grupe predmeta u SŠ Krapina, rekao je kako je ideja osnivanja Centra za robotiku i nove tehnologije u duhu reforme strukovnog obrazovanja s ciljem pripremanja učenika za rad, konkretno u području strojarstva i CNC strojeva s obzirom na vrlo jaka poduzeća u županiji.
– Cilj je da se odmakne od teoretske nastave, već je naglasak na praksi. Učenici su vrlo, vrlo motivirani za učenje i upijanje znanja i to je najbolji pokazatelj da nešto dobro radimo. Vidim da se to prepoznaje i u okruženju – rekao je Šenjug.
Župan Krapinsko-zagorske županije, Željko Kolar, naglasio je:
– Mi ne želimo biti samo u korak s modernim, naprednim zapadnoeuropskim zemljama nego želimo u nekim segmentima biti i perjanica toga. Ovaj Centar za robotiku je Centar izvrsnosti za srednjoškolsko obrazovanje. U Centru se učenici pripremaju za tržište rada i svaki od njih kada izađe iz škole ako ne ide u daljnje obrazovanje, spreman je za tržište rada.
– Prije dvije-tri godine imali smo samo jedan razred CNC operatera i taj razred je već unaprijed bio rezerviran za potrebe gospodarstva. Nakon toga smo zatražili od Agencije za strukovno obrazovanje još dva razreda u Županiji i tek nakon dodatnog argumentiranja naših zahtjeva i potreba dobili smo još jedan razred u Srednjoj školi Krapina i Srednjoj školi u Oroslavju – dodao je Kolar.
– Ono što želimo i dalje je razvijati programe unutar Srednje škole kao što su programi za obnovljive izvore energije i trenutno radimo jedan prijedlog programa i nalazimo se pred potpisivanjem ugovora o suradnji između Srednje škole Krapina s našom REGEA-om i povezat ćemo Centar s Bračkom, a stručnjaci iz cijele Europe koji surađuju s REGEA-om će kao mentori dolaziti u Srednju školu Krapina – rekao je Kolar i najavio kako se s razvijanjem Poslovno-tehnološkog inkubatora žele otvoriti i znanstvene institucije.
mčaržavec / vzaktualno.hr