S dolaskom blagdana Svih svetih, ponuda cvijeća na krapinskoj tržnici sve je bogatija, a cijene cvijeća i aranžmana variraju, ovisno o vrsti i veličini. Iako su cijene uglavnom ostale na prošlogodišnjoj razini, proizvođači ističu da im je proizvodnja poskupjela. Mišljenja kupaca, međutim, variraju – neki su zadovoljni, dok drugi smatraju da su cijene previsoke, posebno u usporedbi s trgovačkim lancima.
Tradicionalno najtraženije multiflore kreću se od 5 do 10 eura, maćuhice su po 60 centi, ciklame po 4 eura, dok vrijesak stoji 3 eura. Popularni cvjetni vrtići koštaju između 20 i 25 eura, a cijene umjetnih aranžmana dosežu i do 40 eura.
Snježana Štefanec iz OPG-a Dražen Štefanec iz okolice Ludbrega već godinama proizvodi multiflore, krizanteme i maćuhice. Unatoč porastu troškova proizvodnje, naglašava da su njihove cijene ostale slične prošlogodišnjima.
-Imamo multiflore različitih veličina, od malih koje koštaju 5 eura do većih po 7, 8, a najveće špine su 10 eura. Krizanteme su nam po 12 eura, a maćuhice su ostale po 60 centi, kao i prošle godine. Nama je proizvodnja poskupjela, ali smo svjesni niskih plaća i zato se trudimo ostati cijenom pristupačni. Proizveli smo lijepu robu i očekujemo dobru prodaju, iako puno ovisi o vremenu – naglasila je Štefanec.
Dodaje da se domaći proizvođači suočavaju s velikom konkurencijom uvozne robe u trgovačkim lancima.
-Na tržnicama ljudi biraju svježe i njegovo cvijeće, a u trgovinama prevladava sintetika, uvozna roba, često niže kvalitete. Mi mali proizvođači teško se natječemo s velikim lancima jer se puno cvijeća uvozi. Potrebno je više podrške, možda poticaja za nas male proizvođače, kako bismo se mogli održati na tržištu -zaključila je gospođa Snježana.
Kristijan Ranogajec iz OPG-a iz Radoboja, dugogodišnji proizvođač cvijeća, također osjeća pritisak promjena na tržištu.
-Prodajemo multiflore, maćuhice i trajnice, ali primjećujemo da svake godine potražnja za cvijećem pada, pogotovo za maćuhice. S obzirom na sve više nadgrobnih spomenika koji nemaju prostora za sadnju, ljudi se okreću praktičnijim rješenjima, kao što su ovi 'vrtići'. Ove cvjetne kompozicije su skuplje, između 20 i 25 eura, ali štede vrijeme ljudima jer su već uređene- rekao je Ranogajec.
On napominje da su proizvođači cvijeća prisiljeni širiti asortiman i prilagođavati se tržištu.
-Ako se ne prilagođavamo, gubimo korak s konkurencijom. Ovi vrtići postali su vrlo popularni jer odgovaraju modernom načinu života – istaknuo je Ranogajec.
Blaženka Dunaj iz Đurmanca redovito kupuje na krapinskoj tržnici i iznimno je zadovoljna ponudom.
-Ovdje uvijek nađem prekrasno cvijeće. Najviše mi odgovara što mogu birati između različitih vrsta i veličina, a cijene su prikladne za svaki džep. Vidim da su biljke njegovane i svježe, a to mi je važno. Uvijek se vraćam ovdje jer znam da ću dobiti kvalitetu - izjavila je Dunaj, koja smatra da su cijene primjerene s obzirom na trud koji proizvođači ulažu.
S druge strane, Ivan iz Huma na Sutli, umirovljenik, smatra da su cijene previsoke.
-Ponuda je odlična, ali cijene su napuhane, i to ne samo ovdje na placu, nego i u trgovinama. Maćuhice koštaju samo nekoliko centi, a jedan aranžman dođe i do 30 eura. Za umirovljenike je to puno, a vjerujem i za radno aktivne ljude s plaćama kakve danas jesu. U odnosu na prošlu godinu, cijene su porasle - komentirao je Ivan.
Ipak, dodao je kako razumije da proizvođači moraju pokriti svoje troškove, no smatra da se inflacija osjeti i na cvijeću.
Iako su tržnice mjesto gdje se može pronaći kvalitetno, svježe i domaće cvijeće, dio kupaca ipak poseže za jeftinijim opcijama iz trgovačkih lanaca, gdje su u ponudi i umjetni aranžmani po sličnim cijenama.
No, proizvođači naglašavaju kako kvaliteta nije ista – cvijeće s tržnice je svježe, dok je u trgovinama često uvozno, a sintetički aranžmani ne nude isti vizualni dojam.
-U trgovinama su cijene možda malo niže, ali kvaliteta nije ni približno ista. Ljudi to prepoznaju i zato se vraćaju k nama - tvrdi Snježana Štefanec. Dodaje kako, unatoč konkurenciji trgovačkih lanaca, vjeruje da će mnogi kupci i dalje birati cvijeće s tržnice jer je svježe, lokalno proizvedeno i dugotrajnije.
S približavanjem blagdana Svih svetih, tržnice ostaju glavno odredište za one koji žele svojim najmilijima odati počast s lijepim, svježim cvijećem. Iako su cijene porasle, domaći proizvođači i dalje nude kvalitetan proizvod, a kupci, suočeni s inflacijom, pažljivo biraju između svježeg i umjetnog cvijeća, tražeći najbolji omjer cijene i kvalitete.
e.rukav/vzaktualno.hr