Trgovački centar Westgate na zapadnom ulazu u Zagreb kod Zaprešića, prije devet je godina, kad je bio otvoren, bio drugi najveći u Europi, piše Novac.hr. Nije tajna da zadnjih godina ne posluje baš najbolje, no prije nekoliko mjeseci došlo je do promjena u vlasničkoj i upravljačkoj strukturi. Austrijska investicijska tvrtka i dosadašnji najveći pojedinačni suvlasnik Focus Invest GmbH postao je u ožujku jedini vlasnik društva preuzimanjem udjela od grupe Plus City iz Linza koja je do sada upravljala centrom.
Novi direktor tvrtke Zagrebački centar Zagreb, koja je vlasnik Westgate Shopping Cityja, postao je arhitekt Otto Barić koji je glavnu riječ u upravljanje trgovačkim centrom u travnju prepustio iskusnom varaždinskom menadžeru Denisu Čupiću, direktoru i vlasniku tvrtki F.O. Development i F.O. Asset, koji je svojedobno i vodio projekt i upravljao konceptom financiranja izgradnje tog velebnog zdanja te se povukao nedugo nakon otvorenja. Sada je opet tu s ambicioznim planovima i jasnim ciljem da Westgate bolje iskoristi svoje potencijale.
- Kako se vidjelo da se centar udaljio od tržišta i da ne posluje najbolje, Focus Invest je odlučio otkupiti udjele od Plus Cityja te kao jedini vlasnik promijeniti strategiju poslovanja, pozicioniranja i marketinga te preuzeti upravljanje nad trgovačkim centrom i cijelom zonom koja će se preimenovati u Westgate zona. Sam centar će biti definiran kao obiteljski centar u kojem će 60 posto dućana biti posvećeno modi. Trgovački centri će morati postati puno atraktivniji da bi mogli ozbiljno konkurirati on-line trgovini - tvrdi Čupić i objašnjava kako to ne znači da će samo morati imati velik broj dućana različitih marki nego će ih morati bolje prezentirati kupcima i strateški privlačiti nove trgovine.
- Hrvatska još nije privukla dovoljno internacionalnih brendova. Nije iskoristila ulazak u Europsku uniju. Drugi veliki impuls bi mogao biti ulazak u eurozonu jer mnogi brendovi oklijevaju s ulaskom na hrvatsko tržište dok nemamo euro. Nadamo se da će Hrvatska ući u eurozonu između 2020. i 2022. Tada više neće postojati tečajne razlike, što trgovcima jako olakšava poslovanje budući da je Hrvatska malo tržište, a po jedinici prodane robe imaju veće troškove, čemu treba pribrojiti valutne razlike i troškove marketinga jer na svim promotivnim materijalima moraju biti istaknute cijene u kunama. A ponekad nije ni lako odrediti tu cijenu. Recimo neki brendovi se fokusiraju na cijenu od 10 eura pa onda u Hrvatskoj moraju odlučiti koja je to brojka - 70, 75 ili neka druga - koja je kupcu više prihvatljiva. Veliki nedostatak našeg tržišta je i visok PDV od 25 posto dok je u Austriji 20 posto. Konačna cijena je jednaka, ali u Austriji trgovcu ostaje pet posto više. Uza sve to generalna kupovna moć je u Hrvatskoj daleko niža nego u Austriji. Sve su to razlozi zašto je trgovina u Hrvatskoj daleko manje profitabilna nego u nekim drugim zemljama središnje i istočne Europe poput Slovenije, Austrije, Mađarske ili Češke - govori Denis Čupić, a prenosi Novac.hr.
Treći najveći trgovački centar u Europi
- Westgate se, kada se gradio, razvijao za mnogo širu regiju od Zagreba. Cilj nam je bio privući kupce iz cijele sjeverne Hrvatske, dijela Slovenije i južne Austrije. Od Graza dovde ima samo 90 minuta vožnje, a u Austriji subotom nakon 18 sati ne radi niti jedna trgovina dok su u nedjelju cijeli dan zatvorene. A prije nego što smo ušli u EU, kupci iz inozemstva su imali i pravo na povrat PDV-a. Sve te prednosti Westgate, nažalost, nikada nije iskoristio. Pokazalo se da je ovaj centar prevelik za Zagreb kojem se do sada uglavnom isključivo obraćao kao tržištu. Nikada se nije potrudio privući kupce iz Samobora, Zaprešića, Krapinsko-zagorske županije koji do Westgatea stižu za oko 25 minuta i koji bi mogli povećati broj posjetitelja za 30 posto. Preko tjedna bismo trebali loviti ljude koji iz tih dijelova Hrvatske svakodnevno putuju prema Zagrebu. Vikendom su nam glavno tržište obitelji jer imamo četiri puta veću dječju igraonicu od bilo kojeg drugog centra u Hrvatskoj. Iako je potpuno uređena sala za dječje kino, ona nikada nije stavljena u funkciju. Od ove jeseni će to biti prvo i jedino dječje kino u Hrvatskoj. Računamo vikendom i na shopping turiste iz Slovenije i Austrije - najavljuje Denis Čupić, čije su dvije tvrtke u F.O. grupi, tvrdi, vodeće u Hrvatskoj u razvoju i upravljanju trgovačkim centrima.
Mogućnost širenja na vlastitom zemljištu Čupić smatra velikom prednošću Westgatea, a druga je pozicija uz autocestu. Prije mjesec dana su, otkriva, dobili građevinsku dozvolu za izgradnju novog čvora koji će omogućiti izravan ulazak s autoceste. Trebao bi biti pušten u promet za šest mjeseci. Pokraj trgovačkog centra će urediti i parkiralište za kampere kojima će se nuditi organizirani posjeti i razgledavanje Zaprešića, Zagreba, Krapinsko-zagorske županije…
- Kamperi, u prosjeku, na putovanju borave 30 dana i vrlo su potentna ciljana grupa za trgovce jer ne nose mnogo toga sa sobom, nego se opskrbljuju usput. Na izvrsnoj smo poziciji samo 40 kilometara od granice sa Slovenijom i blizu Zagreba, u kojem nema parkirališta za kampere. Oko Graza živi 800.000 stanovnika velike kupovne moći. Mi ćemo im ovdje vikendom ponuditi dobru kombinaciju zabave, ugodnog provođenja slobodnoga vremena, ugostiteljske sadržaje s bogatom ponudom tradicionalne hrvatske hrane – od kontinentalne do mediteranske, ali i bosansku kao i internacionalnu kuhinju. Uz to je cilj da gosti iz Austrije dio vremena ovdje provedu i kupujući - otkriva Čupić.
Ttvrdi da ostale trgovačke centre u Zagrebu ne doživljava kao konkurenciju jer poslovna politika Westgate ni u samim počecima nije bila krasti dio zagrebačkog kolača, nego privući nove kupce i druge posjetitelje koji će kod njih provoditi mnogo više vremena nego u klasičnom shopping centru. Procijenjeno je, kaže, da bi prosječno vrijeme boravka kupca u Westgateu bilo 8 i pol sati.
- Da bismo to ostvarili, moramo imati znatno više zabavnih sadržaja pa tako planiramo u roku od dvije godine sagraditi i otvoriti kino s četiri dvorane. Imamo i kuglanu koja je zadnjih šest godina zatvorena i uskoro ćemo je staviti u funkciju, a pokraj nje bi bio i klupski prostor od oko tisuću kvadrata. U gradovima sjeverne Hrvatske je osim kafića jako malo zabavnih sadržaja za mlade. Plan nam je postati jak i stabilan centar - kaže Denis Čupić.
www.vzaktualno.hr/novac.hr