Aleksander-Gracijan Bukovec – Gigi – iz Sračinca restauracijom oldtimera bavi se više od 15 godina, a 7 godina prošlo je otkako svoj posao iz snova radi profesionalno, odnosno otkad je hobi prerastao u posao.
– Sve je počelo s hobijem. Kako nikada nisam bio zadovoljan učinjenim, stalno sam usavršavao svoj rad, i tako se dizala i ljestvica kvalitete. Uvijek sam smatrao da mogu uraditi bolje, a za to je potrebno puno vremena, odricanja i alata, ali i „brdo” volje – rekao je Gigi, kojemu volje zasigurno ne nedostaje jer ljubav prema „limenim ljubimcima” i njihovom „ušminkavanju” postoje još od djetinjstva.
– Kupio sam si oduvijek željeni Chevrolet Corvette i Pontiac Trans-Am i, kako sam imao sredstva, tako sam to nekako posložio, no to ni približno nije bilo onako kako to danas radimo, ali otud se počelo. Obitelj i ja smo dugogodišnji obrtnici koje je kriza uništila. Gotovu kuću, koju smo radili i slagali za sebe, smo prodali i kupili jednu vizionarsku kuću s manjim poslovnim prostorom i tako smo krenuli, doslovno iz nule – ispričao nam je Gigi.
Zbog opsega i količine posla, ovaj obrtnik i njegov tim koji čine osmorica zaposlenika restauriraju samo automobile jer ostalo ne stignu. Možda, govori, nabavi nešto za sebe, pa „iz gušta” restaurira dva-tri motora iz osamdesetih godina.
– Uspio sam kupiti i jedan automobil o kojemu sam sanjao, Cadillac „Coupe de Ville” iz 1953. koji sam radio za sebe i puno sam uložio, ali kako su se objekti radili, tako je novac nestao i morao sam ga žrtvovati za krov na jednoj radioni. Do dan-danas to mi je neprežaljen auto – otkrio je naš sugovornik.
U obradi je 20-ak starih automobila
Kako nam je rekao, trenutno je u obradi 20-ak automobila, u različitim fazama rada: od pjeskarenja, lakiranja, tapeciranja i limarije, do čekanja dijelova i montaže, a koliko je dobar u svom poslu, govori činjenica da su, osim iz Hrvatske, oldtimeri na restauraciju stigli iz Njemačke, Austrije, Švicarske, Švedske i drugih država.
– Ljudi iz Hrvatske s kojima sam surađivao počeli su me sami preporučati vanjskim klijentima. „Oldtimeraši” su jedna specifična kategorija ljudi, važna im je preporuka, a ja sam svoje klijente naviknuo da sam im dostupan 0-24 i da gotovo i ne postoje stvari koje im ne mogu odraditi. Pojedini klijenti čak idu još dalje, pa mi nude i kreditiranje jer su prezadovoljni uslugom, radom i korektnošću – objasnio je Gigi i potom naveo koji su najveći izazovi ovoga posla te koliko traje jedna „klasična” restauracija.
– Najviše je problema s nabavljanjem dijelova i specijaliziranim alatima, ali i pomanjkanjem, primjerice, tapetara i lakirera. Što se tiče dijelova, često sate i dane provodimo za računalom, prvo tražeći same dijelove, a zatim kataloške brojeve, šifre... Onda se to šalje dobavljačima pa dođe pola dijelova, a druga polovica se čeka pola godine i tako u krug – rekao je restaurator i potom otkrio da jedna „klasična” restauracija traje godinu dana, a one zahtjevnije i do dvije-tri godine jer osim nabave dijelova, svugdje treba čekati na svoj red.
Zato mu je, kaže, životna želja investirati i napraviti nove objekte kako bi sve imao na jednome mjestu, odnosno kako bi bio neovisan.
Sentimentalna vrijednost, nasljedstvo i kolekcionari
Često, govori, ljudi misle da je restauracija farbanje auta i „ušminkavanje” izvana, no to je daleko od istine.
– Jako puno niskobudžetnih automobila se gotovo i ne isplati raditi jer vrijednost restauracije prelazi vrijednost auta. No takvi automobili nisu samo ekonomska investicija, već za puno ljudi oni imaju sentimentalnu vrijednost, oni su nasljedstvo i uspomena na oca, djeda... A neki ostvaruju san iz djetinjstva koji si nekada nisu mogli priuštiti, dok je kod nekih taj san čak prerastao u kolekcionarstvo. Mnogi ljudi krenu sami u neku restauraciju i kada vide u što su se uvalili, puno ih odustane od rada, a neki su razočarani raznim „majstorima s YouTubea”. Riječ je o izuzetno kompleksnom poslu za koji, osim volje i znanja, trebate i jako puno prostora i još više živaca – kazao je naš sugovornik, kojega smo za kraj pitali što se uopće smatra uspješnom restauracijom.
– Uspješna restauracija je kada je klijent zadovoljan, kada sve funkcionira, kada je obnovljen svaki dio auta i na kraju - kada vas klijent preporuči dalje, onda ste uradili dobar posao! No moja vizija o napretku ide dalje. Želim proširiti posao, ulagati u objekte, alate i zaposlene ljude. To vam je kao i bicikl: dok klačite – vozite, kad stanete – padnete! – zaključio je za kraj restaurator Gigi.
foto: privatna kolekcija
mlpetrinjak/vzaktualno.hr