Cijene mlijeka, sira i jaja u Hrvatskoj su u godinu dana skočile 7 posto, za razliku od prosječnog povećanja cijena istih proizvoda od 4 posto unutar Europske unije, piše Poslovni.hr.
Hrvati danas kupuju oko tri posto skuplju hranu, za razliku od EU gdje je hrana u istom razdoblju poskupjela oko dva posto. Uz tri spomenuta prehrambena proizvoda, značajnije su poskupjeli povrće, ulja i masti koji su danas za desetinu skuplji nego lani, a oko tri posto poskupjelo je i meso. Inače, meso je jedan od rijetkih osnovnih prehrambenih artikala koji je u Hrvatskoj za petinu jeftiniji nego, primjerice, u Sloveniji, ili prosječnih cijena mesa u EU, ali su zato hrvatske cijene većine ostalih namirnica rame uz rame s europskima. Dijelom je to posljedica slobodnog kretanja roba i usluga, sve manjeg udjela domaće proizvodnje, ali i visine marži.
Visinu trgovačkih marži u Hrvatskoj najredovitije izračunava dr. Vlado Brkanić, porezni savjetnik RRIF-a, koji je na osnovi financijskih podataka vodećih trgovaca za 2015. godinu izračunao da su kod najvećih trgovačkih lanaca marže koje ostvaruju u Hrvatskoj znatno iznad prosjeka Europske unije. Brkanić navodi da je 2015. godine najveću trgovačku maržu imao Spar – čak 38 posto, drugi je bio Lidl s 36 posto marže, treće i četvrto mjesto dijelili su Tommy i Kaufland s 32 posto marže, peto mjesto imala je Billa s 27 posto marže, zatim Studenac 25 posto, Konzum 20 posto te najpovoljnije Plodine sa 17 posto i KTC u kojemu je marža bila 16 posto.
Treba svakako istaknuti da se 2010. godine većina trgovačkih marži kretala oko 17 posto, a 2015. bila je viša od 30 posto. Samo ti lanci znaju jesu li maržu povećali rušenjem nabavnih cijena ili povećanjem krajnjih cijena za potrošače.
Nije poskupjela samo hrana
Prema posljednjim podacima Državnog zavoda za statistiku za listopad, cijene dobara i usluga za osobnu potrošnju zabilježile su mjesečni rast od 0,4 posto, dok je na godišnjoj razini njihov rast bio 1,4 posto. Osim hrane, doprinos pozitivnim godišnjim stopama inflacije došao je i rastom cijena alkoholnih pića i duhana (+2,3 posto), restorana i hotela (+6,3 posto) te prijevoza (+1,9 posto).