Jedna greška u liniji lanca opskrbe može poremetiti sve kasnije događaje u njemu. Evo kako razviti i održavati otporan lanac opskrbe te ga ujedno i optimizirati.
1. DIGITALIZIRATI OPSKRBNI LANAC. Digitalizacija opskrbnog lanca kretanje je prema potpuno integriranom slijedu rješenja za planiranje i proizvodnju. Cilj je stvoriti vidljivi tok opskrbe na svakoj dodirnoj točki lanca vrijednosti. Krajnji rezultat je reaktivnija i transparentnija opskrbna mreža koja se lako može prilagoditi mnoštvu nepoznatih varijabli u cijeloj industriji, poput nestašica zaliha ili prekomjernih zaliha, izmjena narudžbi i dostupnosti resursa. U logistici se stalno nešto mijenja i procjenjuje. Zbog toga je ponekad teško donositi poslovne odluke. Digitalizacija i objedinjavanje informacija unutar opskrbnog lanca olakšavaju donošenje poslovnih odluka. Učinkovita odluka smanjuje mogućnost neočekivanih događaja koji remete funkcioniranje opskrbnog lanca.
2. INTEGRIRATI SUSTAVE PRVE, SREDNJE I ZADNJE MILJE. Ako je ometen tok robe do skladišta ili od skladišta do distribucijskog centra, to može poremetiti daljnje poslovanje u lancu opskrbe. Stvaranje integriranih sustava olakšava brzo praćenje i upravljanje odstupanjima. Ovakva integracija se može postići već navedenom digitalizacijom.
3. OMOGUĆITI VIDLJIVOST U STVARNOM VREMENU. Vidljivost opskrbnog lanca omogućava transparentnost i pristup podacima koji se odnose na svaku transakciju i potražnju koja ih pokreće u cijelom opskrbnom lancu. Transakcije su u povijesti bile dostupne samo unutar specifičnog dijela lanca. Vidljivost u stvarnom vremenu omogućava pristup podacima i potražnji na svim razinama opskrbnog lanca. Podaci su vidljivi u stvarnom vremenu od faze sirovine, preko obrade i proizvodnje pa sve do krajnje isporuke. Potpun uvid u popis zaliha i praćenje robe sprječavaju isporučitelje i dobavljače da prihvaćaju narudžbe koje nemaju ili ugovore o razini usluge koje ne mogu ispuniti. Također olakšavaju pronalaženje svih problema kada se pojave i brzo pronalaženje alternativa za naručivanje na vrijeme.
4. AUTOMATIZIRATI. Automatizacija lanca opskrbe odnosi se na sistematizaciju dijela ili cijelog toka lanca. U osnovi to znači korištenje tehnologije za centralno upravljanje složenom mrežom radnih dijelova lanca opskrbe. Automatizirani lanci opskrbe imaju manje slabih karika. Jednom kada su sve operacije digitalne, moguće je primijeniti softver za automatizaciju. Automatizacija ubrzava i optimizira ručne procese.
5. UPRAVLJATI POVRATNIM TOKOVIMA. Malo je opskrbnih lanaca opremljeno da učinkovito upravljaju povratnim tokovima na razini koju zahtjeva internet trgovina. Za optimizaciju je važno ulagati u tehnologiju koja upravlja povratnim tokovima robe. Važno je razumjeti ukupan učinak povratnih proizvoda. Financijski, povrat predstavlja neuspjelu prodaju. No, ne smije se zanemariti važan utjecaj povrata na odnose s kupcima. Ako kupac nije zadovoljan proizvodom, on je nezadovoljan i samim poduzećem. Poduzeća koja se učinkovito nose s povratima i rade s kupcima na rješavanju problema povrata zapravo mogu poboljšati lojalnost kupca.
6. FOKUSIRATI SE NA SIGURNOST. U vrijeme pandemija posebno je važno voditi računa o sigurnosti i zdravlju zaposlenika. Preporuča se organizirati posao tako da radnici rade u više smjena i da je uvijek jedna smjena rezerva ako se neka druga smjena zarazi COVID-19 virusom. Uz to, bilo bi dobro osigurati vozačima alate za beskontaktnu dostavu kako bi izbjegli mogućnost zaraze.
7. PRILAGODLJIVOST. Prilagodljivi lanci opskrbe znače da poduzeća mogu lako prilagoditi razinu proizvodnje, nabavu sirovina i transportne kapacitete kako bi maksimizirati dobit. Kada je potražnja velika, poduzeće povećava proizvodnju, a kada je niska može se je smanjiti. Važno je uvesti prilagodljivost u planove te u proizvode i usluge. Poduzeća s raznolikom ponudom usluga, isporukom na vrijeme i personalizacijom proizvoda vrlo su konkurentna.
8. OKRETNOST. Okretan lanac opskrbe sustav je distribucije proizvoda koji se bavi brzim obavljanjem poslova, uštedom troškova, prilagođavanjem zahtjevima tržišta, održavanjem fleksibilnosti i održavanjem visoke produktivnosti. Okretne lance opskrbe nije lako prekinuti. Angažiranjem većeg broja dobavljača i prijevoznika stvara se okretnost poslovanja te se tako smanjuje ovisnost o suradnji s jednim pružateljem usluga.
9. LOKALIZIRATI OPSKRBNI LANAC. Važno je izgraditi skladišta na više lokacija kako se isporuka ne bi zaustavila ako se desi greška na jednoj lokaciji. Lokalizacija je također jedan od načina kako smanjiti emisiju štetnih plinova jer na taj način roba ima daleko kraću udaljenost za transport.
Izvor: https://slideplayer.com/slide/15007672/
Izvor: https://www.accelgrid.com/supply-chain-management-software/
Izvor: https://www.mckinsey.com/
VIDEO: https://youtu.be/s75qhMiS_IY
Ovaj prilog omogućuje Odjel logistike i održive mobilnosti Sveučilišta Sjever (https://www.unin.hr/tehnicka-i-gospodarska-logistika-kc/opce-informacije/).
vzaktualno.hr