Uz početak školske godine, uvijek ispočetka postaje aktualna sigurnost djece u prometu. Najčešće se šalju poruke vozačima dapovećaju oprez u prometu, odnosno poštuju prometne znakove i propise i pridržavaju se sigurnosnih pravila. Premalo se radi na edukaciji roditelja i djece o ponašanju u prometu.
Istraživanja pokazuju da sve više roditelja vozi djecu u vrtić, osnovnu, pa čak i srednju školu. Time se osim velikih zagušenja ispred tih objekata u vršnim satima, nanosi šteta i samoj djeci. Kako bi se potaknulo pješačenje i samostalan dolazak učenika u školu, te dovođenje djece od strane odraslih pješke u vrtić, važno je, uz promociju samih zdravstvenih prednosti pješačenja, osigurati i povećanje sigurnosti djece u prometu te podići razinu njihove neovisnosti u prometu.
U Velikoj Britaniji i SAD-u postotak djece koja hodaju u školu se kreće oko 30-40%, a u Njemačkoj oko 50%. U Švicarskoj je taj postotak oko 75%, dok je u Republici Hrvatskoj, prema nekim istraživanjimaizmeđu 20-30%.
Švicarska se može istaknuti kao zemlja primjer u uspostavi i mapiranju sigurnih trasa za sigurno putovanje djece do škola. Roditelji u Švicarskoj su stava da hodanje u školu potiče veću neovisnost djece u svakodnevnom životu. Primjerice, u Zürichu policija na gradskim internet stranicama objavljuje i kontinuirano osvježava podacima kartu sigurnih trasa do škola. Roditelji ili djeca upisom u tražilicu koja se nalazi u gornjem lijevom kutu internet stranice određuju točku polazišta te krajnjeg odredišta, nakon čega im se na karti grada prikazuje najsigurnija trasa, odnosno put do škole, koji nužno nije i najkraći mogući put od kuće do škole.
Detaljniji prikaz sigurnih trasa do škola na karti grada Züricha
Po uzoru na Zürich, student sveučilišnog diplomskog studija Održiva mobilnost i logistika, smjer Održivi prometni sustavi na Sveučilištu Sjever, Goran Kaniški, izradio je mapu sigurnih puteva do škole u Gornjem Knegincu, te ih prikazao kroz diplomski rad. Rad naslova „MAPIRANJE SIGURNIH TRASA DO ŠKOLSKIH/PREDŠKOLSKIH OBJEKATA U SVRHU POVEĆANJA SIGURNOSTI DJECE U PROMETU“ obranio je u srpnju te time stekao titulu mag. ing. traff. Ovaj je rad temeljen na iskustvima dobre prakse izvedenim iz projekta koji se provodi na Sveučilištu Sjever u suradnji sa Udrugom Roda te švicarskim partnerima pod nazivom „ZakOČI! – Take a Brake“.
Osim iscrpne analize postojećeg stanja prometa te anketiranja roditelja školske i vrtićke djece, posebnom metodologijom i vrednovanjem sigurnosti prilaznih ulica školi, u diplomskom radu je predložena i mapa sigurnih ruta do škole, kako bi djeca što ranije i što češće mogla sama ići u školu i iz škole, te bi se time smanjilo opterećenje prilaznih ulica u vršnim satima i povećala sigurnost djece. Nadamo se da će se teorijska zapažanja kolege Kaniškog uskoro primijeniti i u praksi.
Prometna karta Općine Gornji Kneginec sa označenim razinama sigurnosti ulica za kretanje pješaka
Ovaj prilog omogućuje Odjel logistike i održive mobilnosti (https://www.unin.hr/tehnicka-i-gospodarska-logistika-kc/opce-informacije/)
vzaktualno.hr