Metaverse svoje ime vuče iz engleske riječi Universe što znači svemir. Metaverse, ili impresivno virtualno okruženje koje podržava različite online interakcije, postao je sve popularniji tehnološki trend koji slijede razni tehnološki divovi, ne samo Facebook. Općenito govoreći, tehnologije koje čine metaverzum mogu uključivati virtualnu stvarnost – to su trajni virtualni svjetovi koji nastavljaju postojati čak i kada se ne igrate – kao i proširenu stvarnost koja kombinira aspekte digitalnog i fizičkog svijeta. Ovom virtualnom svijetu sada se pristupa putem računala, igraćih konzola, pa čak i telefona, a ne samo putem uređaja virtualne stvarnosti (VR) ili proširene stvarnosti (AR). To čini Metaverse uređaj agnostičkim.
To se također prevodi u digitalno gospodarstvo, gdje korisnici mogu stvarati, kupovati i prodavati robu. Jedinstvena mješavina igara, društvene mreže, zabave i e-trgovine u Metaverseu ima potencijal revolucionirati ponašanje potrošača.
Gledajući samo e-trgovinu, Metaverse ima mogućnost kombiniranja najboljeg iskustva trgovine i korisničke usluge s praktičnošću kupovine kod kuće. Višedimenzionalna sposobnost interakcije s proizvodima, razumijevanja njihovih značajki i atributa, dobivanja odgovora na bilo koja pitanja u stvarnom vremenu prije kupnje, i dalje fizički na mjestu izbora, mogla bi transformirati ponašanje potrošača kao ništa drugo.
Metaverse će također pružiti mogućnost digitalne simulacije proizvoda, proizvodnih procesa i tvornica kako bi se optimizirala raspodjela sredstava kroz opskrbni lanac, izvođenje scenarija proizvodnje, pa čak i obuka operatera u dinamičnom okruženju. Time se izbjegavaju pokretanje i zaustavljanje stvarnih proizvodnih pogona, kao i duga vremena zastoja i krivulje učenja u tvornicama kada dođe do promjene vrste proizvoda koji se proizvodi. To će imati dalekosežne implikacije za ispunjavanje želja potrošača za prilagođenim proizvodima koji su bili izazovni za isplativu proizvodnju u tradicionalnim tvornicama koje su konstruirane za masovnu proizvodnju.
Metaverse je zajednički prostor za razmjenu ideja i idealan za suradnju. Bilo bi nevjerojatno lako za dionike unutar ili izvan tvrtke da surađuju na dizajnu novog proizvoda, dijele ga s proizvođačima unutar istog okruženja i ponavljaju na temelju povratnih informacija. To će skratiti životni ciklus proizvoda za nove proizvode i povećati brzinu razvoja funkcionalnog dizajna.
Metaverse će poboljšati suradnju na svim razinama opskrbnog lanca. Ta će povezanost učiniti lanac od kraja do kraja transparentnijim i učinkovitijim, uključujući transparentne i učinkovite pregovore o troškovima između kupaca i dobavljača.
Uz široku suradnju i detaljnije, proizvodno optimizirane dizajne, margina pogreške u proizvodnji dovela bi do poboljšane kvalitete proizvoda i usluge, kao i do smanjenja odljeva kupaca i stope povrata. Daljnja učinkovitost može se ostvariti uz smanjene troškove kontrole kvalitete i potrebe za putovanjima do lokacija dobavljača.
Globalni lanci opskrbe složeni su i teško ih je razumjeti čak i najiskusnijim svjetskim menadžerima lancima opskrbe. U posljednje vrijeme kupci, investitori, zaposlenici i dionici traže veći uvid u to gdje se nabavljaju sirovine, gdje i tko proizvodi komponente i gotove proizvode. I korporativni i potrošački kupci žele transparentnost o okolišnim i kolateralnim utjecajima lanaca opskrbe s kojima posluju.
Metaverse će poboljšati transparentnost opskrbnog lanca s 3D prikazom načina na koji se proizvodi proizvode, distribuiraju i prodaju. To bi također značilo da će zainteresirani dionici dobiti uvid u vrijeme isporuke, vrijeme tranzita, kašnjenja dostave, pa čak i troškove dostave u stvarnom vremenu. Ta će transparentnost i vidljivost povećati povjerenje i učinkovitost lanaca opskrbe.
Metaverse okruženje će dovesti do boljih i učinkovitijih dizajna skladišta i optimalnih lokacija. Neograničena suradnja koju nudi Metaverse također će značiti da će svaki dionik, od radničkih sindikata, kontrolora kvalitete, voditelja procesa do zaposlenika i klijenata, moći imati dinamičan glas u dizajnu skladišta. To se može simulirati, doživjeti i poboljšati u Metaverseu prije fizičke izgradnje, štedeći novac i vrijeme od koncepta do stvarnosti.
Metaverse će pružiti realistično okruženje u kojem se obuka ključnih operatera može odvijati bez ikakvih smetnji u svakodnevnim operacijama i testirati sve prilagodbe toka i rasporeda skladišta. Daljnje prednosti skladištenja doći će u boljoj iskorištenosti prostora, kroz dinamičko modeliranje prostora, prorezivanje i optimizaciju regala kako količina artikala raste ili se mijenjaju karakteristike proizvoda. Iako su optimizacija i prorezi uvijek važni, oni su još kritičniji zbog trenda prema manjim, pa čak i mikro centrima za opskrbu, gdje je prostor za pohranu vrlo visok.
Ovaj prilog omogućuje Odjel logistike i održive mobilnosti Sveučilišta Sjever (https://www.unin.hr/tehnicka-i-gospodarska-logistika-kc/opce-informacije/).
vzaktualno.hr