Prošlog tjedna je u promet puštena obnovljena željeznička pruga na relaciji Krapina-Zabok, vrijedna gotovo 15 milijuna eura.
U srijedu se vlakom obnovljenom prugom od Krapine do Zaboka provozao i potpredsjednik Vlade i ministar mora, prometa i infrastrukture Oleg Butković, zajedno s predstavnicima HŽ Infrastrukture te HŽ Putničkog prijevoza i saborskim zastupnikom i gradonačelnikom Krapine Zoranom Gregurovićem.
Obnovljeno je ukupno 16 kilometara dionice pruge na kojoj su u potpunosti zamijenjene dotrajale tračnice i pragovi, a uređena su i 22 željezničko-cestovna prijelaza.
Ministru Butkoviću drago je da je danas ovdje sa svojim suradnicima, gradonačelnicima Krapine i Zaboka, te predstavnicima HŽ-a.
– Pruga je sada završena i vozili smo se vlakom od Krapine do Zaboka, a sad se nalazimo na novoobnovljenom kolodvoru u Zaboku, koji je također izgrađen i bio je dio velike investicije za brži Zabok. Ova dionica Krapina-Zabok predstavlja investicijski ciklus u obnovu željezničke infrastrukture koji je jako bitan u ovom dijelu Hrvatske, budući da će se sada obnovom te dionice, put skratiti dvostruko i maksimalno. Uz obnovljenu dionicu Zaprešić-Zabok, imamo i obnovljenu dionicu Savski Marof-Zagreb i naravno same dionice pruge kroz Zagreb, koja će biti gotova sljedeći mjesec, tako da u cijelosti, kad gledamo ovaj dio Hrvatske imamo obnovljenu i rekonstruiranu željezničku prugu – istaknuo je Butković i zahvalio HŽ infrastrukturi, Gradu Krapini i Gradu Zaboku, koji su također sudjelovali.
Ministar je dodao kako ih očekuje još puno posla, jer su ulaganja u željezničku infrastrukturu nešto što će obilježiti sljedećih deseta godina.
- Mi smo uz pomoć EU fondova, uz pomoć Europske investicijske banke, digli veliki zajam, u vrijednosti oko 900 milijuna eura i koji je već u realizaciji, a namijenjen je upravo za realizaciju lokalnih i regionalnih pruga, budući da EU fondovi financiraju isključivo koridorske pruge, tako da taj veliki investicijski ciklus kreće i ovdje u Krapinsko-zagorskoj županiji, ali i diljem Hrvatske. U obnovu će ići i koridor prema Stubici, koji sada ide u pripremu, u natječaj i ona će biti realizirana kroz 2025. godinu – pojasnio je Butković i napomenuo kako je ovdje sada putovanje dvostruko kraće - brzi vlak između Zaboka i Krapine vozit će oko 15 minuta, odnosno 20-ak minuta uz zaustavljanja.
U posljednjih 10 godina u Krapinsko-zagorskoj županiji je u željezničku infrastrukturu uloženo 38 milijuna eura, od čega su 24 milijuna eura iz EU fondova. Također, dodatnih 85 milijuna eura uloženo je u modernizaciju i elektrifikaciju pruge Zaprešić – Zabok koja dijelom prolazi kroz Krapinsko-zagorsku, a dijelom kroz Zagrebačku županiju.
Gradonačelnik Krapine Zoran Gregurović je kazao da od kad je pruga sagrađena, kroz ovo vrijeme se pokazalo kolika je njezina važnost jer najjači gospodarski dio Krapinsko-zagorske županije upravo je na potezu Veliko Trgovišće – Zabok – Sveti Križ Začretje – Krapina i dalje prema Humu na Sutli i vidimo da je tu željeznica žila kucavica.
- Ona nema važnost samo za učenike, studente, radnike i putnike iz ovog dijela županije, već mislim da ima važnost i za Zagreb jer koliko će više putnika ići na željeznicu, to će biti manje gužve kroz Zagreb. Na svima nama je da se potrudimo da putnike opet vratimo na vlak. Nakon što je prošle godine prestalo prometovanje vlakova na ovoj dionici pruge zbog izuzetno lošeg stanja pruge, promptno su reagirali i resorno ministarstvo i HŽ infrastruktura, osigurana su sredstva i krenulo se s rekonstrukcijom pruge – naglasio je gradonačelnik Gregurović.
Također se osvrnuo na to kako su sakupili informacije s terena, na koji način bi bilo najbolje uskladiti vozni red da odgovara učenicima da na vrijeme dođu u školu, radnicima i slično.
- Velik dio toga je implementiran u novi vozni red, uvedeno je nekoliko novih linija, sad imamo vremena vidjeti još do prosinca, kada kreće novi vozni red, da se još eventualno nešto uskladi ako treba. Zahvaljujem još jedanput HŽ infrastrukturi što su raspisali natječaj za rekonstrukciju kolodvorske zgrade u Krapini, proveden je postupak javne nabave. Prema informacijama došle su dvije ponude, u tijeku je pregled i ocjena ponuda i siguran sam da će se barem do svetog Nikole, odnosno do Dana grada Krapine vidjeti skela i da se krenulo s rekonstrukcijom te zgrade – završio je Gregurović.
Predsjednik Uprave HŽ Infrastrukture Ivan Kršić rekao je kako HŽ Infrastruktura ulaže veliki novac u glavne koridore iz europskih fondova.
- Mi u sljedećih deset godina planiramo uložiti 6 milijardi eura iz EU fondova. Do prošle smo godine imali paradoks da ulažemo milijarde u glavne koridore, a lokalne i regionalne pruge su nam bile zapostavljene. Zahvaljujući kreditu koji je osigurala Vlada Republike Hrvatske, 900 milijuna eura od strane EIB-a, prošle smo godine krenuli u obnovu lokalnih i regionalnih pruga, a jedna od njih je ova. Ti projekti nisu toliko financijski važni za HŽ infrastrukturu, ali su bitni za lokalno stanovništvo i putnički promet – izjavio je Kršić i dodao kako će tim kreditom u sljedeće dvije, tri godine obnoviti možda čak i 550 kilometara pruge.
U sljedećih deset godina zahvaljujući kreditu i sredstvima iz EU fondova obnovit će se 40-ak posto željezničke infrastrukture i dovesti ih u prihvatljivo stanje.
Predsjednik uprave HŽ-a Putnički promet Željko Ukić istaknuo je kako su odmah iskoristili priliku i situaciju, budući da je veća brzina na pruzi, te povećali frekvenciju vlakova.
- Tako u odnosu na prošli vozni red, od ovog voznog reda, od 4. rujna, imamo pet vlakova više. Sigurno da će to podignuti kvalitetu prijevoza i dostupnost prijevoza – pojasnio je Ukić.
Dodao je da je u 2023. godini iz Krapinsko-zagorske županije bilo dva milijuna putnika, a za 2024. se očekuje povećanje.
U vlaku je bio i državni tajnik u Ministarstvu mora, prometa i infrastrukture Žarko Tušek koji je rekao kako smo ovdje svi sretni što je pruga od Krapine do Zaboka obnovljena.
- Obnova hrvatskih željeznica su jedan od strateških prioriteta Vlade Republike Hrvatske i našeg ministarstva u vremenu koje je ispred nas. Mislim da ne treba uopće dvojiti oko toga da je željeznica generalno u ekološkom smislu najodrživiji promet, da je željeznica nešto bez čega nema modernog gospodarstva, ozbiljnog transporta roba i usluga i ono što je najvažnije, da je to nešto što naši građani vole, što cijene i na što su naviknuti. Uvjeren sam da ćemo u godinama koje su ispred nas i kroz ovakve projekte i neke druge projekte ovdje u Hrvatskom zagorju, ali i diljem Republike Hrvatske, obnoviti kompletnu našu regionalnu i lokalnu željezničku infrastrukturu – zaključio je Tušek.