Pojavom muškaraca koji klečeći mole krunicu na glavnom zagrebačkom trgu otvara se pitanje radi li se samo o javnom iskazivanju vjere s iskrenim nakanama ili o zagovaranju patrijarhalnih vrijednosti i pozivu na društvenu nejednakost, pri čemu je mišljenje javnosti podijeljeno, piše Hina, a prenosi danas.hr.
Naime, unazad nekoliko mjeseci u organizaciji inicijative “Vitezovi bezgrešnog srca Marijina” u sklopu projekta “Muževni budite” svake prve subote u mjesecu na glavnom zagrebačkom trgu deseci muškaraca mole krunicu.
Voditelj projekta Krunoslav Puškar odbio je dati izjavu Hini, rekavši kako ne daju izjave svjetovnim medijima te ih uputio na njihov portal gdje je navedeno kako klečeći na trgu muškarci mole za mir i obraćenje hrvatskog naroda, za prestanak pobačaja, za prestanak spolnih odnosa prije braka, za čednost u odijevanju – i žena i muškaraca, za crkvene pastire, duše u čistilištu te osobne nakane.
Mole i jer je važno da muškarac kao prirodni vođa bude i duhovni vođa obitelji koji će poticati na molitvu i odlazak u Crkvu kako bi mogle “živjeti tradicionalne vrijednosti koje smo prije živjeli”.
Puškar, koji sudjeluje i u javnim molitvama ispred bolnica u inicijativi za zaustavljanje pobačaja “40 dana za život”, zanimljivim ocjenjuje što se “u današnje vrijeme kada razne ideologije izlaze iz četiri zida, katolike gura u četiri zida”.
-Nevjerojatno je da nas nazivaju radikalnima samo zato što molimo krunicu – rekao je Puškar.
Europarlamentarac Fred Matić pak ističe kako subotnje klečanje nema veze sa slobodom vjeroispovijesti i molitvenim porukama, već je perfidni napad na stečena prava i instrumentalizacija vjere u sasvim druge svrhe. Smatra da priča nadilazi i pitanje rodne ravnopravnosti ističući kako je riječ o bazičnoj sigurnosti i zaštiti života, prava na zdravlje i osobnu autonomiju za sve građanke i građane Hrvatske.
-Danas klečeći zazivaju da se žene drugačije odijevaju i ponašaju. Svi trebamo strahovati što će zazivati i na koja će prava nasrnuti sutra – rekao je Matić dodavši kako bi situacija mogla eskalirati kao u Poljskoj gdje su ovakve inicijative dovele do zabrane pobačaja.
Tvrdi i da neke hrvatske institucije poput Sabora nisu „lišene likova” poput onih u konzervativnoj poljskoj pravnoj zakladi Ordo Iuris koja je izradila prijedlog zakona o zabrani pobačaja što je dovelo do gotovo potpune zabrane pobačaja u Poljskoj.
Mediji i neki od Hininih sugovornika također povezuju molitelje s hrvatskim podružnicama konzervativne poljske pravne zaklade Ordo Iuris, no molitelji tvrde kako teze o umiješanosti svih mogućih katoličkih i desnih udruga podsjeća na “teorije zavjere na granici sa znanstvenom fantastikom”.
Umjetnica Arijana Lekić-Fridrih iz udruge Domino moliteljima je za vrijeme posljednjeg moljenja na Trgu odgovorila performansom “Tiha misa” te smatra kako ove molitve nemaju veze s kršćanskim vrijednostima već željom za retradicionalizacijom i povratkom patrijarhata koji nikada nije ni otišao, dok su ciljevi za koje mole “granično protuustavni”.
Jedna od koordinatorica Ženske mreže Hrvatske Mirjana Kučer navodi kako je protuprosvjed bitan jer je važno ukazati na to da se radi o negativnoj pojavi u društvu naglasivši kako je takav tip javnog moljenja napad na ženska prava.
Sociolog religije Krunoslav Nikodem pak govori kako pojavu molitelja ne smatra posebnim društvenim fenomenom ili problemom koji bi trebao izazivati burne reakcije javnosti. Naveo je i kako oni imaju pravo iskazivati vlastitu religioznost, no i da ostaje vidjeti je li u ovom konkretnom slučaju riječ o nekom obliku aktivizma.
-Svaka skupina koja javno zagovara određeni sustav vrijednosti uvjerena je u ispravnost tog sustava, no to ne znači nužno i njegovu nadređenost ostalima. Zašto bi javna molitva za nešto odmah značila i pritisak da svi ostali moraju vjerovati u to nešto – pita Nikodem.
Teologinja Greta Grakalić Rački kaže kako pokret “vrišti” o nezadovoljstvu dijela muškaraca, ali i žena, trenutnom podjelom odnosa moći među spolovima/rodovima u društvu, a pretpostavlja i tendencijama feminističkog i LGBTQIA+ pokreta. Objasnila je kako Marijin lik koji vijori na njihovim zastavama naročito štuju zbog nevinosti, idealtipa ženstva i predanja Božjoj volji.
Upitana zašto su pojedine vjerske skupine uvjerene u ispravnost svojih načela kojima žele obuhvatiti i članove društva koji se s njima nužno ne slažu, teologinja odgovara kako možda još uvijek progovaraju iz pozicije moći koju se boje izgubiti.
Pravobraniteljica za ravnopravnost spolova Višnja Ljubičić navodi kako aktivističke kampanje skupina koje se zalažu za očuvanje tradicionalnog poretka, a koje u Europi i Hrvatskoj poprimaju obilježja dobro organiziranih društvenih pokreta temeljenih na općim načelima vjerskog fundamentalizma, nerijetko dolaze u formi vjerskih obreda prijavljenih kao okupljanja na javnim površinama. Pritom su, govori Ljubičić, ženska prava kolateralna žrtva.
Naglašava kako je posebno problematično zagovaranje konzervativnog stila odijevanja i izjave da žene odijevanjem “izazivaju muškarce” zato što su žrtve rodno utemeljenog nasilja u pravilu žene, a počinitelji muškarci koji svoje nedjelo znaju opravdavati upravo tako da su bili izazvani ponašanjem ili izgledom žrtve.
Cijeli tekst pročitajte ovdje.
vzaktualno.hr / danas.hr / hina.hr