Aktualno.hr - Čitaj, slušaj, gledaj!
  • Naslovna
  • Politika
  • Gospodarstvo
  • Sport
  • Događanja
  • Crna kronika
  • Hrvatska i svijet
  • PR članak
  • Lifestyle
  • Video
  • Arhiva
  • Home
  • Hrvatska i svijet
  • Na autoceste dolazi 1700 nadzornih kamera – hoće li povećati sigurnost na cestama?

Na autoceste dolazi 1700 nadzornih kamera – hoće li povećati sigurnost na cestama?

Hrvatska i svijet
20. kolovoza 2022.
Siniša Kalajdžija
469
Share
  • Facebook
  • Twitter
  • Linkedin

Nacionalni program sigurnosti cestovnog prometa uveden je 16. lipnja 1994., drugi za razdoblje od 1996. do 2000., treći od 2001. do 2005., četvrti od 2006. do 2010., peti od 2011. do 2020. i šesti od 2021. U tom razdoblju je broj poginulih na hrvatskim cestama smanjen s 804 na 292. Premda to protagonisti službene politike uzimaju kao uspjeh, to je netočno iz sljedeća dva razloga:

1. Smanjenju broja poginulih na cestama doprinijeli su objektivni čimbenici:
– Hrvatska je od 2000. do danas izradila najviše autocesta među zemljama EU-a, razmjerno broju stanovnika i BDP-u
– premda su automobili na hrvatskim cestama prosječno stari blizu 15 godina, to znači da je prosječni automobil proizveden 2007. A 1994. godine prosječni je automobil bio iz 1981. To je, u konstrukcijskom i sigurnosnom smislu neusporedivo, razlika u sigurnosnim parametrima je 10 ili 20 puta (ne posto)!

2. U Hrvatskoj su 2021. poginule 292 osobe, 75 na milijun, 70 posto više (!) od EU prosjeka (44) Hrvatska je među 27 zemalja Europske unije po sigurnosti (broju poginulih godišnje na milijun stanovnika) na 24. mjestu. Gore je stanje jedino u Bugarskoj, Rumunjskoj i Latviji. To dovoljno govori koliko je stanje loše.

Najvažnija mjera za povećanje sigurnosti cestovnog prometa je povećanje izvjesnosti kažnjavanja.

Dobro je poznato da većina naših vozača, koji često voze prebrzo i krše prometne propise, čim dođu u Sloveniju voze kulturnije i opreznije. Svjesni su velike izglednosti da će za počinjene prometne prekršaje biti procesuirani i kažnjeni! Na mnogim dionicama kroz centar Zagreba, Splita, Rijeke (kad nema gužvi) bez straha od sankcija možete voziti dvostruko više od ograničenja. U Ljubljani, Beču, Milanu, Münchenu, Londonu… to nije moguće.

Dakle, umjesto kozmetičkih, neučinkovitih i štetnih mjera, rezultata negativne sinergije politike i struke, za povećanje učinkovitosti i sigurnosti cestovnog prometa treba se fokusirati na

Glavna mjera za povećanje izvjesnosti kažnjavanja je sustavno postavljanje radarskih kamera na hrvatske ceste, koje učinkovito mjere brzinu, razmak, korištenje mobitela, vezanost sigurnosnim pojasom. Sva naše prometnice potrebno je premrežiti radarskim kamerama, koji bilježe najteže prekršaje: prekoračenje brzine, premali razmak, korištenje mobitela, nevezanost, prolaske kroz crveno svjetlo, pretjecanje preko pune linije, nezaustavljanje na pješačkom prijelazu.

Stoga bi MUP radarske kamere za nadzor, koje će se postavljati na autocestama trebao prilagoditi i certificirati, kako bi se izmjerene vrijednosti i snimke mogle koristiti kao dokaz na sudu i podloga za kažnjavanje za prometne prekršaje, ili na predviđenoj infrastrukturi postaviti dodatne kamere certificirane za kontrolu brzine, razmaka, korištenja mobilnog uređaja, vezanosti sigurnosnim pojasom…

Više vrijedi kazna od 250 kuna koja se naplati, nego od 25.000 kuna, koja se nikada neće naplatiti. Zbog toga je pogrešno što je kazna za neprilagodbu brzine uvjetima na prometnici, članak 51. stavak 1, povećava s 500 na 1000 kuna, kad se ona, u pravilu naplaćuje tek nakon nesreće.

Sve to izgleda kao alibi za redovito neprocesuiranje vozača koji brzinu ne prilagođuju uvjetima. Dovoljna je i kazna od 500 kuna (250 kuna za plaćanje u tri dana), ako se ona bude redovito naplaćivala.

Naime, kad ste čuli da je netko kažnjen što je najvećom brzinom od 50 km/h (odnosno 60 km/h po važećoj toleranciji policijskom mjerenja) prošao kroz raskrižje, gdje ima prednost prolaska, a trebao bi usporiti. Kad je netko kažnjen što brzinom od 60 km/h vozi gradom kad pada kiša?

Usto treba ukinuti apsurdnu i štetnu toleranciju policijskom mjerenja od 10 km/h do 100 km/h (u pješačkoj je zoni to +33 posto, a u gradu +20 posto) i 10 posto iznad 100 km/h.

Time bi se bitno smanjila potreba za presretačima, odnosno oni bi se s autocesta i nepokrivenih dijelova državnih i županijskih cesta trebali preusmjeriti na nepokrivene lokacije, posebice u noćima vikenda, kad naša mladež dokazi i vraća se s provoda.

Premrežavanje hrvatskih cesta i autocesta radarskim kamerama istodobno bi povećalo sigurnost od općeg kriminala i terorizma te bi pridonijela i zaštiti od potpaljivanja požara.

Sva frekventna raskrižja u jednoj razini treba raditi kao kružne tokove, a ako to nije moguće treba ih denivelirati.

Za vozače do navršene 24. godine treba uvesti ograničenje snage motora automobila kojeg smiju voziti na 70 kW (95 KS) i privremenu vozačku dozvolu, koja bi vrijedila tri godine (u slučaju težih prekršaja bi se poništavala), a potom bi se izdavala trajna.

Te bi mjere bitno smanjile rizik nesreća koje izazivaju mladi vozači prvenstveno vozeći snažne automobile, dokazujući se drugima, često uz korištenje alkohola i opojnih sredstava, posebice u noćima vikenda.

vzaktualno.hr

Siniša Kalajdžija 2343 Posts   0 Comments

Prethodna Vijest

FOTOGALERIJA Barokni grad živi „sto na vuru”: performeri i špancireri zauzeli gradsku jezgru
Fotogalerija
2022-08-20

Sljedeća Vijest

KAOS NA CESTAMA Kolone, prometne nesreće i poplavljeni kolnici: idete li na more ili s mora „naoružajte” se strpljenjem
Hrvatska i svijet
2022-08-20
Izdvojeno
Gradonačelnik Željko Šoštarić u Dvorcu Opeka
Događanja
6. srpnja 2025.
Siniša Kalajdžija
Gužve na cestama: Na Lučkom i kod Krapine u smjeru Maclja
Hrvatska i svijet
6. srpnja 2025.
Ivana
Kako izazvati lavinu komentara u Varaždinu? Spomeni Bajagu i pogledaj Porcijunkulovo
Događanja
6. srpnja 2025.
Nikolina Pofuk Bajz
Varaždinska županija predvodi po ulaganju u obrazovanje: Stipendije, produženi boravak, solarne škole i cjelodnevna nastava
Gospodarstvo
6. srpnja 2025.
Siniša Kalajdžija
Video & fotogalerija
Antunovo v Marofu: Tradicija, glazba i zabava ispunili gradske ulice i u nedjelju, ali brojnih sadržaja ima još!
Fotogalerija
17. lipnja 2025.
Povijest Krapine na malo drugačiji način…..
Fotogalerija
8. lipnja 2025.
FOTOGALERIJA Počela Maturantika: Stotine veselih maturanata prošetale Varaždinom
Fotogalerija
21. svibnja 2025.
FOTOGALERIJA Na Uskrsni ponedjeljak, dječje veselje ispunilo Park Velika graba u Sračincu
Fotogalerija
22. travnja 2025.
U Zaboku je svečano otvoren onkološki centar UPMC-a vrijedan 20 milijuna dolara
Fotogalerija
26. ožujka 2025.
Aktualno.hr - Čitaj, slušaj, gledaj!

© 2025 Vox media d.o.o. – za marketing i komunikaciju

Impressum
Uvjeti i pravila korištenja | Izjava o privatnosti i sigurnosti podataka
Cjenik oglašavanja

  • Developed by Online-press ltd.

Koristimo kolačiće kako bismo vam pružili najbolje iskustvo na našoj web stranici. Informacije o kolačićima koje koristimo ili opcije za isključivanje kolačića možete pronaći u Uvjeti i pravila korištenja i Izjava o privatnosti i sigurnosti podataka

Powered by  GDPR Cookie Compliance
Pregled privatnosti

Ova web stranica koristi kolačiće tako da vam možemo pružiti najbolje moguće korisničko iskustvo. Podaci o kolačićima pohranjuju se u vašem pregledniku i obavljaju funkcije poput prepoznavanja kod povratka na našu web stranicu i pomaže našem timu da shvati koji su dijelovi web stranice vama najzanimljiviji i najkorisniji.

Neophodni kolačići

Neophodni kolačići trebali bi biti omogućeni uvijek kako bismo mogli spremiti vaše postavke kolačića.

Ukoliko onemogućite ovaj kolačić, mi nećemo moći spremiti vaše postavke. To znači da ćete prilikom svake posjete morati odobriti ili blokirati kolačiće.