Voditelj kriznog stožera Davor Božinović još je jučer ustvrdio da se mogućnost odgode izbora ne razmatra jer još uvijek imamo dobru epidemiološku situaciju. Međutim zbog ponovnog rasta broja zaraženih i rizika od širenja Covida-19 stranke otkazuju predizborne skupove, a dio kandidata s lista mora u samoizolaciju.
U novonastalim okolnostima novinari Jutarnjeg lista pokušali su dobiti odgovor na pitanje tko je uopće ovlašten donijeti odluku o odgodi izbora, ako situacija s epidemijom eskalira.
Predstojnica katedre za ustavno pravo na Pravnom fakultetu u Rijeci, Sanja Barić kaže kako ni jedan zakon ni Ustav ne daju jasan odgovor na pitanje tko nakon raspuštanja Sabora može odlučiti o odgodi izbora. Kako jasnog odgovora nema, do njega, tvrdi, moramo doći interpretacijom Ustava.
-Prvi odgovor bi bio da odluku o odgodi izbora, ako ona doista bude nužna, mora donijeti Sabor... Međutim Sabor je raspušten. U tim okolnostima postavlja se pitanje možemo li pristupiti tumačenju Ustava prema kojem je situacija takva da se Sabor mora izvanredno sastati i donijeti odluku o odgodi izbora. Prema mom mišljenju, svijet se ne bi srušio da konstruiramo takvo tumačenje Ustava kako bismo izašli iz situacije koju Ustav nije jasno definirao. To je dakle jedna mogućnost - rekla je Sanja Barić za Jutarnji.
Druga mogućnost je da odluku o odgodi izbora donese predsjednik Republike na prijedlog premijera.
-Ustavom je predviđena mogućnost da u izvanrednom stanju predsjednik države na prijedlog vlade donosi uredbe sa zakonskom snagom, ali ustav nažalost nije definirao koje tijelo, u kojem postupku i u kojim okolnostima proglašava izvanredno stanje. Hrvatska do sad nije ni jednom proglasila to stanje, čak ni u ratu. U sadašnjim okolnostima koje ustavno - pravno nisu ni malo jednostavne, može intervenirati Ustavni sud koji je nadležan za kontrolu zakonitosti i ustavnosti izbora. On može zaključiti da nisu ispunjeni uvjeti za njihovo održavanje, nakon čega predsjednik države na prijedlog premijera donosi uredbu o odgađanju izbora. Ustavni sud nadzire ustavnost tih uredbi s tim da je glavna obaveza predsjednika raspisati izbore čim bude moguće. To bi bio veliki presedan, naglašava Barić.
Dodaje kako je uloga Ustavnog suda da u izvanrednim situacijama nadzire i spašava Ustav i državu.
-Scenarij odgode izbora ne zazivam, ne potičem i ne očekujem. Ako se bude insistiralo na pravim mjerama izolacije, udaljenosti i obavezi nošenja maski izbori će po mom mišljenju biti održani kad je i planirano 5. srpnja - tvrdi Barić.
Još jedan od stručnjaka za ustavno pravo koji je želio ostati anoniman, tvrdi za Jutarnji da se odluka o odgodi izbora može donijeti po jednom od dva scenarija koja opisuje Sanja Barić.
-To što se Sabor raspustio u svrhu raspisivanja izbora ne znači da se ne može izvanredno sastati i dvotrećinskom većinom glasova odlučiti o odgodi izbora. Takav način donošenja odluke bio najčvršći i najdemokratskiji – kazao je. Drugi scenarij je da odluku o odgodi temeljem članka 17. Ustava uredbom donese predsjednik države na prijedlog vlade. U ovom scenariju, međutim naš sugovornik predlaže postupak koji se u jednom detalju razliku od onoga kojeg kao mogućnost vidi Sanja Barić: Ustavni sud bi se, tvrdi, trebao ograničiti na kontrolu ustavnosti predsjednikove uredbe o odgodi izbora, a ne ocjenjivati jesu li se stekli uvjeti za odgodu izbora.
Cijeli članak možete pročitati OVDJE
vzaktualno.hr/jutarnji.hr