U okviru Erasmus+ KA1 projekta Ukorak s vremenom za europski vrtić, Ana Koren Friščić, pedagoginja u Dječjem vrtiću “Zeko” u Varaždinu, boravila je tijekom srpnja u gradu Joensuu u istočnoj Finskoj, u kolijevci finskog obrazovanja i sveučilišnom centru koji obrazuje većinu finskih učitelja. Evo njezinih dojmova:
"Postoji zemlja u kojoj škole odgovorno shvaćaju svoju obrazovnu ulogu u današnjem svijetu. Umjesto da zabranjuju djeci nešto što je dio svakodnevnog života (kakvu poruku zabrane šalju djeci?), škole u obrazovnoj zemlji snova - Finskoj - odgovorno su se prihvatile zadatka i promislile (kontinuirano promišljaju i istražuju) kako izvući najveću dobit i poučiti djecu sigurnom korištenju tehnologije kao alata za učenje. Bježanje od pametnih telefona nikome nije u interesu. U Finskoj svaki prvoškolac treba imati pametni telefon (u slučaju lošijih ekonomskih prilika, škola je dužna osigurati ga svakom djetetu), a svaki učitelj ima kontinuiranu podršku u smislu edukacije o upotrebi tehnologije u obrazovne svrhe.
Učitelji uživaju najveće poštovanje
Koliko su u Finskoj važni visokokvalitetni učitelji vrhunskih ljudskih osobina govori činjenica da je učitelj najtraženije zanimanje, a učiteljske fakultete upisuje tek 10% najboljih među prijavljenima na trostrukim testiranjima. Učiteljima tako postaju mladi ljudi koji istinski vole i poštuju djecu, koji su visoko stručni u pedagogiji, prepoznaju potrebe djece i prema njima formiraju metode rada. Sustav im pruža kontinuiranu podršku u tome, te od njih ne traži mnogo suvišne dokumentacije; najvažnija su djeca, bilježenje je manje bitno. Najsuvremenija oprema u školama odraz je visokog standarda zemlje, no fascinira činjenica da se za svaku nabavku opreme ili kod gradnje novih škola prvo pita učitelje; učitelj koji će koristiti opremu odabire točno ono što mu je potrebno u nastavi i zajedno s arhitektom planira izgled svoje učionice. S plaćama između tri i četiri tisuće eura (bruto) i velikim poštovanjem koje uživaju u društvu, učitelji su zadovoljni i motivirani. Ravnatelji škola iznad svake ekonomije i menadžmenta stavljaju pedagogiju, ona je u školi najvažnija; svaki učitelj povrh svega je pedagog.
Uspješnost finskog obrazovnog sustava ne leži u ničem drugom - doli u kulturi finskog naroda. Ne postoji nikakva tajna, nema posebnih pedagoških metoda, čak ni najsuvremenija oprema, tvrde sami Finci, nije razlog uspjeha. Ono što jest drugačije, to je kultura međusobnog povjerenja i poštovanja u svim odnosima, od najmlađih do najstarijih. To je ono čemu se isplati težiti, jer jedino to garantira uspjeh reformi i kvalitetno suvremeno obrazovanje. Koliko smo od toga daleko, i zašto, vrijedi razmisliti", napisala je pedagoginja Ana Koren Friščić.
vzaktualno.hr