U četvrtak, 20. siječnja, održana je 10. sjednica Gradskog vijeća Grada Ivanca, tematskog karaktera, a o sjednici se oglasio i ivanečki SDP čije priopćenje prenosimo u cijelosti:
Pred vijećnicima se našla Odluka o raspisivanju referenduma vezanog uz probleme varaždinskog smeća i Ivkom voda. SDP-ov vijećnik Mihael Slunjski naglasio je da će SDP Ivanec podržati referendum, međutim važno je da referendumska pitanja budu u skladu sa Zakonom o referendumu, a građani Ivanca u potpunosti na objektivan način informirani oko same problematike Varkom – Ivkom voda i neželjenih posljedica za Grad Ivanec, ukoliko se odbije spajanje ovih poduzeća.
Kao polazišnu točku za objektivno sagledavanje problematike pripajanja Ivkom voda Varkomu važno je naglasiti da Uredba o uslužnim područjima koja je proizvela niz polemika na relaciji Ivanec – Varaždin – Zagreb, proizlazi iz Zakona o vodnim uslugama RH. U tom istom zakonu navodi se sljedeće:
1. Vodne usluge na uslužnom području pružaju se putem jednog javnog isporučitelja vodnih usluga, a jedinice lokalne samouprave i postojeći javni isporučitelji dužni su osigurati da se ovi stavci provedu u skladu sa Zakonom.
2. Svi postojeći javni isporučitelji vodnih usluga na uslužnom području dužni su se pripojiti u roku od šest mjeseci od dana od stupanja na snagu uredbe o uslužnim područjima.
3. Odluku o pripajanju donosi obična većina na skupštini (Grad Ivanec u većinskom udjelu predstavlja gradonačelnik), a ako se pripajanje javnih isporučitelja vodnih usluga na uslužnom području ne provede u roku propisanim ovim Zakonom, Ministarstvo može privremenom mjerom urediti sadržaj ugovor i provesti pripajanje.
4. Javni isporučitelj vodnih usluga dužan je ustrojiti podružnice u sjedištu postojećih isporučitelja vodnih usluga koji isporučuju najmanje 500.000 kubnih metara vode za ljudsku potrošnju godišnje.
Iz Zakona o vodnim uslugama proizlazi Uredba o uslužnim područjima u kojoj je ključno:
1. Ovim prijedlogom Uredbe o uslužnim područjima predlaže se uspostava 41 uslužnog područja u odnosu na sadašnjih cca. 170, što znači da ih se ukida cca. 130 na razini cijele Hrvatske.
2. Uslužno područje 2 obuhvaća sve gradove i općine u Varaždinskoj županiji, a društvo preuzimatelj je Varkom d.d., Varaždin.
3. Cilj integracije je ojačati javne isporučitelje vodnih usluga radi bolje i učinkovitije provedbe investicija, posebice EU investicija, postići ravnomjeran razvoj cijele države u pogledu javne vodoopskrbe i odvodnje i osigurati socijalnu priuštivost cijene vode građanima i poslovnim korisnicima.
Donošenjem ove odluke ide se na usklađivanje europskih standarda i sređivanje sustava vodoopskrbe i odvodnje u jedan održiv i efikasan sustav. Važno je napomenuti da radnici Ivkom voda ostaju na gotovo identičnim radnim mjestima u sklopu nove poslovnice Varkoma u Ivancu koja će se nevjerojatnije formirati za kompletno područje bivše općine Ivanec te će sama usluga građanima biti
brža i efikasnija. Ukoliko gradonačelnik odbije provesti pripajanje u roku šest mjeseci, sukladno Zakonu o vodnim uslugama, Ivancu će biti izrečene sljedeće mjere:
1. Uskrate financiranja iz državnog proračuna za pripremu projekata, projektiranje, građenje, rekonstrukciju ili sanaciju komunalnih vodnih građevina.
2. Ministarstvo će ukinuti važeći akt o ispunjenju posebnih uvjeta za obavljanje djelatnosti javne vodoopskrbe i odvodnje, što znači da će Ivkom vodama prestati status isporučitelja vodnih usluga, prestaje pravo isporučivati vodnu uslugu i prestaje pravo naplaćivati cijenu vodne usluge i naknadu za razvoj.
3. Ivkom vode kaznit će se za prekršaj u novčanom iznosu od 30 tisuća do 300 tisuća kuna, a direktor Ivkom voda u novčanom iznosu od 4 tisuće do 10 tisuća.
Zakon o vodnim uslugama jasno propisuje i uvjete koje javni isporučitelji vodnih usluga moraju zadovoljiti kako bi imali samostalno uslužno područje:
1. Granica uslužnog područja ne može presijecati granicu aglomeracije, osim kad je aglomeracija presječena državnom granicom, niti granicu vodoopskrbnog područja. Poznato je da aglomeracija Ivanec obuhvaća područje Jerovca koji spada pod uslužno i vodoopskrbno područje Varkoma te se time trenutno krši Zakon o vodnim uslugama. Ukoliko gradonačelnik odbije pripajanje, najveći projekt u povijesti Ivanca bit će stopiran, a financijski gubitci za Grad Ivanec ogromni.
2. Financijsko poslovanje javnih isporučitelja vodnih usluga mora biti pozitivno. Ivkom vode već godina posluju sa negativnom bilancom te gomilaju gubitke.
3. Javni isporučitelji moraju isporučivati najmanje 2 milijuna kubnih metara vode za ljudsku potrošnju godišnje uz izuzetak onih koji isporučuju između 800 tisuća i 1 milijun kubnih metara, gdje spadaju i Ivkom vode. Ovo je jedini uvjet koji zadovoljavamo.
U svrhu objektivnog izvješćivanja javnosti potrebno je razjasniti i neke stvari koje nisu u potpunosti točno prezentirane građanima od strane gradonačelnika:
1. Ivanečki izvori, točnije sama voda iz izvora, u vlasništvu je Hrvatskih voda te se nalazi isključivo pod koncesijom Ivkom voda. Voda je nacionalno bogatstvo pod vlasništvom državne tvrtke.
2. Ukoliko i dođe do spajanja Ivkom voda s Varkomom građani Ivanca i dalje će dobivati istu vodu jednake kvalitete, jednako kao što i građani s istočnog dijela grada koji spadaju pod uslužno područje Varkoma dobivaju najkvalitetniju vodu na ovim prostorima, vodu iz Belskog dola. Vuči vodu sa Ivanščice u Varaždin, a iz Varaždina u Ivanec je krajnje neisplativo, i predstavlja ogromne, milijunske gubitke za Varkom.
3. Jedan od glavnih problema za Ivkom vode je poslovanje u minusu te gomilanje gubitaka već godinama. Međutim, gradonačelnik je u pravu kada kaže da se klupko počinje odmotavati. Do sada su Ivkom vode koristile usluge komunalnog poduzeća Ivkom za izdavanje računa, pravnu službu, prijevozničke usluge, računovodstvo, izvođenje zemljanih radova i još mnogo toga što Varkomu neće biti potrebno. Komunalno poduzeće Ivkom prema zadnjem izvješću o poslovanju posluje na granici pozitive, a što će se dogoditi kada Ivkom vode prestanu koristiti njihove usluge? Hoće li se dizati komunalna naknada da se nadoknadi gubitak? Jer SDP će zasigurno biti protiv toga. To je pitanje kojem se ovo Gradsko vijeće treba baviti. Zar naše komunalno poduzeće ne može poslovati bolje?
Važno je naglasiti i da predložena dva referendumska pitanja nisu u skladu sa Zakonom o referendumu. Pitanja ne zadovoljavaju dva propisana uvjeta:
1. Predstavničko tijelo može pod uvjetima propisanim Zakonom o lokalnoj i područnoj (regionalnoj) samoupravi i statutom, raspisati referendum o pitanju iz svojeg samoupravnog djelokruga o kojem predstavničko tijelo ima pravo donositi odluke. Gradsko vijeće Ivanec ne donosi odluke o uslužnim područjima i odluke o odlaganju otpada u određena odlagališta otpada, već ove odluke donosi Vlada RH.
2. Pitanje o kojem se traži raspisivanje referenduma mora biti jasno formulirano. Oba referendumska pitanja iz prijedloga gradonačelnika nisu jasno formulira, posebice drugo, gdje se jasno ne navodi 12 okolnih gradova i općina (jesu li su to Maruševec, Lepoglava…Ili možda Novi Marof, Ludbreg…)
3. Preporučamo gradonačelniku da razmisli o raspisivanju savjetodavnog referenduma koji bi bio u skladu sa Zakonom.
Što se tiče smeća, o toj problematici već se puno govorilo, ali stav SDP ostaje jasan i nepromjenjiv:
1. Varaždinska županija suvlasnica je Centra za gospodarenje otpadom Piškornica (RCGO) s 22% udjela. Svi JLS-ovi u obvezi su tamo odvoziti otpad nakon otvaranja.
2. RCGO trenutno nije u funkciji prihvata otpada. Međutim, taj isti centar ima tvrtku kćer, sanacijsko odlagalište Piškornica, koja u ovom trenutku ima aktivne kazete za odlaganje otpada.
3. Poznato je da u sklopu sanacijskog odlagališta Piškornica otpad već odlažu županije i JLS-ovi koji nisu osnivači RCGO.
4. Zašto se varaždinski otpad ne odvozi i odlaže u sklopu sanacijskog odlagalište Piškornica?
Zaključak SDP-a Ivanec je da se u potpunosti podrži stav da se varaždinski otpad ne odvozi u odlagalište otpada Jerovec, kao što podržavamo i Ivkom vode da zadrže mogućnost samostalnog obavljanja djelatnosti vodoopskrbe i odvodnje na svojem uslužnom području, ali odluke koje podržavamo moraju biti zakonite i ne smiju ići na štetu za građane Ivanca. Jednako tako zahtijevamo od gradonačelnika da građanima Ivanca pruža objektivne informacije kako bi pravovremeno bili obaviješteni o svim segmentima ove problematike. Te probleme potrebno je rješavati dijalogom kod nadležnih institucija, pazeći kako posljedice gradonačelnikovih odluka, točnije sam njegov pristup problemima, neće značajnije utjecati kako na financijsku stabilnost grada, tako i na džepove naših sugrađana, ističe se u priopćenju.
vzaktualno.hr