Sjever Hrvatske već godinama predvodi trend uvođenja mjera kojima se građanima olakšava prijevoz i svakodnevni život.
Sufinanciranje cijene prijevoza učenika i studenata, onkoloških bolesnika, starijih osoba, ali i svih ostalih putnika, postalo je važan dio županijskih politika, osobito u sjevernim županijama. Time se roditeljima učenika izravno smanjuju troškovi, bolesnim građanima olakšava odlazak u bolnice, javni prijevoz postaje pristupačniji svim dobnim skupinama, a ujedno se rasterećuju ceste i smanjuje zagađenje, piše portal Župan.
Posebno su u posljednje dvije godine uvedene i proširene nove mjere veće pristupačnosti prijevoza za sve građane. Prema analizi konsolidiranih izvještaja prihoda i rashoda županija za 2024. godinu i stavke Sufinanciranje cijene prijevoza, upravo županije sa sjevera Hrvatske nalaze se u samom vrhu.
Najviše je po stanovniku izdvojila Krapinsko-zagorska županija, dok je najveći udjel izdvojenih sredstava u ukupnom proračunu zabilježen u Zagrebačkoj županiji.
Kada je riječ o učenicima, Ministarstvo obrazovanja i ove je godine nastavilo s programom sufinanciranja ili financiranja prijevoza redovitih učenika srednjih škola sa 75 posto troškova međumjesnog javnog prijevoza, za udaljenosti veće od pet kilometara između mjesta stanovanja i škole. Na tu državnu mjeru nadovezuju se županije, a upravo su županije sa sjevera Hrvatske otišle i korak dalje.
Varaždinska županija je nedavnim rebalansom povećala iznos sufinanciranja prijevoza srednjoškolaca, i to i za autobusni i za željeznički prijevoz. U Krapinsko-zagorskoj i Međimurskoj županiji učenici osnovnih i srednjih škola imaju besplatan prijevoz, a od ove jeseni srednjoškolci imaju besplatan prijevoz i u Koprivničko-križevačkoj županiji.
Većina sjevernih županija pritom ima neki oblik sufinanciranja prijevoza srednjoškolaca u suradnji s gradovima i općinama, a pojedine dodatno pokrivaju i prijevoz osnovnoškolaca. Takvim mjerama sjever Hrvatske postavlja standarde koje postupno preuzimaju i ostale sredine, donosi Župan.
Osim sufinanciranja, sve više se govori i o integriranom prijevozu. Nedavno je održan i sastanak o uspostavi integriranog prijevoza na zagrebačkom i sjevernom području, koji bi obuhvatio Grad Zagreb, Zagrebačku i Krapinsko-zagorsku županiju. Plan je uspostava jedinstvene tarifne unije i usklađivanje voznih redova ZET-a, HŽ-a i privatnih prijevoznika unutar i između županija, kako bi se potaknulo češće korištenje javnog prijevoza i olakšalo svakodnevno putovanje građanima sjevera Hrvatske.
Zakonodavnim okvirom i temeljem odluke Vlade RH županijama je omogućeno da krenu u uspostavu javne usluge linijskog prijevoza, pri čemu Ministarstvo pokriva 75 posto troška, a ostatak snose županije. Upravo su sjeverne županije među onima koje to najintenzivnije koriste za razvoj dostupnog i priuštivog prijevoza.
Kao i obično, iz analize je izostavljen Grad Zagreb koji ima status županije. Najviše je za sufinanciranje cijene prijevoza po stanovniku izdvojila Krapinsko-zagorska županija (39 eura), Zagrebačka županija izdvojila je 38,5 eura, Ličko-senjska 36 eura, Bjelovarsko-bilogorska 34,5 eura i Virovitičko-podravska županija blizu 32,5 eura. Ukupno gledano, najviše je iz proračuna izdvojeno u Zagrebačkoj županiji, nešto više od 5 posto, dok se oko 3 posto izdvajanja bilježi u Krapinsko-zagorskoj, Istarskoj i Virovitičko-podravskoj županiji.
foto: arhiva
vzaktualno.hr/zupan.hr






