Iako sve više možemo tvrditi da se život nakon pojave pandemije vratio u normalu, posljedice u različitim gospodarskim djelatnostima se i dalje osjete. Jedna od najsnažnije pogođenih djelatnosti bila je prijevoznička – nije se putovalo gotovo nigdje osim ako nije bilo nužno, što je značilo i da su školska putovanja bila u potpunosti stopirana.
Ipak, s popuštanjem epidemiološkim mjera, od travanja 2022. školarci sve više putuju na izlete i ekskurzije, a taj se trend nastavio i s početkom aktualne školske godine. Maturalna putovanja dosad su uglavnom uključivala putovanja u inozemstvo, no iz turističke agencije Arriva travel kažu kako je u ovoj godini ostvareno manje takvih putovanja nego u 2019., prije pandemije.
Inozemna putovanja nisu na razini od prije pandemije
-Iako svih dosadašnjih godina najtraženije destinacije za maturalna putovanja su bile Češka, Italija, Španjolska i Grčka, ove godine ne možemo izdvojiti top destinacije jer je bilo dosta šaroliko. Međutim očekujemo da će ova tržišta ponovno postati aktualna odredišta u ljeto 2023. godine. Iako je Hrvatska u godinama prije pandemije rijetko bila prvi odabir maturalnih putovanja, veseli nas činjenica da su povratne informacije upravo maturanata koji su ove godine 'otkrivali' ljepote Lijepe naše – bile odlične! - ističe Tamara Černeka, direktorica turističke agencije Arriva travel te nadodaje:
-Hrvatski je Jadran, osim mnoštva nacionalnih parkova, kulturno-povijesnih znamenitosti, ugodnih hotela, imao što za ponuditi i u segmentu koji je maturantima također bitan: bogat noćni život i mnoštvo mladih, a profesorima i roditeljima je bilo iznimno važno da su učenici na sigurnoj destinaciji - naglasila je Černeka.
Putovanja se organiziraju ad hoc
Najtraženije domaće destinacije su Jadran i Hrvatsko zagorje, na putovanja se najčešće ide na četiri dana, a iz Arrive travel ističu kako su u 2022. organizirali putovanja za više od 22 tisuće učenika i profesora te da je upravo organizacija školskih putovanja 50 posto njihovog agencijskog poslovanja.
Jedna od promjena kojoj je pandemija bila okidač jest i to da se putovanja ugovaraju neposredno pred samo putovanje dok su se u predpandemijskom razdoblju ugovarali nekoliko mjeseci ranije kako bi roditelji imali veći broj mjesečnih obroka za otplatu.
Izazov s kojim se agencije susreću nakon pandemije jest i manjak djelatnika u turizmu u svim segmentima lanca pružanja usluge: od turističkih vodiča, pratitelja i vozača pa do djelatnika u turističkim subjektima. Uz to, poručuju iz Arrive travel, osjeti se i pad kvalitete usluge, a uvođenje eura donijelo je nepredvidivost po pitanju kretanja cijena.
-Ovog proljeća bio je velik problem nedostatak smještajnih kapaciteta na Jadranu. Odjednom su krenuli javni pozivi, više-manje u sličnim datumima, a hoteli koji primaju školsku djecu na Jadranu su se brzo napunili. Ostali hotelski smještajni kapaciteti su bili izvan budžeta roditelja, te smo morali mijenjati datume ili odgoditi za jesen. Danas imamo problem inflacije gdje su cijene osjetno skočile te se traže alternativni načini odlazaka na izlete ili putovanja uz manji broj noćenja kako bi se ostalo u zadanim okvirima koje roditelji mogu priuštiti - napominje Černeka iz agencije Arriva travel koja za organizaciju školskih putovanja ima vlastiti vozni park i sedam poslovnica, a posluju u 13 županija.
Ponude koju agencija ima, kako za školska putovanja tako i za sva ostala, dostupne su na web stranici Arriva travel.
vzaktualno.hr