U srijedu navečer hrvatski će teritorij nakon 300 godina biti povezan. Naime, kako prenosi Index.hr, a piše Hina, Pelješki će most biti potpuno spojen podizanjem zadnjeg segmenta čelične rasponske konstrukcije.
Kako je za HINU istaknuo ministar mora, prometa i infrastrukture Oleg Butković, riječ je o jednom od najvažnijih i najvećih infrastrukturnih kojim Republika Hrvatska konačno spaja svoj teritorij, a Vlada ostvaruje dugo željeni san.
Nakon što je u svibnju 2013. godine predstudija izvodljivosti Europske komisije pokazala kako je Pelješki most najbolje rješenje teritorijalnog povezivanja Hrvatske, u veljači 2017. Vlada je usvojila odluku o financiranju projekta Cestovna povezanost s Južnom Dalmacijom kao preduvjet za realizaciju ovog projekta.
Ovaj most je izuzetno kompleksan građevinski zahvat, a pristupna cesta kroz poluotok Pelješac i obilaznica Stona predstavljaju dionicu dugu više od 30 kilometara na kojoj traju radovi na dva vijadukta, tri mosta i četiri tunela, a očekuje se kako će oni u cijelosti biti gotovi do ljeta sljedeće godine.
To je najvažniji geostrateški projekt u Republici Hrvatskoj koji bi dokinuo teritorijalni diskontinuitet Hrvatske. Početak projekta Pelješkog mosta bio je najvažniji, najveći, u kojem se vrte velike cifre.
Ukupna vrijednost projekta procjenjivala se na 420,3 milijuna eura za izgradnju mosta, pristupnih cesta i obilaznice Stona. Partnerstvo Europske komisije, Europske investicijske banke, Europske banke za obnovu i razvoj i Kreditanstalt für Wiederaufbau, JASPERS koji je zadužen za tehničku pomoć državnim članicama EU, potvrdilo je urednu prijavu i prihvatilo sufinanciranje projekta u iznosu od 357 milijuna eura.
Uslijedila je objava natječaja za odabir izvođača na Pelješkom mostu i izgradnju pristupnih cesta što je bio početak najvećeg infrastrukturnog projekta u Hrvatskoj financiranog iz fondova Europske unije.
Projekt je podijeljen u četiri faze izgradnje. Prva faza uključuje most s pristupnim cestama, druga faza pristupne ceste, treća cestu od čvora Šparagovići/Zaradeže do čvora Prapratno,a četvrta uključuje Obilaznicu Stona. Podsjetimo, rok izgradnje bio je pet godina za sve faze.
Sam most integralne je hibridne konstrukcije, s 13 raspona, od kojih je pet glavnih (centralnih) raspona duljine 285 metara, šest centralno postavljenih armiranobetonskih pilona visine 33 metra te dvije trake zajedno sa zaustavnom trakom koja će služiti za održavanja mosta.
Ukupna duljina mosta s upornjacima iznosi 2 440 metara, a plovidbeni profil ispod mosta usuglašen s ekspertnom skupinom BiH 200 puta 55 metara. Glavni i odgovorni projektant ovog megalomanskog projekta, Marjan Pipenbaher krajem studenoga 2017. godine rekao je “Ovo je moje životno djelo.”
Veličina i cijena ovog projekta rezultirala je brojnim žalbama na natječaj što je stopiralo strateški cilj, no državna komisija za kontrolu postupaka javne nabave odbila je žalbe austrijske tvrtke Strabaga te zajednice ponuditelja talijanske tvrtke Astaldija i turske IC Ictas Isaat Sanayija na izbor izvođača radova.
Koncem srpnja, 2018. godine Kinezi su uvedeni u posao i započeli su radovi na Pelješkom mostu.
– Uvedeni smo u posao, sjeli smo s klijentom i sve je u redu, sve teče u skladu s ugovorima koje ćemo i dalje poštovati – kazao je 31. srpnja Lu Shengwei, predstavnik kineskog izvođača radova.
Nakon paralize zbog žalbi stiže nova: moguća tužba BiH koja nije bila zadovoljna razvojem situacije. Predsjednik Glavnog odbora SDA-a Halid Genjac kazao je 2018. godine, kako je krajem te iste godine usvojen zaključak tog tijela po kojem je “neprihvatljivo graditi Pelješki most” na štetu teritorijalnog integriteta i suvereniteta Bosne i Hercegovine”.
– Prije gradnje mora se ratificirati ugovor o granici BiH i Hrvatske koji je potpisan 1999. godine, pri čemu most ne smije dovoditi u pitanje pravo BiH na pristup otvorenome moru. To nije neškodljivi pristup, nego apsolutna sloboda kretanja i komunikacije – rekao je tada Genjac, piše Hina.
Drama nije stala. Strabag upućuje žalbu Državnoj komisiji za kontrolu javne nabave kojom je nastojala osporiti odabir grčke kompanije Avax za izvođača radova. Zašto? Bila im je sporna stručna referenca za jednog građevinskog stručnjaka koji je naveden u natječajnoj dokumentaciji od strane grčke kompanije.
Državna je komisija za kontrolu postupaka javne nabave na kraju odbila sve žalbe!
FOTO: Hrvatske ceste
vzaktualno.hr/index.hr