Bivši ministar gospodarstva Goranko Fižulić u Novom danu je komentirao novi sustav naplate cestarina te istaknuo da se nismo puno pomaknuli s mjesta.
-HAC 30 posto prihoda troši na zaposlenike koji sjede u kućicama, tražio se model, sredstva za financiranje… Izabrali su model koji nema nitko u Europi – naplata u digitalnoj formi e-vinjeta, ali ne za vremensko razdoblje nego za prijeđeni kilometar - rekao je.
Objašnjavajući što se sve zna o novom sustavu naplate napomenuo je da nigdje ne postoji takav sustav za sav promet te da u Europi postoje tri modela naplate cestarina.
-Ne naplaćuju se uopće kao u Njemačkoj za osobna vozila ili u skandinavskim zemljama; naplaćuju se putem naplatnih kućica kao u Italiji, Španjolskoj ili Portugalu; i model putem vremenske vinjete kao što imaju Švicarska, Austrija, Slovenija, Češka, Slovačka, Rumunjska, Bugarska, cijelo naše okruženje osim Italije - rekao je Fižulić.
Dodao je da je riječ o jednostavnom modelu koji se bazira se na to da odete na internetsku stranicu, kupite e-vinjetu za neko razdoblje i ona je vezana uz registraciju i bez zaustavljanja dolazite na destinaciju.
-Ako to funkcionira u desetak zemalja u našem susjedstvu, ako je jeftino i sigurno, Hrvatska je opet krenula nekim svojim modelom kao čuveni, prastari ENC i raspisala je natječaj koji košta sumanutih od 80 milijuna eura do 230 milijuna – istaknuo je.
Postavlja pitanje ako postoji model koji funkcionira, zašto Hrvatska ide svojim putom, posebno kad vidimo da je Slovenija s manje kilometara autocesta uspješnija.
Objasnio je i kako bi novi sustav trebao funkcionirati u praksi.
-Trebao bi se bazirati na računu koji imate kod HAC-a i preko kojeg se skidaju sredstva za prijeđene kilometre. To je za mnoge odvraćanje od korištenja autocesta jer čim to uključuje da morate imati račun s kojeg će se nešto skidati, što god bilo, već se nalazite u zoni nekomfora. Mogli smo primijeniti ono što funkcionira u susjedstvu, i to već godinama – kazao je Fižulić dodajući da nije pronašao primjer u svijetu da netko tako naplaćuje korištenje autoceste.
Odluka o najpovoljnijem ponuđaču trebala bi biti donesena kroz koji tjedan, no Fižulić ističe da se na natječaj javilo 20-ak tvrtki s ogromnim rasponom ponuda – od 80 do 250 milijuna eura za isti posao.
-To je očito siva zona u kojoj se luta. Ne vidim razlog zašto bi se Hrvatska trebala upustiti u avanturu naplate koju nitko dosad nije isprobao - zaključio je.
screenshot/n1
vzaktualno.hr/n1info.hr