Danas je u Donjoj Stubici u kompleksu Termi Jezerčica održan sastanak na temu aktivnosti oko obnove zgrada oštećenih potresom na području Krapinsko – zagorske županije. Sastanku su nazočili župan Željko Kolar i njegov zamjenik Anđelko Ferek – Jambrek, privremeni ravnatelj Fonda za obnovu Grada Zagreba, Krapinsko – zagorske županije i Zagrebačke županije Damir Vanđelić, gradonačelnik Donje Stubice Nikola Gospočić, načelnik Općine Gornja Stubica Jasmin Krizmanić i načelnik Općine Marija Bistrica Josip Milički.
Kolar je iskoristio priliku i čestitao Vanđeliću na izboru i rekao:
– Drago mi je da je zdrav razum prevladao i da nemamo nikakve stanke u upravljanju i pripremi obnove jer smo tako predugo čekali da se donese sam ovaj zakon, pa bi još jedan dodatan zastoj u obnovi donio sigurno dosta revolta kod ljudi koji čekaju da se konačno počne sa obnovom.
Otvaranjem dislociranog ureda u Donjoj Stubici, u 3 tjedna rada ureda 77 osoba je osobno bilo u uredu tražeći informacije o načinu prijave za obnovu. Obavljeno je 116 telefonskih poziva. Ukupno je 409 osoba prijavilo štete od potresa što znači da je itekako postojala potreba za formiranjem ureda.
– Mi ćemo dalje nastaviti s tim aktivnostima. Raspisali smo i natječaj za primanje osobe koja će raditi samo na tim poslovima praktički do kraja obnove da bude “support” ljudima i natječaj je završen, izabrana je diplomirana inženjerka građevine – istaknuo je Kolar i nastavio:
– Ja sam danas dobio još 2 zahtjeva za proglašenje elementarne nepogode i to na području Marije Bistrice koja je stradala i u prvom potresu gdje je prijavljeno 3 762 000 kuna kod prve procijene štete i Mače koje je prijavilo
6 194 000 znači 9 995 000 kuna novih šteta, odnosno to je sada preko 40 milijuna na onih 75 milijuna koliko smo imali procjene od prvog potresa. Znači, mi smo na 115 milijuna kuna štete – izvijestio je Kolar.
– Drugo, dogovorili smo se, s obzirom da su neki objekti koji su imali zelenu markicu nakon ovog potresa dodatno stradali i vjerojatno će prelaziti u žutu, da se od ponedjeljka angažira statičar koji će napraviti brzi pregled za uporabljivost projekata i upis u bazu koju će predati samom fondu. On će te objekte i te nalaze upisivati u bazu kako bi omogućili ljudima koji trebaju prijaviti štetu da točno znaju prema kojim se obrascu trebaju prijaviti jer je došlo do promjene – rekao je Kolar i istaknuo da postoji problem na terenu. Naime, postoje obitelji koje se sukladno postojećem zakonu ne mogu prijaviti za naknadu štete za obnovu iz razloga što nemaju legalne objekte, kao i obitelji lošijeg imovinskog i socijalnog stanja.
– Treba naći jedan model kako i tim ljudima pomoći da dobiju krov nad glavom i preko sustava donacija, a naravno i s uključivanjem jedinica lokalne i regionalne samouprave preko svojih proračuna. To su glavni zaključci ovog današnjeg sastanka – rekao je i izvijestio kako će se koordinacija održavati jedanput mjesečno i dodao:
– Slijedeća je već unaprijed dogovorena, to će biti 23.3. u Gornjoj Stubici s obzirom da je 22.3. nažalost već godišnjica od onog prvog potresa, a mi ćemo u međuvremenu kontaktirati apsolutno sve ljude koji su stradali u potresu od 22.3. na ovom stubičkom području i oni će sigurno biti upoznati sa kompletnom procedurom i prema informacijama koje imamo, petero ljudi ima kompletno spremnu dokumentaciju koja je već danas ili će do kraja tjedna biti predana u Ministarstvo graditeljstva sa zahtjevom za obnovu.
– Ono što treba reći je da nam slijedi puno veći posao, a to je da mi već imamo desetak jedinica lokalne samouprave za koje je ovaj tzv. petrinjski potres proglašena elementarna nepogoda, to su: Krapinske Toplice, Kumrovec, Tuhelj, Sv. Križ Začretje, Klanjec, Bedekovčina, Desinić, Lobor, Marija Bistrica i Mače. Imamo i pojedinačno objekata u Krapinskim Toplicama, Humu na Sutli gdje su objekti stradali i prema ovim prvim pregledima statičara dobili su crvenu naljepnicu i kod njih će trebati ići ponovni te će biti potrebno rušenje objekata i nakon toga omogućiti zahtjev za cjelovitu sveobuhvatnu obnovu – završio je Kolar.
Vanđelić je izvijestio o trenutnom stanju Fonda:
– Zasad ima osam zaposlenih i radimo veliki napor da povećamo broj zaposlenih u Fondu. Samim izmjenama i dopunama Zakona proširena je djelatnost Fonda i zemljopisno i u smislu dodatnih zadataka, poglavito članak 51 A, dakle privremeni smještaj. I u ovoj županiji ima zahtjeva za privremeni smještaj i u narednih 15-ak dana ćemo početi te zahtjeve rješavati na terenu. U međuvremenu se bavimo procesima javne nabave da bi osigurali taj privremeni smještaj, sve potrebne instalacije, građevinske radove i pripremne radnje, transport te utovar i istovar.
– Danas Ministarstvo ima 763 zahtjeva s jučerašnjim danom. Od tih zahtjeva još ni jedan nije došao u Fond. U međuvremenu, Fond se bavi s dvije ključne stvari – jedna je isplata novčanih naknada i do sada smo 242 novčane naknade isplatili i na našim stranicama se točno vidi koje adrese su dobile, koliko novaca, kad je zaprimljeno u Fond i kad je isplaćeno. Drugi posao kojim se bavimo je privremeni smještaj. U nekoliko županija postoje deseci i deseci obitelji koji čekaju privremeni smještaj još uvijek – rekao je Vanđelić.
– Napravili smo rezime ono što smo dogovorili prije mjesec dana. Pokrenuli smo proces zahvaljujući otvaranju ureda u Donjoj Stubici gdje su ljudi mogli dobiti korisne informacije. Danas smo si, opet, dali za zadatak da u nekih mjesec dana, objekte stradale od potresa i onih koji su dodatno stradali u 12 mjesecu, riješimo i da imamo kristalizaciju koji ljudi imaju pravo na obnovu i krenuti s njima u završnu pripremu njihovih zahtjeva, a ja se nadam da ćemo, kako je obećano, od ljeta krenuti u obnove – rekao je Gospočić.
– Ti objekti se, u cijeloj ovoj priči, ne spominju. Mi jesmo i trebamo biti legalisti, ali trebamo isto tako, voditi računa o tim ljudima. Ti ljudi da su imali novaca išli bi u postlegalizaciju objekata. Postoje objekti koji su legalizirani i imaju građevinske dozvole, ali su se s vremenom nadogradili. Trebamo naći rješenje za te objekte – rekao je Krizmanić i referirao se 5 objekata čiji su zahtjevi primljeni, a ne ispunjavaju sve uvjete. Ukazao je na važnost navedenog, na detekciju i rješenje problema te iskazao zadovoljstvo brzinom postupka.
– Ovo je prvi korak da se ljudi prijave i stave u bazu. Svi koji su se javili našim uredima i općinama te uredu za graditeljstvo su obrađeni, tako da mislim da nitko nije ostao van te priče. Dodatni pregledi i kvalifikacije koji su danas dogovoreni će pomoći da zaključimo priču. Moram napomenuti da je donesena odluka župana o elementarnoj nepogodi za općinu Mariju Bistricu. Na petrinjskom potresu je stradala komunalna infrastruktura prije svega velika šteta na samom izvorištu i na objektima vodoopskrbe, a što se tiče stambenih i privatnih objekata, tu je šteta puno manja – rekao je Milički i zahvalio na koordinaciji mještana da se što prije krene u obnovu.
Prema dobivenim informacijama iz Ministarstva nije odobren niti isplaćen ni jedan zahtjev za obnovu, 242 novčane naknade su isplaćene temeljem rješenja za novčane naknade za hitne popravke.
mčaržavec / vzaktualno.hr