Pojam „taktički urbanizam“ u svijetu u posljednjih desetak godina sve više uzima maha, no kod nas u Republici Hrvatskoj još je tabu tema. Naime, ovaj „pokret“ kojeg još nazivaju „DIY urbanism“ ili „uradi sam“ urbanizam ili urbana akupunktura, koristi kratkoročne i jeftine intervencije (projekte) za ispunjavanje dugoročnih ciljeva vezanih uz sigurnost prometa, uređenje javnih prostora i drugo. Ukratko, termin taktički urbanizam označava jeftine privremene intervencije koje poboljšavaju život u lokalnim četvrtima.
Počeci ovakvog pokreta dolaze s početkom 2010-ih, kada je grupa mladih urbanista objavila publikaciju „Taktički urbanizam: kratkoročno djelovanje, dugoročna promjena“ (Lydon, Mike, Dan Bartman, Ronald Woudstra and Aurash Khawarzad, Tactical Urbanism: Short-term action Long-term change (Vol. 1) (New York City: The Street Plans Collaborative, 2011), koja je prikazivala privremene projekte poboljšanja javnog prostora iz cijele Sjeverne Amerike.
Intervencija u prostoru započinje kao „demonstracijski projekt“, koji traje određeno vrijeme, a onda se nakon toga, ovisno o reakcijama građana pretvara u trajnu izmjenu ili se vraća na staro. Do sada su se kod nas na taj način izrađivali privremeni kružni tokovi, koji su trebali jeftinim izmjenama prikazati prometne koristi izrade kružnih tokova.
Montažni kružni tok u Istri. Foto: Boris Jurić
Jednu od najvećih primjena „taktički urbanizam“ našao je za vrijeme pandemije COVID-19 pri izradi „pop-up“ biciklističkih staza, a i mnoge druge intervencije vezane uz promet, u svijetu su u potpunosti prihvaćene.
Najpoznatiji načini uporabe „taktičkog urbanizma“ u urbanim sredinama su:
- Otvorene ulice („open streets“) – koje privremeno osiguravaju sigurne prostore za šetnju, vožnju biciklom i razne društvene aktivnosti; te podižu svijest o utjecaju automobila u urbanim prostorima – često se koriste u danima trajanja europskog tjedna mobilnosti, kada se privremeno zatvore dijelovi nekih ulica, a na njima se onda odvijaju razne aktivnosti.
- Pop-up kafići („Pop-up cafes“) - su privremene terase ili terase izgrađene na parkirnim mjestima kako bi se omogućilo sjedenje za obližnji kafić ili za prolaznike. Najčešće u gradovima gdje su nogostupi uski i gdje inače nema mjesta za sjedenje ili jelo na otvorenom.
- Pločnik do Trga („Pavement to Plaza“) – krenuli su u New Yorku gdje se Times Square zatvorio za promet automobila, a time u tzv. „pavement to plaza“.
„Otvoren“ Trg Slobode u Varaždinu. (https://www.facebook.com/UdrugaVarazdinskiBiciklisti/photos)
Kao najveće prednosti „taktičkog urbanizma“ spominju se ekološke, društvene i gospodarske prednosti prenamjene javnih prostora, posebno cesta i parkirališta, a time stvaranje mjesta za aktivni prijevoz, parklete i zajedničke prostore („shared space“).
Ovaj prilog omogućuje Odjel logistike i održive mobilnosti Sveučilišta Sjever (https://www.unin.hr/tehnicka-i-gospodarska-logistika-kc/opce-informacije/).
vzaktualno.hr