Ovaj će tjedan, posebno utorak, 13. veljače, velikim slovima ostati upisan u povijesti Varaždina - počeo je odvoz prvih bala iz Brezja, a time i konačno rješavanje problema koji je mučio ovaj grad i građane više od 18 godina.
Stotinu tisuća tona otpada za 18 bi mjeseci trebalo „nestati” iz Brezja, sanaciju odlagališta otpada s 29 milijuna eura financira država, a posao će obaviti tvrtke CE-ZA-R i HIS.
Koliko god da se Varaždinci raduju što uskoro na ulazu u grad više neće biti „balograd”, toliko ih muči i bojazan da bi sanacija mogla dovesti i do nekih problema i neugodnosti, poput još jačeg smrada ili zagađenja okoliša.
Zatražili smo pojašnjenje od prof. Aleksandre Anić Vučinić s Geotehničkog fakulteta u Varaždinu, studij Inženjerstva okoliša.
Ono što najviše zanima građane je postoji li za njih, odnosno za okoliš, ikakva opasnost sada kada je počelo uklanjanje bala. Znamo da su tu već više od 18 godina i neke su od njih u raspadnutom stanju.
-Za građane će svakom uklonjenom balom opasnost biti sve manja. U balama se nalazio miješani komunalni otpad koji je odavno odradio. Naime prvih pet godina aktivnost razgradnje unutar miješanog komunalnog otpada je najveća. Nakon toga se smanjuje i u konačnici prestaje, tako da u našim balama više nema aktivnosti ili je ima zanemarivo nakon 18 godina. Bale se utovaruju u kamion, cijele i raspadnute, i voze direktno na obradu, tako da bojazni da će se nešto desiti zato što se voze raspadnute ne bi trebalo biti.
Godinama su se stanovnici varaždinskog Brezja, ali ne samo oni, žalili na neugodne mirise, posebice ljeti, a sada kada je odvoz počeo, strahuju da će biti još gore. Je li taj strah opravdan?
-Mislim da straha nema. Najveći dio bala je još uvijek umotan u plastiku, tako da te bale neće biti izvor neugodnih mirisa. Miris kod raspadnutih bala prilikom manipulacije može se osjetiti u neposrednoj blizini manipulacije, ali da će doći do većeg razmjera neugodnih mirisa koji bi građani osjetili nije realno, odnosno taj strah nije opravdan.
Kada je u pitanju ovako ogromna količina otpada, postoje razne opasnosti, stoga ne čudi da su napravljene brojne analize o utjecaju na zdravlje i okoliš, no ispitivanja će se obavljati i nakon što se odveze i posljednja bala. Što će biti predmet ispitivanja i što ako se utvrdi da je došlo do onečišćenja tla?
-Do sada se je ispitivala i pratila kvaliteta podzemne vode na koju bale mogu potencijalno utjecati, te nije utvrđen proboj procjednih voda u podzemlje što je odlično. Odvozom bala, mogućnost da se tako nešto desi u budućnosti svakako se značajno smanjuje. Kvaliteta podzemne vode i dalje će se kontrolirati bez obzira na navedeno. Nakon što se bale uklone, izvođač je dužan napraviti analizu kvalitete tla da se utvrdi da li je možda došlo do onečišćenja tla. U slučaju da se utvrdi da je tlo onečišćeno, izvođač će ukloniti taj dio (sanirati ga) i nadomjestiti sa čistim tlom. Pojave onečišćenja se ne očekuju u većoj mjeri, možda sporadično u tankom sloju što će svakako pokazati analize. Temeljem rezultata analize će se procijeniti da li je potrebna sanacija, ako je, onda će se točno vidjeti gdje, u kojoj površini i koliko duboko. Kada sanacija bala završi u cijelosti, građani grada Varaždina i Brezja imat će konačno ono što odavno zaslužuju, čist okoliš i prostor za razvoj novih projekata.
„Posao obavljaju zbiljne firme koje to znaju i mogu”
Goran Petković, direktor HIS-a rekao je da je sanacija odlagališta otpada vrlo zahtjevan posao, ali da će to raditi ozbiljne firme koje to znaju i mogu.
-Veliki dio procesa odvijat će se na ovoj lokaciji bez da smeta građanima, ali moramo biti spremni na povremene neugodnosti koje mogu biti, no bilo bi lijepo da cijeli ovaj period razmišljamo pozitivno, da ćemo vrlo brzo doći do toga da će ovdje biti prostor bez bala – rekao je Petković dodajući da će se u početku dnevno odvoziti oko 300 tona otpada, a mjesečna količina će biti oko 6 tisuća tona.
I Petković je govorio o tome postoji li mogućnost nekih opasnosti.
-Uvijek je opasnost prisutna. U ovim balama je otpad koji je nekad bio u vašoj i mojoj kući i od svih nas. On je unutra, odradio je neki biološki proces, analize su napravljene. Ako će naši radnici, naši vozači i svi drugi boraviti ovdje po cijele dane, onda je naše duboko mišljenje da nema nikakve opasnosti za zrak – rekao je Petković.
ak/vzaktualno.hr