Sam pojam gamifikacije (eng. gamification) se počeo upotrebljavati 2012. godine i označava dodavanje elemenata igre u normalne životne situacije. U teoriji ljudi će vjerojatnije pokazivati veću želju za nečime kada je riječ o igri nego kada se radi o istoj situaciji u normalnim uvjetima.
Samo pomicanje markera od točke A do točke B što je jednostavnije moguće čini se dosadno, ali kada bi stavili neku prepreku, kao što je npr. kockica, može se aktivnost učiniti uzbudljivijom i privlačnijom. Pritom je važan izraz „želim igrati“ jer gamifikacija doista djeluje samo kada se želi postići neki cilj. Iz ovoga se vidi da bi se gamifikacija mogla koristiti kako bi se određenim korisnicima pomoglo u promjeni ponašanja u poboljšanju neke vrste procesa. Kada se pojam primjenjuje u sustavu mobilnosti ono se koristi za utjecaj na ponašanje korisnika glede mobilnosti i odabira načina transporta gdje se sagledavaju elementi poput putovati ili ne, izbora modova putovanja, odabira djela dana ili pak rute putovanja. Utjecajem na ove elemente moglo bi se pridonijeti kod ostvarenja nekih ciljeva održivosti kao što je izbjegavanje zagušenja, izbjegavanje prometnih smetnji uzrokovanih građevinskim radovima, ušteda troškova te zdravstvene brojne pogodnosti. Gamifikacija je u tim slučajevima idealan izbor jer omogućava promjenu ponašanja kod ljudi na način da im se neke promjene počnu sviđati jer svaka takva promjena kod ljudi predstavlja veliki izazov u planiranju.
Izvor: https://www.citrusbits.com/app-gamification-101-what-is-gamification-and-how-can-it-help/
Neki od elemenata igre koji se mogu dodavati u stvarne situacije su nagrade kao važan dio neke igre, on-boarding koji označava promjenu statusa (npr. iz početnika u srednjeg igrača) te SoCAR model koji je usmjeren na dodavanje gamifikacije s ciljem promjene ponašanja. Upravo je ta promjena ponašanja bitna u planiranju održive mobilnosti kako bi se korisnici prebacili sa dosadašnjeg neodrživog načina kretanja na održiviji.
Glede mobilnosti, gamifikacija je najučinkovitija u sljedećim područjima:
Smanjenju preopterećenja mreže čiji su uzroci gužve, radovi na cesti, nesreće i sl., čime dolazi do frustracije vozača, povećanja sigurnosnih rizika te stvaranja zagađenje. Gamifikacija bi u tom slučaju mogla biti snažan generator za povećanje napora u smanjenju navedenih preopterećenja.
Poboljšanje sigurnosti koja je ključna za bolju kvalitetu života. Sigurnosnim mjerama može se izbjeći oštećenje imovine i ljudi. U ovim se vremenima velika većina nesreća događa u urbanim područjima, a većina njih svoj uzrok nalazi u prebrzoj vožnji, pogrešnim manevrima, problemima percepcije i povećanoj uporabi mobilnih uređaja tijekom vožnje. Gamifikacija je jednostavan odabir u ovom području jer pojačava inherentnu motivaciju da ljudi budu sigurniji.
Smanjenje troškova poput najma, parkiranja, troškova goriva i osiguranja samo su jedan dio takvih troškova. Smanjenje troškova već je snažan motivator, ali ušteda troškova na jednom mjestu obično ih dovodi do povećanja na drugom mjestu. Gamifikacija se u ovom slučaju može koristiti za poticanje korisnika na korištenje isplativijih oblika mobilnosti koje će pomoći u smanjenju navedenih troškova.
Prednosti za okoliš na način da se smanje emisije štetnih tvari. Ovo je područje važan cilj lokalne, regionalne, državne ili europske politike. Gamifikacija bi mogla pomoći u ovom specifičnom području u svim mjerama mobilnosti jer čini jasno shvaćen aspekt mobilnosti za putnike.
U nastavku vam donosimo neke od zanimljivih primjera uporabe gamifikacije u sustavu mobilnosti.
TravelSmart
To je sustav koji se koristi u Singapuru kojem je cilj da svi putnici koji koriste javni prijevoz putuju izvan vremena najvećih zagušenja te tako putnici za to dobivaju bodove. Kada putnici sakupe dovoljan broj bodova oni dobivaju nagrade kao što su npr. besplatne karte za javni prijevoz čime se dodatno promovira korištenje javnog prijevoza.
Lutrija kamera za mjerenje brzine
Lutrija kamera za mjerenje brzine ima zanimljivo promišljanje o poštivanju ograničenja brzine. Umjesto da slikaju brze vozače, one slikaju vozače koji poštuju ograničenje. Nakon određenog vremena održava se izvlačenje te pobjednik dobiva nagradu.
NuRide
NuRide je program koji funkcionira na način da nagrađuje ekološki prihvatljivije načine putovanja. Najbolja stvar u ovom programu je što to ne morate raditi sami, to radite zajedno s drugim NuRiderima. Nagrade su izražene u kuponima za različite kupovine.
From5to4
Od igrača se ovdje traži da putuju održivije barem jedan dan tjedno. Time se zarađuju bodovi kojima se u konačnici dobivaju nagrade. From5to4 osmišljen je kao natjecanje između minimalno dva odjela ili dviju tvrtki.
Ovaj prilog omogućuje Odjel logistike i održive mobilnosti Sveučilišta Sjever (https://www.unin.hr/tehnicka-i-gospodarska-logistika-kc/opce-informacije/)
vzaktualno.hr