Virtualna stvarnost predstavlja okoliš, odnosno prostor koji je simuliran i u kojem korisnik može imati interakciju s predmetima koji su smješteni u prostoru. S druge strane, proširena stvarnost predstavlja nadogradnju realnosti, odnosno kombinaciju realnosti i virtualnog svijeta. Obije stvarnosti danas se mogu koristiti u različite svrhe u prometu i logistici, a najčešće za edukaciju i simulaciju, odnosno modeliranje logističkog sustava.
Drugim riječima, virtualna stvarnost primjenu nalazi često u školama vožnje, odnosno edukaciji u kojima se korisnik često smješta u kreirane scenarije kako bi se educirao kako postupati u određenim okolnostima, odnosno kako bi se testirala spremnost korisnika da postupi prema postupku koji je prethodno definiran za stvoreni scenarij. Osim za edukaciju, virtualna stvarnost upotrebljava se i za virtualnu šetnju kroz virtualno stvoreni sustav što omogućuje pregled pojedinih elemenata sustava, odnosno interakciju s njima. Najbolji primjer za to je korištenje virtualne stvarnosti za virtualizaciju skladišnog sustava u kojem se pomoću virtualne šetnje može obići čitavo skladište i prije no što je ono sagrađeno. Samim time se mogu smanjiti troškovi koji se mogu pojaviti zbog pogrešno dizajniranog skladišnog sustava ili pogrešno odabranih elemenata.
S druge strane, proširena stvarnost predstavlja kombinaciju realnosti i virtualnosti. Može se koristiti u edukaciji kao što je to slučaj u simulatoru letenja gdje se kreiraju virtualni scenariji kojima se pokušava upravljati na realnim upravljačkim mehanizmima letjelice. Osim toga, proširena stvarnost često se koristi i u komisioniranju u skladišnom sustavu u kojem se pomoću posebno dizajniranih naočala koje nosi komisioner isti usmjerava prema predmetima koje mora uzeti s palete ili regala. Nadalje, prilikom komisioniranja isti sustav može navoditi komisionera kojom rutom se mora kretati kako bi došao do mjesta na kojem se nalazi paket.
Ako se govori o proširenoj i virtualnoj stvarnosti i njihovoj upotrebi u prometu, virtualna stvarnost može se upotrebljavati za pregled prometnih rješenja kao i testiranje istih dok se proširena stvarnost danas često upotrebljava u automobilima u navigaciji gdje se ispred vozača nalazi prikaznik na kojem se jasno prikazuju upute kojim smjerom vozač mora voziti kako bi došao do željenog mjesta. Isto načelo upotrebljava se i prilikom prikaza brzine kretanja vozila kao i prikaza svih ostalih upozorenja koje su vidljive na prikazniku ispred vozača.
Dakle, primjena virtualne i proširene stvarnosti u prometu i logistici raznolika je, a prednosti su mnogobrojne. U prvom redu, one se odnose na smanjenje troškova koji mogu nastati zbog nedovoljne kvalitete rješenja koje je već implementirano, odnosno sagrađeno. Isto tako, jedna od najvećih prednosti primjene svakako leži u mogućnosti edukacije vozača ili osobe koja je zadužena za upravljanje vozilom čime se povećava spremnost vozača da odgovori na situaciju koja može nastati prilikom upravljanja vozilom.
Ovaj prilog omogućuje Odjel logistike i održive mobilnosti Sveučilišta Sjever (https://www.unin.hr/tehnicka-i-gospodarska-logistika-kc/opce-informacije/).
vzaktualno.hr