U ponedjeljak je u Velikoj koncertnoj dvorani Glazbene škole u Varaždinu održana svečanost dodjele diploma polaznicima prve međunarodne specijalizacije za rad s darovitom djecom u Hrvatskoj te uručivanja certifikata novoimenovanim europskim točkama za darovite. Svečanost je održana u organizaciji Varaždinske županije i Europskog centra za darovite Hrvatska – Centara izvrsnosti Varaždinske županije u suradnji s Radboud Universityjem iz Nizozemske.
Diplome su dodijeljene polaznicima 1. generacije međunarodne specijalizacije za rad s darovitim učenicima i studentima po programu „The Radboud International Training on High Ability“ (RITHA), koji je godinu i pol dana provodilo nizozemsko sveučilište Radboud University iz Nijmegena. Edukaciju je završilo devet stručnjaka iz cijele Hrvatske koji rade s darovitom djecom.
Na svečanosti su uručeni i certifikati novoimenovanim europskim točkama za darovite u Hrvatskoj (European Talent Point). Riječ je 17 ustanova, institucija i udruga koji uspješno rade s darovitom djecom, a kojima certifikate dodjeljuju Centri izvrsnosti Varaždinske županije kao jedini Europski centar za darovite u Hrvatskoj. Certifikate su dobili Certifikate su dobili Perpetuum mobile – Institut za razvoj mladih i zajednice Banja Luka, Centri izvrsnosti Grada Zadra, Osnovna škola „Milan Brozović“ Kastav, Tehnička škola Sisak, Osnovna škola Stjepana Radiča Bibinje, Osnovna škola Remete, Gimnazija „Fran Galović“ Koprivnica, Dječji vrtić „Dječja mašta“ Čakovec, Dječji vrtić „Bajka“ Varaždin, Gimnazija Ljubuški, Prva osnovna škola Varaždin, Udruženje „Zajedno u Evropu“ Banja Luka, centar izvrsnosti Virovitičko-podravske županije, Gimnazija Matije Antuna Reljkovića Vinkovci, Centar izvrsnosti Grada Osijeka, Osnovna škola „Vežica“ Rijeka i Centar izvrsnosti Međimurske županije iz matematike, fizike, biologije i kemije.
Pročelnik Upravnog odjela za prosvjetu, kulturu i sport Varaždinske županije, ujedno voditelj Europskog centra za nadarene Hrvatska, Miroslav Huđek, rekao je da s današnjim danom unutar Europskog talent centra djeluje 41 europska točka, 38 iz Hrvatske i tri iz Bosne i Hercegovine.
– Program se širi po cijeloj Hrvatskoj. Ima još nekih županija koje nemaju europsku točku, a namjera nam je uspostaviti i to, da svi budemo unutar europske mreže – rekao je Huđek.
Zamjenik župana Tomislav Paljak naglasio je da je edukacija edukatora vrh piramide u obrazovnom procesu.
– Prepoznavanje udruga, ustanova, organizacija koje žele razvijati talentiranost kod učenika doprinosi procesu koji se zove dijeljenje znanja množenjem. Sve je počelo formiranjem centara izvrsnosti u Varaždinskoj županiji prije 13 godina. Da bi to bilo moguće trebalo je napraviti infrastrukturne pretpostavke, izgraditi škole i ostale objekte da bi mogli ići u jednu smjenu i da bi se nakon toga mogli dodatno razvijati u smislu prepoznavanja učenika koji su talentirani na nekom području i onda širiti područja u toj izvrsnosti. Imamo još planova, uveli smo nove programe, fizika – astronomija, nove tehnologije – robotike, poduzetništvo – dizajn, šah se na velika vrata vratio u našu županiju. To je proces koji traje, a do sada je uloženo preko 30 milijuna kuna. Volim uspoređivati naš Europski talent centa s činjenicom da Varaždinska županija igra u Ligi prvaka – kazao je Paljak.
O važnosti kontinuiranog usavršavanja u radu s darovitim učenicima predavanje je održala prof. dr. sc. Lianne Hoogeveen, direktorica RITHA programa, ujedno predsjednica Odbora za akreditiranje europskih centara za darovite Europskog vijeća za nadarene (ECHA).
– Iako mislimo da talentirana djeca imaju iste mogućnosti kao ostala, to ipak nije tako. U školi nisu prepoznata kao talentirana i ne dobivaju dodatnu edukaciju. Zato mislimo da je važno da ih se prepozna i da učitelji budu osposobljeni izmijeniti program kako bi takva djeca mogla učiti i razvijati se – rekla je Hoogeveen.
Predstavljeni su završni radovi polaznika prve RITHA specijalizacije, a održano je i predavanje „Izazovi identifikacije, praćenja i profesionalnog usmjeravanja STEM darovitih učenika tijekom školovanja“ prof. dr. sc. Josipa Burušića s Instituta društvenih znanosti „Ivo Pilar“
– Politika prema darovitima nije do kraja artikulirana. Pitanje darovitosti i darovitih učenika vrlo je važno. Mi nažalost kao društvo nismo otišli od početnih koraka, osim proklamirane želje i volje da želimo raditi s darovitima. No još uvijek nismo shvatili da je to mukotrpan proces, aktivnost koja zahtjeva jako puno energije, truda i resursa. Ne trebamo tu previše otkrivati toplu vodu, nego da se trebamo ugledati na iskustva razvijenijih zemalja. Od onih koji prednjače u svijetu svakako je Izrael. Imamo neku suradnju s Izraelom, ali mislim da bi u pitanju darovitih trebali više intenzivirati te aktivnosti. Daroviti su nacionalni resurs koji može omogućiti povećanje kvalitete života svima – istaknuo je Burušić.
Predavanje „Acta, non verba: Strategija. Škola. Efektivnost. Upravljanje?" održao je prof. dr. sc. Jurica Pavičić, voditelj Znanstvenog centra izvrsnosti za školsku efektivnost i menadžment.
n.kalajdžija / vzaktualno.hr