Pri kočenju vozači rutinski rade tri slijedna pokreta: skidaju nogu s gasa, pomiču je ulijevo i pritišću kočnicu. Kad im pritom natikača/japanka bočno zapne za papučicu kočnice, ne uspiju obaviti drugi slijedni pokret te ‘automatizmom’ naprave treći – umjesto kočnice stisnu gas…
Prilikom upravljanja automobila treba imati pogodnu obuću, kako biste se osjećali ugodno te mogli normalno upravljati. Nije uputno voziti u čizmama za snijeg (‘gojzericama’), ženskim cipelama sa štiklama, a posebice u natikačama i japankama, što je ljeti, nažalost, česta pojava.
Nije uputno voziti ni bos, premda je to znatno manje štetno i potencijalno opasno. Naime, najveći problem je u radnji skidanja noge s gasa i potom pritiskanju kočnice. Vozač/vozačica rutinski, kao cjelinu, rade tri slijedna pokreta: podižu je s gasa, pomiču ulijevo i pritišću kočnicu.
To je jednako opasno s ručnim i automatskim mjenjačem.
S ručnim mjenjačem natikača/japanka može stvoriti probleme pri aktiviranju spojke, što je ne samo funkcionalni, nego i sigurnosni rizik, a zbog toga možete oštetiti mehanizam prijenosa snage – sinkrone, zupčanike, spojku…
U Hrvatskoj, kao i u većini europskih zemalja to nije kažnjivo, osim u Španjolskoj, s 80 eura. Ali ako doživite prometnu nesreću, a policija u zapisnik unese da ste vozili s nepodesnom obućom (što su dužni), u sudskom postupku to će vam biti otegotna okolnost. A temeljem toga, osiguravateljska tvrtka može umanjivati ili osporavati ugovoreni odštetni zahtjev.
Dakle i ljeti prilikom upravljanja automobila trebate nositi prikladnu obuću, normalne, lagane ili sportske cipele. Ako ste baš u okolnostima da vozite s natikačama ili japankama (što vam ne preporučujemo!), skinite ih i odložite na suvozačevu podnicu ili podnicu stražnjeg sjedala (da ne smetaju upravljanju) i vozite bosi. Znatno je manje rizično, ali ni to nije preporučljivo.
autor teksta: Željko Marušić
vzaktualno.hr