Nakon dvije godine neprospavanih noći, laboratorijskih ispitivanja, uvjeravanja profesora da je projekt izvediv, a onda i zasukanih rukava i odrađenih “fizikalija”, studenti zagrebačkog Fakulteta strojarstva i brodogradnje (FSB) napravili su svoj prvi električni bolid, koji je ujedno i prvi hrvatski trkači automobil na struju, a već su ga i testirali, prenosi Poslovni.hr
FSB Racing Team zapravo postoji već 15 godina, a njihova priča počela je sada već davne 2004., kada je jedan od studenata FSB-a i zaljubljenika u Formulu 1 surfajući internetom naletio na međunarodno natjecanje Formula Student (FS). Dopuštenje za sudjelovanjem dobio je nakon mukotrpnog uvjeravanja profesora s fakulteta i Studentskog zbora te je tada regrutirao i druge entuzijaste sa svog fakulteta.
Smjena generacija
Danas, pak, u timu više nisu samo studenti zagrebačkog FSB-a, već i oni s Fakulteta elektrotehnike i računalstva (FER), Prirodoslovno-matematičkog fakulteta (PMF), zagrebačke ekonomije te s industrijskog dizajna, a ukupno ih ima, priča nam Mark Marasović, šef marketinga u tom studentskom timu, pedesetak.
- Sa svakim projektom dolazi do smjene generacija. Nakon završetka projekta veći dio studenata diplomira i ode iz tima, tako da na novim projektima rade većinom novi, svježi ljudi. Znanje i tehnička rješenja s prethodnih bolida uvijek pokušavamo prenijeti na novu generaciju studenata, no nekad je to teško izvesti jer se zbog smjene generacija dio znanja izgubi i studenti moraju ponovno odraditi dobar dio posla i istraživanja kako bi otkrili zašto je nešto napravljeno ovako i kako to opet napraviti - objasnio je i dodao da tim funkcionira poput prave tvrtke koja ima svoju hijerarhiju i tjedne sastanke.
FSB Racing Team iza sebe ima sedam bolida. Točnije, napravili su pet trkaćih vozila, od kojih su svi pogonjeni benzinskim motorima, a za posljednja dva, Arctos i Strix, napravili su i unaprijeđene “R” verzije. Zapravo, svaki novi bolid FSB Racing Teama donosi niz poboljšanja nad onim prethodnim pa tako njihova vozila postaju lakša, izrađena su od boljih materijala te imaju bolje vozne karakteristike.
No, posljednji bolid koji je njihovih ruku djelo posebno se izdvaja. Na samu ideju o razvoju električnog trkaćeg automobila došla su tri studenta koja su radila i na posljednjem vozilu FSB Racing Teama. Iako su profesori s Katedre za motore i vozila na fakultetu bili veoma skeptični o mogućnosti razvoja tako ambicioznog projekta, prezentacija detaljnog koncepta oborila ih je s nogu. Riječ je o modelu koji su nazvali FSB RT06E Vulpes i to je, kako nam je objasnio šef marketinga u timu, prvi stopostotni električni bolid, a već pripremaju i novi.
- Paralelno s izradom Vulpesa radimo na konstrukciji novog bolida koji će se natjecati sljedeće godine i koji će, naravno, opet biti električan. Planiramo smanjiti masu, poboljšati neka konstrukcijska rješenja i krenuti u razvoj novih komponenti koje smo do sada kupovali - povjerili su nam.
Ovogodišnji Vulpes pogonjen je s dva električna motora, svaki snage 40 kilovata, koji pogoni po jedan stražnji kotač. Snaga se prenosi preko dva reduktora koji su smješteni u jednom kompaktnom kućištu, a baterijski paket je kapaciteta 7,5 kWh i sastoji se od šest odvojenih segmenata. Hlađen je uljem i masa mu je oko 45 kilograma.
- Svu elektroniku, od Battery management systema (BMS), Vehicle control unita (VCU) pa do sigurnosnih sklopova i elektronike u volanu, sami smo projektirali i konstruirali, što vrijedi i za većinu mehaničkih dijelova. Kupovni dijelovi su samo oni neizbježni - vijci, matice, pneumatici i slično - pohvalili su nam se studenti čiji najnoviji bolid doseže maksimalnu brzinu od 110 km/h, koliko je ograničeno pravilnikom Formule Student, a ubrzanje do 100 km/h Vulpes postigne u tri sekunde.
Već su s njime sudjelovali na FS-u u Austriji gdje su smješteni među prvih deset u čak dvije kategorije, troškovniku i poslovnom planu, a pripremaju se za Mađarsku te za neslužbeno natjecanje timova iz regije, FS Alpe Adria. Da pojasnimo, riječ je o europskom natjecanju koje pri ocjenjivanju studentskih bolida fokus stavlja na inženjerske vještine, a ne na one vozačke, što, budući da timovi dolaze upravo s fakulteta koji oblikuju buduće inženjere, ni ne iznenađuje. Ono što se boduje jesu statički dio, koji se sastoji od izvještaja o dizajnu, troškovnika, poslovnog plana i tehničke inspekcije, te dinamički dio, koji se odnosi na utrku, odnosno na “osmicu”, autokros, utrku ubrzanja, utrku izdržljivosti te na mjerenje ekonomičnosti goriva.
Traženi na tržištu
Ukupno su nastupili na deset natjecanja, a posebno se ponose, pohvalili su nam se, natjecanjem Silverstone u Engleskoj prije pet godina, kada je tim osvojio deseto mjesto u konkurenciji s čak 97 studentskih timova na stazi. Osim u Engleskoj, natjecali su se i u Njemačkoj, Mađarskoj i Češkoj.
Svi bolidi, priča nam Marasović, moraju proći tehničku provjeru kako bi se osigurala sigurnost na dinamičkim testovima, a suci, koji, između ostalog, dolaze iz svijeta Formule 1 te WRC-a, odnosno Svjetskog prvenstva u reliju, ne gledaju koji je auto najbrži, već ocjenjuju inovaciju u primjeni teoretskog znanja pri samoj izradi bolida. No, ključni dio projekta, kako smatraju u FSB Racing Teamu, je financiranje, s obzirom na to da je cijeli projekt financiran od strane sponzora i donatora te tako članovi tima pokazuju i svoje marketinške i menadžerske sposobnosti.
Joško Rogulj, programski direktor u GlobalLogicu, jednoj od partnerskih tvrtki, ističe kako je kompanija otvorena za zapošljavanje studenata s kojima je surađivala, budući da su “ovim projektom stekli i iskustvo i znanje potrebno za stvarno poslovno okruženje”.
- To u biznisu znači da dobivate osobu koja u startu nakon fakulteta razumije kako funkcionira razvojni proces - smatra Rogulj.
Osim GlobalLogica, na bolidu su FSB Racing Teamu pomagali i Bosch, Auto Zubak i mnogi drugi, a među njima su i svjetski poznati Rimac Automobili, gdje mnogi članovi odlaze na praksu, a neki se nakon faksa tamo i zaposle. Primjerice, Matko Skutari, vođa tima, koji je i došao na ideju o izradi električnog bolida, trenutno kod Rimca radi kao pripravnik.
- Naši članovi često se zaposle u tvrtkama iz autoindustrije, a puno njih je sada i na rukovodećim pozicijama - ponosno je rekao Mark Marasović.
FOTO: Ilustracija
vzaktualno.hr/poslovni.hr