Probleme disleksije i disgrafije u Hrvatskoj ima oko 30 tisuća djece što je gotovo 10 posto populacije te dobi. Problem koji stvara velike poteškoće prilikom čitanja i pisanja, i samim time cijelog procesa učenja, pogađa cijele obitelji koje su često prepuštene same sebi da se bore s njim.
Riječ je o problemu o kojem i roditelji, ali i nastavnici i ostali stručnjaci u obrazovnom procesu, ponekad imaju premalo informacija. Kako bi se ta situacija promijenila iz Varaždinske je županije krenula inicijativa od majke dvoje djece Valentine Drk koja se već godinama bori s tim problemom.
Riječ je o senzibiliziranju javnosti za taj problem, ali i usmjeravanje inicijative prema nadležnim institucijama koje bi trebale roditeljima i djelatnicima u obrazovnom sustavu pomoći da se lakše nose s tim problemom i da im se osigura stručna pomoć kroz obrazovni sustav.
Inače, sve je počelo prije dva mjeseca stručnim skupom u Varaždinskim Toplicama o problemu disleksije i disgrafije koji je stvorio temelje za daljnji nastavak procesa. Istaknuo je to u Varaždinu, na predavanju pod nazivom "Pružanje podrške djeci s disleksijom i disgrafijom" zamjenik župana Tomislav Paljak koji je, kao i u Varaždinskim Toplicama, obećao pomoć Varaždinske županije u cijelom procesu.
– Uvjeren sam da ovo događanje nije slučajno, a i imamo tu obvezu raditi na dizanju osjetljivosti društva upravo prema ovoj temi koja je vrlo često i nepravedno na marginama struke. Tiče se i mnogih naših malih prijatelja i roditelja, a radi se o problemu koji se često kasnije uočava i kada je možda malo već kasno – rekao je okupljenim nastavnicima, odgajateljima, ali i roditeljima koji su se u velikom broju odazvali na skup održan u organizaciji Pučkog otvorenog učilišta.
– Nakon Varaždinskih Toplica, sada preko Grada Varaždina i POU-a, imamo nadogradnju ove teme da ona dođe do roditelja i da napravimo sve što je moguće u ograničavajućim okolnostima, da pokušamo pokriti što veći broj potrebitih. Hoće li to biti preko mobilnih timova ili na neki drugi način ostaje da vidimo, no nećemo prestati s inicijativom već ćemo je staviti u fokus kakav zaslužuje da dobijemo u konačnici zadovoljniju djecu, vas roditelje i učitelje – poručio je Paljak.
U ime organizatora okupljene je pozdravila ravnateljica Lana Velimirović Vukalović. Zadovoljna velikim odazivom naglasila je da je Pučko otvoreno učilište uvijek otvoreno za organizaciju ovakvih predavanja preko kojih oni koji zaista trebaju dolaze do kvalitetnih informacija i u konačnici pomoći koje trebaju.
Više o problemu disleksije i disgrafije govorila je mag. logoped Petra Purgar. Istaknula je da su djeca, koja imaju problema disleksije, često i iznadprosječno inteligentna, ali da teško usvajaju tehnike čitanja i pisanja. Purgar je ukazala na niz simptoma koji su posljedica disleksije poput brojnih i stabilnih pogrešaka, smetnje u brzini i točnosti čitanja, teškoće u razumijevanju pročitanog ili pak neuočavanje točaka, zastoji zbog nepreciznog iščitavanja riječi do zamjene samoglasnika ili pak vizualno sličnih suglasnika odnosno po zvučanju i načinu izgovaranja.
Naglasila je da je kod čitanja u konačnici važno razumijevanje, a ne toliko tehnika čitanja.
– Još u prvom i drugom razredu djeca mogu zapamtiti tekst slušajući ga, no u trećem ili četvrtom razredu, kada količina teksta raste, teškoće u čitanju dolaze na vidjelo – upozorila je Purgar.
Za disgrafiju je naglasila da predstavlja stabilne i ozbiljne teškoće u ovladavanja vještinom pisanja. Teškoće se javljaju u dvije razine. Jedna je u oblikovanju i pravilnosti organiziranosti slova i rukopisa i smetnje u samostalnom sastavljanju teksta. Dodala je da je disleksija mnogo više od poteškoće u čitanju. Javljaju se teškoće u prostornoj i vremenskoj orijentaciji kao i teškoće prisjećanja riječi.
– Kod disleksije i disgrafije teškoće u čitanju i pisanju su središnji, ali ne i jedini simptom. One djeluju na cijelu djetetovu osobnost. U pružanju podrške vrlo je važna uloga, roditelja, učitelja i stručnjaka. Djeca s disleksijom brzo se iscrpljuju tijekom mentalnog rada. Vrlo su brzo umorna i nesposobna za usvajanje novih informacija – rekla je mag. logoped te dodala da je važno izbjegavati negativno ocjenjivanje.
Ukazala je na veliku važnost i ulogu roditelja u radu s djecom koje ima disleksiju i disgrafiju kao i učitelja jer svakodnevno rade s tom djecom. Bitna je, ističe Purgar, povezanost učitelja i logopeda i njihov kvalitetna suradnja te da učitelj treba djetetu, koje ima problema s disleksijom i disgrafijom, prilagoditi sustav ocjenjivanja.
Od učitelja takav pristup zahtijeva puno individualne pažnje i razumijevanja.
– Za dijete je najbolji redovan program u školi uz individualizirani pristup. Znači uči istu količinu gradiva kao i sva ostala djeca. No, takvom djetetu treba produžiti vrijeme rješavanja zadataka, najaviti ispitivanje i češće ispitivati usmeno i ne tražiti da čita pred razredom – zaključila je Purgar.
– Temeljem interesa publike i zaključaka s predavanja, POU Varaždin će na svojim stranicama i na Facebook stranici objaviti osnovne upute roditeljima za rad s djecom koja imaju disleksiju i disgrafiju, a razmotrit će se i održavanje radionica za djecu i roditelje – poručila je na kraju ravnateljica POU-a Velimirović Vukalović.
www.vzaktualno.hr