Učiteljica VI. osnovne škole Ivana Canjuga sudjelovala je u Erasmus + projeku s temom sprječavanja nasilja među vrtićkom i školskom djecom. Petnaestak sudionika iz Rumunjske, Francuske, Švedske i Španjolske sudjelovalo je u vremenu 15.10-21.10. 2017. na studijskom putovanju u gradu Ploestiju. Delegacija sastavljena od učitelja, školskih inspektora, psihologa i pedagoga u tom je vremenu posjećivala škole i vrtiće, organizirala predavanja i radionice, a sve s ciljem prevencije vršnjačkog nasilja. Sudionici su bili u nekoliko vrtića, osnovnih i srednjih škola gdje su im bile predstavljene aktivnosti koje isti poduzimaju kako bi se borili protiv ovog teškog fenomena koji svoj oblik nalazi u fizičkom, verbalnom i računalnom obliku. Vrtići u svoje kurikulume uvode sportske aktivnosti u vidu borilačkih vještina gdje djeca uče prvenstveno strpljivosti i poštivanju protivnika bez obzira tko je pobjednik. Djeca uče ono što vide u svojoj okolini, prvenstveno u roditeljskom domu, vrtiću, školi. VI. osnovna škola je mjesto nulte tolerancije na nasilje, a broji 800 učenika u dobi od 7 do 14 godina. Ti su učenici veoma različiti, kako dobno, emotivno, mentalno, socijalno i materijalno, a što zna biti ključno u izazivanju nasilja. Ponekad se u školama kod učenika smatra da je neki oblik nasilja gori od drugog, npr. da verbalno nasilje nije toliko „strašno“ kao fizičko. Ili kad se na Viber grupama učenici vrijeđaju pa se zbog toga netko može loše osjećati pa čak i sebi napraviti nešto loše.
Kako bi se što više bavili ovim problemom i zaštitili djecu najviše moguće, organizatori su zamolili sve sudionike njihove primjere dobre prakse i da podijele sa svima kako oni u svojim državama i školama rješavaju problem bullyinga. Sudionici su ispričali ponešto i o njihovom školskom sustavu te kako žive i rade u svojim gradovima. Naporan i veoma dobro organiziran program uključivao je i razgledavanje gradova u Rumunjskoj te dvoraca, a uključen je bio i posjet rumunjskom Parlamentu.
Učenici jedne osnovne škole odigrali su sociodramu gdje su isti igrali uloge žrtve, zlostavljača, svjedoka nasilja i učitelja. Drama je izazvala jake emocije kod svih jer je bila predstavljena stvarna situacija iz života. U Španjolskoj, Velikoj Britaniji i Švedskoj naglasak se stavlja na socijalno i emocionalno učenje jer ako učenik nema mirnu i skladnu okolinu, ne može ni učiti. Problem su djeca iz disfunkcionalnih obitelji i sve više djeca obitelji migranata gdje roditelji rade u udaljenim gradovima i državama, a djeca su prepuštena djedovima, bakama ili samima sebi. Tu dolazi do velikih problema gdje nasilje izlazi na vidjelo kao način izazivanja pozornosti koju dijete nema. Žrtve nasilnog ponašanja mogu biti svi, stoga djeca trebaju dobre uzore.
Posjet je završen završnom radionicom i evaluacijom, a dogovoreni su i naredni projekti i partnerstva.
tekst: Ivana Canjuga, učiteljica hrvatskog jezika
www.vzaktualno.hr