O projektima Turističke zajednice Varaždinske županije i njenim planovima za budućnost razgovarali smo sa direktoricom Elizabetom Dolenec koja se već šestu godinu uspješno nosi sa izazovima, ali i problemima sa kojima se susreće. Iza nje su značajni projekti odrađeni sa ciljem da privuku i zadrže što veći broj turista na našem području. U ugodnom razgovoru otkrila nam je što očekuje od nove Vlade, što nedostaje turizmu u našoj županiji i turizmu u cjelini ....
Prije svega, recite nam nešto o sebi i svojoj karijeri. Čime ste se sve bavili? Od kada ste u Turističkoj zajednici Varaždinske županije?
Diplomirala sam na Fakultetu političkih znanosti u Zagrebu i na početku karijere radila kao novinarka. Kao zaposlenica Ministarstva vanjskih poslova radila sam u Veleposlanstvu u Kairu, a od 2006. godine zaposlena sam na funkciji direktorice Ureda Turističke zajednice Varaždinske županije. Imam jedno dijete, dvogodišnjeg sina Juru.
Koje bi odrađene projekte izdvojili kao najznačajnije projekte Turističke zajednice Varaždinske županije od kada ste joj vi na čelu?
Kada sam 2006. godine došla na sadašnje radno mjesto, turiste nije bilo moguće zadržati na području županije više od dan-dva. Međutim, sada je situacija drugačija jer se otvorilo niz objekata i subjekata koji rade u turizmu, proširila se turistička ponuda, njena kvaliteta, a sve je više i obiteljsko-poljoprivrednih gospodarstva koji mogu primiti turiste te im ponuditi dobru ugostiteljsku uslugu.
Jedan od većih projekata koji smo radili zajedno sa Varaždinskom županijom su Vinske ceste Varaždinske županije – Ludbreška, Toplička, Jalžabetska i Cestička. Neke od njih funkcioniraju zaista odlično, dok ono od čega pomalo patimo je što se na našim seoskim gospodarstvima i vinotočjima kao turist još uvijek morate najaviti unaprijed. To znači da su ljudi dosta nepovjerljivi u turizmu, odnosno da se nisu posvetili samo tome, već osam sati radnog vremena obavljaju neki drugi posao. Svakako nam je cilj jednog dana to promijeniti.
Veći i značajniji projekt je i EU projekt Put tradicionalne hrane kojeg je započela Agencija za razvoj Varaždinske županije. Kada je projekt završio, mi smo ga preuzeli jer smo u njemu vidjeli dobar potencijal. Napravili smo smeđu (turističku) signalizaciju koja obilježavaja objekte na tom putu kako bi svaki turist znao gdje kupiti bučino ulje, domaći sir, dobru medicu ili licencirani medni ocat…; plasirali smo web stranicu i izradili promotivne materijale za potrebe promocije. Također ih ovisno o našim financijskim mogućnostima marketinški pratimo, podupiremo i promoviramo.
Najinteresantnije nam je kada neka turistička agencija preuzme naš projekt i stavi ga u svoju ponudu jer tada ustvari ona turistu prodaje potpuni turistički proizvod. U ovih šest godina cilj nam je bio stvoriti jednu prihvatnu turističku agenciju koja će dovoditi turiste na naše područje. Sada sa zadovoljstvom mogu reći da su se profilirale tri takve turističke agencije koje su napravile turistički zanimljive programe i aranžmane.
Recite nam nešto o EU projektu Mura.Drava.Bike koji je upravo u finalnoj fazi ...
Jedna smo od rijetkih turističkih zajednica koja je baš samostalno ušla u takav projekt, financiran iz EU fondova. Namjera nam je bila povezati austrijsku biciklističku rutu „Drauradweg“ koja godišnje privlači preko 300 000 cikloturista sa našom Županijom, te sa slovenskim partnerima urediti stazu jednakih oznaka s jednakim marketinškim aktivnostima.
Tako će se rute urediti infrastrukturno i prometno. Već je javnosti predstavljena web stranica, brošure, promo- suveniri, kao i spotovi te promotivni film i GPS navigacija. Također se krenulo sa predstavljanjem na inozemnim specijalističkim sajmovima, a ruta je predstavljena i u specijaliziranim časopisima na talijanskom i njemačkom tržištu. Postoje dvije rute na području Županije, jedna koja povezuje grad Varaždin sa Slovenijom i EU, te je namjijenjena tzv. "long-distance" cikloturistima i jedna koja prolazi rezervatom Mura-Drava, a povezuje se u mrežu s glavnom rutom. Ta je ruta namijenjena zadržavanju cikloturista na našem području, a svakako daje mogućnost rekreacije i lokalnom stanovništvu.
Kriza je pogodila sve segmente privrede. Kako je ona utjecala na turizam u našoj županiji? Turizam kontinentalne Hrvatske, točnije turizam središnje Hrvatske daleko je razvijeniji u Krapinsko-zagorskoj županiji, a i Međimurska županija ima više noćenja od naše. Kako to komentirate?
Prošle smo godine imali 110.000 noćenja što je 2000 noćenja manje nego predprošle godine. Dosta dobro smo prošli s obzirom na to da su u blizini Toplice Sveti Martin u koje se puno ulagalo. Krapinsko – zagorska županija također ima troje novo uređene toplice. S obzirom na naše skromne smještajne kapacitete, kvantitetno ali i kvalitetno, gubitak noćenja i nije tako velik. Na području Varaždinske županije nedostaje jedan dobar magnet koji bi privlačio turiste. Međimurje ima magnet Sveti Martin na Muri, toplice koje su sve uložile u marketing, dok je Krapina i njen fantastičan Muzej neandertalaca turistima nezaobilazna točka.
Budući da se nalazimo uz autocestu, u cilju nam je privući turiste u tranzitu, koji se na svom putu prema moru ovdje zaustavljaju i provode barem dva dana na našem području. Ogromna financijska sredstva potrebno je uložiti u kapacitete Varaždinskih Toplica, odlično bi nam došao i najavljivani zabavni park u Knegincu, hotel većih smještajnih kapaciteta u Varaždinu za razvijanje kongresnog turizma, a naravno sve to treba pratiti pojačani marketing sa kvalitetnom, posebnom i po doživljaju jedinstvenom turističkom ponudom i manifestacijama.
Smatrate li da ste iskoristili sve mogućnosti potpora raznih ministarstva i EU fondova ili ste mogli i više?
Od EU dobili smo potporu za Mura.Drava.Bike i zajedno sa partnerom Varaždinskom županijom povući ćemo više od 80.000 EUR. Da smo imali veća financijska sredstva s kojima bi ušli u projekt, bio bi nam odobren i veći iznos. Svake godine povlačimo sredstva od Ministarstva turizma, Hrvatske turističke zajednice i Ministarstva poljoprivrede. Ova godina nažalost je bila malo manje uspješna, Ministarstvo turizma nas je poduprlo sa samo 10,000 kn za razvoj suvenira, a Hrvatska turistička zajednica poduprla je naša projekte sa 215.000 kn.
Nezadovoljna sam zbog toga što nas je Ministarstvo turizma tri puta za redom odbilo u sufinanciranju projekta Mura-Drava.Bike, iako za to imaju financijska sredstva odnosno poseban program potpore za projekte Europske unije. No kako se ovih dana vidjelo u medijima naš novi ministar turizma gosp. Veljko Ostojić najavio je suradnju sa Austrijom, posebno po pitanju razvoja biciklističkih ruta. To je potvrda kako smo napravili pravi projekt i veliki posao.
Š to očekujete od nove Vlade, što po vama treba turizmu u cjelini?
Očekujem da će na realniji, kvalitetniji i pravedniji način donositi odluke koje će projekte financirati a koje neće. Ministar turizma bi prije svega trebao riješiti goruće probleme, a to je Strategija razvoja kontinentalnog turizma i Republike Hrvatske u cijelosti, pitanje naplate turističkih članarina, prilagoditi postojeće Zakone u turizmu potrebama na terenu, kao i određene programe u sustavu Hrvatske turističke zajednice, primjerice oglašavanje.
Mislim da u Hrvatskoj imamo što ponuditi i razvoj turističkih proizvoda ne bi trebao biti veliki problem. Pogledajte samo koliko je raznolikosti na području naše županije. Upravo zbog tih raznolikosti svaka turistička zajednica može raditi drugačiji vid turizma od ostalih i različito se plasirati kao kvalitetna turistička destinacija. Moramo još puno učiti od Zapada i preuzeti neka njihova znanja. Istina je da smo gostoljubivi narod, ali treba znati na pravi način prezentirati proizvod koji imamo.
Mogli bi biti među vrlo bogatim i turistički razvijenim zemljama, međutim to nije moguće dok se ne riješe već navedeni problemi. Također bi i lokalne zajednice trebale imati više sluha za razvoj turizma i pomoći svojim turističkim zajednicama u realizaciji programa. Naime, turistički uredi su zbog nedostatka financijskih sredstava manjkavi kadrovima, a zaposleni u Uredima rade sve od informatora, organizatora i koordinatora manifestacija, pisanja projekata, njihove realizacije, tekstova za brošure, fotografiranja, prijevoda, natječaja i financija. To predstavlja ogroman problem.
Planovi za budućnost?
Upravo je u izradi naša nova web stranica, a također radimo i na izuzetno dobroj promotivnoj stavki - novom mobilnom vodiču koji će se moći preuzeti na svaki mobilni uređaj.
U budućnosti očekujemo puno od Hotela "Trakošćan", stvorenog za kongresni turizam te ćemo raditi više na njegovoj promociji. Otvorio se Centar Lumini i Cine Star, a uskoro će početi gradnja zabavnog parka na području Općine Kneginec. Jedan od najvećih projekata zasigurno će biti gradnja hotela u Varaždinskim Toplicama, a sve će to pridonijeti boljem razvoju turizma na području Županije i dovesti više turista kao i financijskih sredstava za daljnja ulaganja.
Vaša poruka čitateljima vzaktualno.hr?
Zaista sam ponosna na naše uređene gradove i manifestacije koje se u njima odvijaju. Ljudi su navikli da najmanje cijene svoje, a vrijeme je da se okrenemo svojim gradovima i županiji i počnemo uživati u tome što imamo. Možemo biti ponosni na našu tradiciju i kulturu življenja, no potrebno je konstantno ulagati u nova znanja i budućnost kako bismo sebi, ali i našim gostima stvorili bolju i kvalitetniju okolinu.
www.vzaktualno.hr
Tekst: Tanja Miličić Cepernić
Fotografije: Juraj Mrazović